fredag 3 oktober 2014

“Tysta arbetsplatser på 1930-talets nivå”



 Anders Wiklund/TT

Arbetsmiljöverket konstaterar i en ny utredning att var fjärde sysselsatt person (24 %) har någon typ av besvär som har med jobbet att göra. Orsaker som stress och andra psykiska orsaker ökar mest, i synnerhet bland kvinnor.

”Mitt jobb som plåtslagare/smed innebar att jag orsakade en massa buller och när jag såg en kille stå bredvid mig utan hörselskydd, tyckte jag han skulle ta dem på sig. Det visade sig att han tappat bort dem. Vid lunchen sa jag till förmannen om hörselskydd varpå ägaren frågade vederbörande om han hade “problem med buller”. Jag såg hur killen fällde ner blicken och ville sjunka genom golvet samtidigt som han svarade “Nej”. Ägaren sa till mig att “jobba och hålla käften”, och killen fick inga skydd. Det vi fått nu är tysta arbetsplatser där den fysiska och psykosociala miljön ligger på 1930-talets nivå”.

Så beskriver Tomas Olsson, 63, dagens arbetsplatser i senaste Dagens Arbete. Han har arbetat som smed, svetsare och plåtslagare och varit mycket fackligt aktiv. Han skåpar fullständigt ut dagens arbetsplatser, diametralt olika jämfört med arbetsplatserna på 1960-70-talet. Då introducerades den nyanställde av personalchefen, förmannen som sedan lämnade över till fackets lokales representant. Denne presenterade den nyanställdes nya arbetskamrater och introducerade denne i fackets uppgifter och framför allt, bjöd in denne att delta aktivt i arbetet.

Kvinnorna hårt drabbade

Denna psykosociala miljö är utan tvekan en avgörande orsak till att stressrelaterade sjukdomar och besvär ökar på arbetsplatserna. Flamman ringde upp Börje Bengtsson som är handläggare på Arbetsmiljöverket och som samlat in statistiken i den omfattande utredningen.

* Vad har de 16 000 personerna svarat på frågan om orsakerna till varför de känner sig allt mer stressade på jobbet?

– Stressen har ökat sedan den förra utredningen 2012. Men jag är ju statistiker och. . . jag har inte varit ute på arbetsplatserna.

Jämfört med 2012 års undersökning är det en betydande ökning av besvären på arbetarplatserna, framförallt bland kvinnor. Rapporten visar att stress och dåliga relationer i arbetet ökar dramatiskt. Kvinnorna har den största ökningen, från drygt 10 % 2012 till 15 % 2014. Lärarkåren framträder som en utsatt yrkeskår.

Dick Emanuelsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.