fredag 13 februari 2015

Sex brittiska skäl att få sparken





Sex brittiska skäl att få sparken

Av Dick Emanuelsson

Kollega citerar på sin webbsida den brittiska advokatbyrån Protecting.co.uk som har listat sex motiv för hur brittiska arbetsgivare kan få för sig att sparka anställda.

1. Jag hällde vit färg i en mjölkflaska eftersom jag var trött på att folk stal av min mjölk. Fick sparken för att jag försökte förgifta mina kollegor av en chef med munnen full av vit färg.

2. Jag fick kicken för att jag ’inte var en lagspelare’. Mitt brott? Att jag var den enda personen på avdelningen som inte rökte.

3. Jag somnade på toaletten i två timmar. Det visade sig att jag snarkar.

4. Fick sparken för att jag tog en sexig selfie i min jobbuniform och lade upp bilden på nätet.

5. Bråkade med min flickvän över telefon om vems tur det var att laga middag till kvällen. Under ett möte.

6. Jag rakade av mig håret för välgörenhet. Det var uppenbarligen inte tillåtet när man jobbar på verkstadsgolvet.

Färre kvinnor arbetslösa

 

Färre kvinnor är öppet arbetslösa eller sysselsatta med aktivitetsstöd, visar statistik från Arbetsförmedlingen. Även bland medlemmarna i Hotell- och restauranganställdas a-kassa märks den utvecklingen, uppger Hotellrevyn.

Förra året växte Hotell- och restauranganställdas a-kassa med 7 616 nya medlemmar, en ökning med 15 procent. Antalet arbetslösa ökade dock inte på samma sätt under året. Sett till alla branscher fortsätter arbetslösheten att minska något snabbare bland kvinnor än bland män. Av HRAK:s öppet arbetslösa har männens andel ökat med två procentenheter från januari 2014 till januari 2015, och i dag är 44 procent av de öppet arbetslösa kvinnor och 56 procent män. I den stadigt krympande gruppen av HRAK:s ”deltidsarbetslösa och tillfälligt timanställda” är dock kvinnor i fortsatt majoritet med 65 procent.

Arbetslösa luras av nätbedragare

 

För tio år sedan begärde arbetsgivare cirka 40 000 utdrag ur polisregistret. Förra året hade den siffran ökat till 220.000. Unionen har uttryckt stöd för ett förslag som innebär att arbetsgivare som utan fog kräver registerutdrag ska kunna straffas, skriver Kollega.

Denna dramatiska ökning av arbetsgivarnas ansökningar hos polisregistret lockar nu till sig nätbedragare. Polisen varnar nu arbetssökande för lurendrejare som säljer falska utdrag ur belastningsregistret. Söker du jobb inom barnomsorg eller skola måste du lämna in ett utdrag ur belastningsregistret för att visa att du inte dömts för vissa brott. I många år har dock även andra arbetsgivare krävt av arbetssökande att få se utdrag ur registret – ett missbruk som varit föremål för förslag om lagändringar. 

Som privatperson har du rätt att gratis få ut ett utdrag med egna uppgifter ur belastningsregistret en gång per år och det är bara polisen som har tillgång till registret - men alla tycks inte känna till detta faktum. Bedragarsajter utnyttjar okunskapen och erbjuder numera beställningar av utdrag ur belastningsregistret mot en avgift på drygt 200 kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.