lördag 4 januari 2014

Hånad för att hon anmälde tafsande kollega



När Karin var 21 år började hon köra taxi, ett jobb hon trivdes med. Fram tills att en manlig kollega tafsade på henne.
Hon anmälde händelsen men säger till Transportarbetarens reporter Johanna Kvarnsell att hon upplever att varken arbetsgivaren eller polisen har tagit hennes berättelse på allvar.
Så här gick det till:
– Han ställer sig framför mig och tar sin högra hand runt min midja och smeker mig från behåbandet, ner över ryggen och rumpan. Och så säger han något i stil med ”Vad vacker du är, har du gått ner i vikt?”.
Karin flyttade till en annan stad och har ett annat jobb men får olustkänslor varje gång hon ser en taxibil från den gamla arbetsgivaren. Hon blir påmind om vad som hände.
– Största anledningen var att jag ville komma bort från min hemstad och allt skit där. Det kändes obehagligt helt enkelt.
Karin tog kontakt med sin arbetsgivare som genomförde flera möten med både Karin och kollegan. Men ord står mot ord. Kollegan har en helt annan bild av vad som hänt.
Karin står dock fast vid sin historia. Dessutom, säger hon, har hon träffat en kund som också har känt sig trakasserad av föraren.
– Jag tycker inte att det räcker att prata. De borde stänga av honom för en tid så att han förstår allvaret, säger hon.

Hånad av polisen

Inte heller polisen ingav något större förtroende för Karin som i stället kontaktade sin lokala fackavdelning som uppmanade henne att göra en polisanmälan.
– Jag blev hånad. Han sa: ”Vill du anmäla att han tafsade dig på rumpan? Tycker du att det var obehagligt?”, berättar Karin och härmar polismannens förlöjligande röst.
Olustkänslan finns kvar hos Karin. Men kanske framför allt känslan av att inte ha blivit tagen på allvar.
Dick Emanuelsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.