lördag 7 maj 2016

SAS behåller lastarna på storflygplatserna

Lastarna på Arlanda blir kvar i SAS. En seger för facket.




SAS behåller lastarna på storflygplatserna

Av Dick Emanuelsson

Aviator, som kontrolleras av riskkapitalfonden Accent Equity, gick bet på att ta över ramparbetena på Arlanda, Kastrup och Gardemoen. Arbetarna på dessa flygplatser blir kvar på dessa storflygplatser.

Kenneth Grampe.
– Vi har drivit på för att hitta argumenten mot att lägga ut verksamheten på andra företag. I ett riskkapital som Aviator vet ingen hur framtiden ser ut, säger Kenneth Grampe, ombudsman på Transports flygavdelning avdelning 46 i Stockholm, till Flamman.

Han är så klart besviken att Landvetter i Göteborg och Malmö Airport går över till Aviator, även om det rådande kollektivavtalet fortsätter att gälla även där. Men vissa rättigheter som flygresor inom SAS förlorar de.

SAS Ground handling (SGH) sköter ramparbeten, bagagehantering utanför flygplatsernas byggnader. I höstas presenterade SAS planer på att låta Aviator ta över dessa marktjänster på bolagets alla storflygplatser i Norden. Transportavdelningen på Arlanda utsåg då en liten grupp inom Transport som satte sig ned för att hitta en framkomlig väg för att undvika att hamna i Aviators garn.

I februari i år lade Aviator ett bud på SGH:s verksamhet. Men i förra veckan skrev SAS i ett pressmeddelande att ”det inte finns kommersiella förutsättningar för ett övertagande av markverksamheten vid huvudflygplatserna”.

Besvikna i Malmö och Göteborg

– Det viktiga är att kunderna blir kvar hos SAS, och det gör de med när de får en bra hantering på rampen.

Transports medlemmar i Malmö och Göteborg är besvikna och känner sig övergivna.

– Där har vi inte lyckats, säger Grampe. Ledningen hade bestämt sig från början.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.