lördag 19 mars 2016

Vem städar på Säpo?

Säpos chefsanalytiker varnar för outsourcing inom statsförvaltningen men presschefen vet inte om städningen på den hemliga politiska polisens egna lokaler är outsourcade eller inte.






Säpo ny allierad till facket om outsourcing
Av Dick Emanuelsson
När tre chefsanalytiker från Säpo förra veckan presenterade Säpos årsbok 2015 fick facket ett oväntat stöd. Den hemliga politiska polisen gillar inte outsourcing, det vill säga att offentliga institutioner lägger ut delar av sin verksamhet på privata företag.
Malin Fylkner
För Malin Fylkner, som är Säpos expert på säkerhetsskydd innebär outsourcing stora risker inom vissa samhällssektorer, som till exempel IT. Jag ringer upp säkerhetspolisen och ber om en intervju med Fylkner. Presstalesmannen Simon Bynert, som också är kommunikationsstrateg på Säpo meddelade dock att Fylkner bara var tillgänglig för frågor under det presseminarium som Säpo höll förra torsdagen.

Simon Bynert
– I dag finns inte den möjligheten, tyvärr. Var det något speciellt du undrade över?
Jag tycker att det är intressant att Säpo ställer upp på fackets sida som har varnat för outsourcing på arbetsmarknaden och dess konsekvenser.
– Allt det hon sade finns på vår webbplats. Du kan mejla in dina kontaktuppgifter och frågor så kan vi titta på det. . .
Vem städar på Säpo?
Bara en kuriös fråga: Är lokalvårdarna som Säpo anlitar direktanställda eller tillhör de ett outsourcat privat företag?
 . . . eeeh, det vet jag faktiskt inte.
Enligt Fylkner står påstått ryskt spionage och IS i förgrunden för Säpos Årsrapport 2015. Hon räds outsourcingen för ”myndigheternas krav på att effektivisera och hushålla med pengar”, ett uttalande som lika gärna kunde komma från LO-borgen, men från en annan utgångspunkt.
– Det här är problematiskt när man lägger ut en skyddsvärd del. Om man inte har gjort en bra analys i botten och inte ställer krav på säkerhetsskyddet när man outsourcar den, så blir inte säkerhetsskyddet tillräckligt bra, sa Malin Fylkner på säposeminariet.


Efter flera dagars väntan begriper jag att Säpo och Fylkner inte är intresserade av att gå mer på djupet om ur den nyliberala kapitalistiska modellen slår mot svensk arbetsmarknad och nu påstås vara en "sköld" för ryska agenter i Sverige.

Säpoagenter på språng. Mot vem?
Att Säpo skulle vara intresserad av mina "personuppgifter"  tror jag dock kan ligga lite sanning i. Där samanfaller det svenska säkerhetsorganet med sina kollegor&kumpaner i Colombia.

Frågan är var "personakten" är som störst, den i Bogota som åklagarämbetet konstaterade utgjorde 476 A4-papper eller den hos Säpo i Solna, som jag fortfarande inte har begärt utlämnad.
För om jag inte finns registrerad och dokumenterad så ska jag ifrågasätta ta mitt politiska och journalistiska liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.