fredag 7 mars 2014

Tågtrafikens elände: Är det dags att avreglera avregleringen?



Det franska privata tågföretaget Veolia ska nu varsla på Öresundståg men i nästa vända återanställa flertalet av de 253 anställda, men på deltid.
Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson rasar säger att han aldrig tidigare har varit med något liknande.
– Vi har aldrig tidigare träffat en arbetsgivare som så brutalt vill bygga upp en deltidsorganisation, som även kommer att drabba resenärerna, säger han till sin förbundstidning.
Veolias driftschef Linda Walmeus erkänner att företaget säger upp heltidare och istället erbjuder deltid på mellan 75 och 95 procent. Men hon vill inte kalla den nya organisationen för en “deltidsorganisation”.
Veolia la ett så lågt anbud och de ansvariga politikerna i Region Skåne sa ja, trots varningar om konsekvenserna. Flamman talade med Jonas Pettersson, informationsansvarig på Seko. Han bekräftar förbundet nu ska gå ut, inte i strejk, utan i en affischkampanj som facket hoppas ska få genomslag i opinionen. Tågvärdarna tjänar i genomsnitt 25.000-26.000 kronor och ett bortfall på 25 % svider i plånboken.
– Tidigare var det tre (3) personer som hade 75 % tjänst. Den siffran ökar nu till 45. 201 heltidsanställda tågvärdar ska ned till 78. De andra tjänsterna går ned till deltid eller varslas (om avsked).
Det multinationella Veolia körde opererade tunnelbanan i Stockholm under namnet Connex.
Vilka slutsatser gör Seko efter vinterns trafikkaos och nu varslen på Öresundstrafiken? Är det inte dags att avreglera avregleringen?
– Njaaaa, i vart fall reglera den. Men det funkar ju uppenbarligen inte. Det är många olika parametrar i upphandlingssystemet som inte fungerar. Veolia har lagt sig lågt och sedan klarar de inte av verksamheten.
Dick Emanuelsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.