torsdag 4 juni 2015

Posten och Volvo utnyttjar svältlöner

Freddy Welle.



Posten och Volvo utnyttjar svältlöner bland utländska chaufförer

Av Dick Emanuelsson
Svenska storföretag, både inom den statliga som privata sektorn, drar stora ekonomiska fördelar genom att använda sig av utländska åkeriföretag för transport av sitt gods. De låga priserna på transporterna betalas via svältlöner till de utländska chaufförerna, säger transportfacket.
        Många av ägarna till lastbilarna som är registrerade i Rumänien bor och lever här i Sverige. Chaufförerna är till stor del makedonier. Orsaken till att bilarna är registrerade i Rumänien är att Makedonien inte är EU-medlemmar.
Det säger Freddy Welle, åkerisektionens ordförande för Transports avdelning 3 i Göteborg, till Flamman. I förra veckan genomförde han och sektionen en aktion i hamnar och terminaler, på parkeringsplatser och intill järnvägsspår där de utländska chaufförerna tar ut sin veckovila. Med 200 frallor och kaffetermosar i händerna inleddes kontakten med chaffisarna som Freddy sammanfattade som en otroligt bra aktion.
         Mer än hälften av dem vi talade med var makedonier med rumänska pass. Ägarna fixar även pass för sia makedoniska förare, uppger Welle.
         Via samtalen fick reda på vilka speditörer de kör för och vilka företag som äger godset.
Kan du nämna några av åkeriföretagen?
         Inte i dagsläget, för vi sammanställer just nu listan. Sedan hänger vi ut dem, men framför allt bolagen som använder speditörerna och bilarna.
Han räknar upp en rad kända svenska och utländska speditörer i Sverige.
         Bland svenska företag som anlitar speditörerna och bilarna återfinns Post Nord, svenska och norska staten. Men det finns också privata giganter som Volvo, Ikea eller Biltema. Alla de här storföretagen använder dessa speditörer och bilarna. Det enda vi vill är att de betalar skatt och följer svenska avtal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.