lördag 14 mars 2015

Fritt fram för ensamarbete på Veoliatåg





Av Dick Emanuelsson
Arbetsmiljöverket gick på “Veolias uppgifter om att företaget arbetar aktivt för att minska ensamarbetet”. Verket upphäver därmed förbudet mot ensamarbete på den franske operatörens tåg.

Veolia har inte bara bytt namn till Transdev. Nu ges företaget rätt att i stor utsträckning operera med en (1) tågförare på flera sträckor.

Skyddsstopp

 

Flamman har talat med Sekos huvudskyddsombud på Veolia som förra sommaren lade ett skyddsstopp på lokförarnas ensamarbete sedan antalet ensamma turer ökat dramatiskt. Stoppet hävdes dock snabbt av Arbetsmiljöverket. Tony Gezelius inte bara stoppade vad facket betraktade som farlig trafik för både hans medlemmar som passagerare. Han var också bland den grupp som sades upp av Veolia som ville införa en “Deltidsorganisation”, som den döptes till av facket.

– Man behandlar inte alls den här psykiska stressen som det handlar om. I tidigare fall, då verket har stoppat ensamarbetet, hänvisar man till en “oönskad händelse”. Nyligen hade vi en kollega som svimmade när han körde tåget i Blekinge. Tågvärden befann sig som tur var i ett tjänsteärende hos tågföraren och nödbromsade tåget.

Gezelius gör tankeexperimentet om det inte hade funnits någon tågvärd på tåget, vad hade då hänt? Han tror att företaget resonerar som så att det blir passagerarna som bryter sig in hos lokföraren, som ropar i högtalaren efter en läkare eller sjuksköterska och kallar efter brandkår och trafikledning.

– Det blir ett helt annat scenario, tillägger Gezelius.

Arbetsmiljöverket anser att det krävs mer övning om inte ensamarbete helt ska förbjudas, vilket Veolia eller Transdev lovar. Men enligt skyddsombuden finns inte den typ av övningar som Arbetsmiljöverket ställer krav på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.