torsdag 14 juli 2016

Från Ullared till förverkligandet av SAF:s dröm



Från Ullared till förverkligandet av SAF:s dröm

Av Dick Emanuelsson

Varuhuset i Ullared är en arbetsplats som började med asfaltgolv och 64 kassor. Med åren förvandlades den till en modern arbetsplats. Nu har den till och med en egen dokumentär tv-serie i Kanal 5.

I ett fascinerande reportage i Fastighetsfolket kommer städarna till tals efter att scenlampor och varuhuset har stängt 20.00 på kvällen. Deras berättelser står i bjärt kontrast mot dokusåpornas beskrivningar. I stället talar de om hur de gjort allt för att tillsammans med sin arbetsgivare, inte Gekås&Ullared varuhus utan städföretaget Sodexo, pressa ned kostnaderna vid varje upphandling av städtjänsterna.

– Vi fick tänka till ordentligt på hur vi kunde effektivisera och fann marginaler för att göra det. Bland annat genom bättre maskiner, bredare moppar och viss schemaomläggning, säger Ulrika Kerttu.

Outsourcingens flexibilitet

På Ullared har Sodexo åtta heltidsanställda, 14 deltidare och 3-4 timanställda. Det är så arbetsgivasidan vill ha det. Det var SAF:s mål när de 1975 startade sin ideologiska kampanj om ”arbetsmarknadens flexibilitet” eller ”Sköt dig själv och skit i andra”, som LO sammanfattade kampanjen.

Men nu kommer den andra mer sofistikerade arbetsmarknaden; ”Delningsekonomi” eller Crowdsourcing, som Jon Weman på Arbetsvärlden kallar den. Den bygger på att uppstyckade arbetsuppgifter som bjuds ut via webbaserade plattformar. Digitaliseringen driver på, crowdorkers tränar upp algoritmer och ersätter juristuppgifter eller patologers arbete med att markera cancerceller.



”Det ultimata osäkra arbetet”

Du jobbar hemifrån, när eller hur lite eller mycket du vill. Logga bara in och välj från en lista med uppdrag som det bara är att plocka ifrån. Betalningen är miserabel. Plattformen Mechanical Turk betalar 4 cent per mening för att jämföra översättningar mellan engelska och arabiska. Affärsmodellen kallas ”crowdsourcing”.

Den är ”det ultimata osäkra arbetet”. Jon Weman citerar Lucas Bielewald, VD för konkurrenten till Mechanical Turk, Crowdflower, som har sagt att ”det hade varit svårt att sätta någon på att jobba för dig i tio minuter och sedan sparka den. Men med teknologi kan vi betala dem en pyttesumma pengar och göra oss av med dem när vi inte behöver dem längre”.

SAF:s dröm om den ”Flexibla arbetsmarknaden” är här.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.