fredag 11 december 2015

Världsfacklig front för klimat

Det finns inga jobb på en död planet. . .




Världsfacklig front för klimat
Temperaturen på FN:s klimatmöte i Paris höjdes några grader förra veckan när ett första kompromissförslag till nytt globalt klimatavtal landade på förhandlarnas bord. Men Transports utsända hade då redan åkt hem – nöjda med att världsfacket har skaffat sig en gemensam linje när det gäller att rädda klimatet, skriver Lena Blomquist på Transportarbetaren.
– Jag har lärt mig en hel del som jag ska ta upp med förbundsledningen, säger Martin Viredius som var i Paris för Transports räkning.
Samtidigt som klimatexperter, toppförhandlare, ministrar och statschefer från hela världen är på FN-konferensen bubblar Paris av möten, seminarier, workshops och kulturarrangemang med koppling till klimatet. Lobbyister, företag och folkrörelser finns på plats, och världsfacket IFS är en tung spelare i sammanhanget.
– Världsfackets möten resulterade i ett embryo till strategi och gemensam hållning, säger Martin Viredius. Och lika viktigt är statementet att klimathotet verkligen är en facklig angelägenhet.
Fackliga protester mot id-kontroller
Från den 4 januari införs obligatorisk id-kontroll för alla som reser med tåg, buss och färja till Sverige från ett annat land. Regeringens syfte med beslutet är att minska antalet asylsökande. Seko på tåg och färjor anser att kontrollerna inte bör utföras av de anställda ombord, uppger Sekotidningen på sin webbplats.
Företrädare för regeringen har sagt att ansvaret för genomförandet vilar på transportörerna, det vill säga tåg-, färje- och bussbolagen. Om det betyder att personal ombord ska kontrollera identiteten på passagerarna är ovisst. Sekos klubb på Transdev Öresundståg, som kör flera tåg över Öresundsbron varje timme, anser att det i varje fall inte är ombordpersonalens jobb.
– Våra tågvärdar ska överhuvudtaget inte syssla med id-kontroller som inte är kopplade till personliga biljetter, det är inte vår uppgift. Om det rent hypotetiskt kommer ett sådant krav krävs utbildning, säger Lars Holmqvist, Sekos ordförande på Transdev Öresundståg. Han poängterar att det är en polisiär uppgift att kontrollera identitetshandlingar.
Psykosocial arbetsmiljö släpar efter
Det systematiska arbetet med att förbättra och bedöma arbetsmiljön minskar ute i företagen. Samtidigt skjuter sjuktalen i höjden och problemen med stress och arbetsbelastning ökar, skriver Jenny Grensman på Ingenjören.
Enligt Arbetsmiljöbarometern, Unionens årliga undersökning som presenterades vid ett seminarium förra veckan, finns det en tydlig koppling mellan det systematiska arbetsmiljöarbetet och den psykosociala arbetsmiljön. På företag som bedöms ha ett bra arbetsmiljöarbete bedöms också den psykosociala arbetsmiljön som bättre.
– Arbetsmiljöarbetet har blivit mycket sämre på senare år, berättar en man från ett stort IT-företag som ville vara anonym. Arbetsmiljöarbetet har gått från att anses nödvändigt till att ses som nödvändigt ont och nu bara ont. I dag får man skicka föreskrifterna till personalavdelningen för de vet inte längre vad det är som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.