“Jobbslakt” eller “luftargument”?
Kemiföretagen i Sverige kräver nu att staten
subventionerar deras produktion. De hänvisar till stöd till elintensiva
kemiföretag i andra EU-länder. I annat fall hotas en “jobbslakt” på närmare 10.000
arbetstillfällen, hävdar ledningen för både arbetsgivare som fack i
kemiföretaget Borealis i Stenungsund. Men på Greenpeace menar man att det är “luftargument”:
– Det känns helt orimligt att de nu
vill använda skattemedel för att bli extrakompenserade för en kostnad som de
inte ens har, säger Martina Krüger, klimat- och energipolitiskt ansvarig som också
frågar sig varför kraven ställs precis efter FN:s klimatpanels färska
larmrapport. (Källa TT).
”De passar på att ta bort halta och lytta”
– Man
plockar bort dem man inte vill ha, tar bort halta, lytta och uppkäftiga.
Det känns lite grann så. Med treårskontrakt har företaget vart tredje år
möjlighet att ta bort dem som inte platsar. Det kanske är någon som fått en
arbetsskada. Företaget smiter undan sitt ansvar, säger Kent Ståhl, elektriker
som efter 30 år i företaget nu blir arbetslös, skriver Elektrikern.
I bussbranschen
har det blivit allt vanligare att nya företag som tar över verksamheten gör sig
av med personalen eller delar av den. Nu stärks denna tendens inom elindustrin
och Kent Ståhl och hans 50 arbetskamrater är exempel på en trend som växte fram
för fem år sedan.
Byt jobb och öka lönen!
”Ingenjörer
som byter jobb får i snitt dubbelt så stor löneökning som de som inte gör det”,
skriver Kollega som ges ut av fackförbundet Unionen. Var fjärde medlem i Sveriges Ingenjörer bytte jobb förra
året. Och de som bytte jobb ökade sin lön med 9,1 procent som ska jämföras med dem
som inte bytte jobb som ökade lönen med 4,5 procent.
– Det
lönar sig att byta jobb. Rörligheten är avgörande för såväl den enskildes löneutveckling
som för Sveriges tillväxt och utvecklingstakt, påstår Patrik Nilsson,
utvecklingschef på Sveriges Ingenjörer i ett pressmeddelande.
Nytt avtal inom biluthyrning
Anställda
inom biluthyrningssektorn, kallade bilvårdare, har fått ett nytt kollektivavtal.
Den första löneförhöjningen gäller retroaktivt från den 1 april i år, säger Transports
avtalsansvarige ombudsman Magnus Larsson till Transportarbetaren.
Det
nya kollektivavtalet medför löneförhöjningar på 1 642 kronor över 37 månader
räknat från den 1 april. Löneökningarna kommer i tre steg: 540 kronor i månaden
från den 1 april 2013, ytterligare 540 kronor i månaden från den 1 april 2014,
och 562 kronor i månaden från den 1 april 2015.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.