fredag 5 februari 2016

Löneklyftan tjänstemän-arbetare ökar





Löneklyftan tjänstemän-arbetare ökar
Av Dick Emanuelsson

Tjänstemännens löner drar ifrån arbetarnas, skriver Lisa Castilla på Hotellrevyn. Förra året ökade hotell- och restaurangtjänstemännens löner med 3,6 procent, medan arbetarnas ökade med 1,2 procent. Siffrorna kommer från Medlingsinstitutets konjunkturlönestatistik och är ett genomsnitt för löneökningen mellan januari och november 2015. För arbetare i privat sektor steg lönerna med 1,8 procent under perioden. För tjänstemän  i samma sektor var ökningen 2,5 procent.

I hotell- och restaurangbranschen var klyftan ännu större. Medan arbetarna registrerade en löneökning under snittet, på 1,2 procent steg lönerna för branschens tjänstemän med mer än snittet, 3,6 procent.

Kommunala Renova lönedumpar med lågbetalda östförare 
Lågbetalda chaufförer från Rumänien och Slovakien kör dagligen stora mängder importerat avfall från Göteborgs hamn till kommunala bolaget Renova, där soporna förbränns. Transporterna utförs av Skaraslättens transport. Förarna finns hos inhyrda åkare, bolag som vägrar teckna kollektivavtal med Transport, skriver kollegan Jan Lindqvist på Transportarbetaren.

– Vi har noterat att det är utländska chaufförer som levererar avfallet till vår mottagning. Men jag känner inte till deras villkor. Det är vår engelska kund som handlat upp transporterna. Vi är inte ansvariga, säger Peter Ericsson, försäljningschef på Renova.

Renova är ett helägt kommunalt bolag med 800 anställda och en omsättning på över en miljard kronor. I verksamheten ingår ett stort värmekraftverk som eldas med avfall. Bland annat från England.

Skaraslättens transport är ett företag som för några år sedan figurerade i en omfattande ekobrottshärva där vd:n fick fyra års fängelse för ekobrott. I dag har bolaget nya företrädare. En av de rumänska chaufförerna berättar för Lindqvist att han är anställd av Skaraslättens transport och kör sopor för 18 000 kronor i lön och traktamente, mindre än hälften av avtalsenlig lön.

Transport har gjort en framstöt och begärt kollektivavtal med TD Åkeri. Företaget har avvisat kravet.

Skyddsombud anmäler Green cargo
Skyddsombuden på Green cargo i Borlänge anser att företaget lägger omänskliga scheman. Sjuktalen har gått från 5 till 15 procent och folk har svårt att planera sina liv. Därför har de lämnat en anmälan till Arbetsmiljöverket, enligt Mattias Dahlgren, reporter på Sekotidningen.

De anställda får nya scheman varje månad, med 14 dagars varsel.

– Det säger sig självt att det blir oerhört svårt för till exempel småbarnsföräldrar att planera sina liv med så kort framförhållning, säger Tony Norell, ett av skyddsombuden bakom anmälan.

– Man kan jobba förmiddag, sedan vara ledig och gå på igen på nattskiftet. Då är man inte så pigg klockan sex på morgonen efter det nattpasset. Vi ser en koppling till de ökade sjuktalen. Nu ligger de på 15 procent och förr omkring 5.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.