Visar inlägg med etikett sverige. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sverige. Visa alla inlägg

torsdag 28 maj 2026

Wallenberg har fått ordning på klassen(erna)

 

Försnillandet av det svenska folkets ekonomi accelerar. 


Wallenberg har fått ordning på klassen(erna)

AV DICK EMANUELSSON

BOGOTA-COLOMBIA / 2026-05-28 / Sveriges högerministär med riksdagsuppbackning, fortsätter normaliseringen av det militariserade samhällsklimatet och en militär upprustning utan historisk jämförelse. Samtidigt doneras inte bara Gripenplan, utan framför allt Sveriges nationella oberoende.

Sveriges skattebetalare skänker 16 Gripen C-plan till ett värde av 12,8–16 miljarder (mdr) till Ukraina.

Det bankrutta Ukraina beställer av Rosenbad 20 Gripenplan av modell E/F hos Wallenbergs Saab-koncernen.

Och Sveriges verklige makthavare fakturerar 27 mdr som EU:s skattebetalare ska betala ur det “lån” på de cirka 1000 miljarder kronor (90 mdr euros) som Ukraina har fått/får.

Smart?

I slutändan, bäste Svensson är det du och alla arbetande, arbetslösa, kroniskt sjuka, fattiga- och medelfattiga pensionärer, barnfamiljer såväl i Sverige som i övriga EU-området som ska betala militariseringen, inte bara i Ukraina, där kriget pågår “till den sista ukrainaren”, utan i hela Europa. Här finns f-n ingen plats eller tid för att “tjöta om freden”!

Förra veckan var det två nya fregatter som du, Svensson, ska betala.

Notan går på 20 miljarder kronor och mottagare är det franska militärindustriella komplexet.

Det underjordiska LO

Men de som borde försvara köpkraften och de sociala reformerna för majoriteten av det svenska folket, landsorganisationen LO, TCO och de svenska fackförbunden, verkar operera och befinna sig i en tillvaro mer underjordisk än gerillan i Colombia.

Från riksdagen, “inte ens ett pip till protester i horisonten”.

Det är det Nya Sverige som växer fram, den normaliserande militarismen där till och med vi journalister nu redan är eller ska krigsplaceras enligt order från chefredaktören som tar order från Rosenbad och Knektarna, allt enligt vårt förbundsorgan, Journalisten.

Tredubblad krigsbudget

Samma knektar som sedan 2022 har fått en tredubblad budget till Krigsdepartementet på Lidingövägen 21.

Vapenbeställningar hos Wallenberg som drygar ut klirret från aktierna i Saab-koncernen genom att hålla föreläsningar om hur partiet ska uppföra sig. Eleverna är ledningen hos det parti (v) som en gång var ett antimilitaristiskt- och ett fredskämpande parti som i det kallaste av alla krig, det kalla 1950-talet, på gator och torg samlade in 350.000 namnunderskrifter i Sverige mot en svensk atombomb och för freden.

Nu levererar socialdemokraten Macrons Frankrike både fregatter som ett utlovat kärnvapenparaply och Jonas Sjöstedt (v) sitter i SvT:s ”30 minuter” och accepterar ”den nya regelbaserade ordningen”.

Så, Svensson, accepterar du detta eller är det dags att spotta i nävarna och konfrontera dem som har drivit in Sverige i ett Natomedlemskap, öppnat 16 militärbaser där läderstövlar från USA nu klampar in, som har förvandlat Sverige till en avskjutningsramp och med automatik gjort Sverige till ett första militärt mål?

“Lycka till, Nato”! brukar lärarinnan och vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och representant i försvarsutskottet, Hanna Gunnarsson, säga inför varje Natoövning på svenskt territorium.

Är det också din devis, Svensson?


fredag 30 januari 2026

Stenergards politiska orgasm och Starmer är på ”KFI” i Peking med Xi som lärare

 

Tryck för stort format.


Stenergards politiska orgasm och Starmer är på ”KFI” i Peking med Xi som lärare

Några subjektiva reflektioner: Dick Emanuelsson

STOCKHOLM / 2026-01-30 / När premiärministern Keir Starmer försöker säga ”xiexie” [se video], vilket betyder ”tack” på kinesiska, och president Xi Jinping visade honom hur man uttalar det. Xis ansikte säger allt. Först letar han efter en översättare för att se vad karln säger, sedan faller polletten ner. Garanterat att Trump beslutar om 200-procentiga tullar på brittisk marmelad i morgon. För i USA är det väl ingen som äter Fish&Chips.

De bedragna gamla kolonialstaterna står på kö för att också få en språklektion av Xi, med hjälp av Kinas egen ”KFI”, Kinesiska för Invandrare. Det är väl bara 'Stenansiktet' Stenergard som håller sig till Tel Avivs blodbesudlade handslag från sin ”compadre” där nere, där de förbereder sig för fullt för nästa krig mot Iran.




Igår, i offentlighetens strålkastare, utbrast hon i en politisk orgasm när hon med en sällan skådad otålighet och iver inför pressen förkunnade att hennes kollegor i de gamla kolonialstaterna i EU deklarerade det iranska Revolutionsgardet som ”terroristorganisation”.

Hon höll på att snubbla med tungan, men vaktade den innan hon skulle säga:
”Nu är den din tur att träda in på arenan, president Trump, och bomba Iran till helvetet”!

Detta är den moderata tvåbarnsmamman som under drygt 27 månader ännu inte har kommit underfund med om 75,000 döda palestinier, varav 25,000 är barn, är folkmord eller inte. Stackars människa, dessa tvivel måste göra henne sömnlös på nätterna, inte inför åsynen av lemlästade palestinska barn, utan hur nivån på hennes krigsaktier kan fluktuera neråt.


VIDEO:
Xi drillar Starmer



MEN FÖR F-N, HON HAR ju nu inlett fruktbara förbindelser med halshuggarpresidenten från al-Qaeda i Syrien. De är nu så fruktbara att högerregeringen pytsar iväg 1,2 miljarder kronor till Damaskus. Där slipas nu svärden för fullt för att fortsätta hugga huvudena av kurder och andra folkslag i det som var det sekulära Syrien fram tills december 2024.

Men vem vet, kanske Abu Mohammad al-Julani har en slags fysisk påverkan som min mor hade för Omar Sharif, han i den legendariska spelfilmen Lawrence Of Arabia och attraherar den 45-åriga Kristianstadskvinnan och orsakar våta fantasier som måste få Stenergards äkta make att bli `sotis´. Min mamma sa alltid att ”livet för kvinnor börjar efter 40´”. Vem vet. Bara ni, över det strecket, vet.

Det är kanske därför Rosenbad och 'Damen i Arvfurstens Palats', med hjälp av Säpo har häktat en 40-åring som ansvarig för att ha placerat ut ägg med en farlig österrikare porträtterad. De oskuldsfulla äggen, som orsakade rikslarm hos den hemliga politiska polisen Säpo (oberoende höger), placerades hos hennes moderata kollegor (en av dem på bilden) med biologiska band till Nasseklubbar respektive politiska band till despoten, Shahen av Iran.

 

ATT KRÄVA ATT ROSENBAD protesterar mot att halshuggarpresidenten upphör med att hugga huvudena av ”otrogna” (inte köttsligt, utan andligt) kurdiska miliskvinnor, som även våldtas, får man nu inte göra i Sverige, i synnerhet inte när 'Stenansiktets' politiske mentor i Vita Huset dessutom har fått besök av halshuggarpresidenten.

Det är inte bara en Galning som härjar runt om i världen, vi har våra egna cyniker och politiska hycklare på plats även här.

Att vänsterpartiets tunga ledning på Kungsgatan 84 i vanlig ordning kräver att deras fullmäktigeledamot i Malmö, Showan Shattak, ska lämna alla sina uppdrag och medlemskap i partiet, förvånar heller inte. Han tyckte att utplaceringen av äpplena var ”fyndig”. Det fick vänsterpartiets partisekreterare Marie Forsberg, också i vanlig ordning, uttala att skulle han ansöka om medlemskap igen så är han inte välkommen.

Är partiets medlemmar verkligen överens om att partimedlemmar som har stake, eller stockar, och vågar vara sarkastiska och ge uttryck för sitt politiska förakt mot en folkfientlig regering som den i Rosenbad, ska löpa plankan och kastas över bord? 'Stenansiktet' får alltså uppbackning av det parti som kallar sig ”vänster”.

 

EUFORIN ÖKAR NÄR HON dessutom får än mer stöd, men med en helt annan tyngd än (v), genom lillnassen Åkesson. Han flög till folkmördarstaten där han tydligen inte begrep att han inte kunde vara lika stor i käften som hemma i blekingska Sölvesborg, även om han i likhet med Stenergard är född i Skåne, Ivetofta församling.

Åkesson försökte få oss att tro på att han ”hade mardrömmar och ramlade ner på golvet” och därför tvingades uppsöka sjukstugan, där de har erfarenhet av att sy ihop folk.

Men det är säkert en urusel bluff. Min gissning är att han fick ett rejält kok stryk av någon palestinier eller antisionistisk jude som kanske uttryckte vad som hörts på Stockholms gator varje lördag sedan inledningen av befrielsen av Palestina i oktober 2023;

”Inga rasister och fascister på våra gator ”!!!


Läs mer:

tisdag 13 januari 2026

Utrikesministern som bor i en 10-miljonerskvart är irriterad av ”den oprovocerade ryska fräckheten” av att vara rik!

https://dickemasve.blogspot.com/2026/01/utrikesministern-som-bor-i-en-10.html

måndag 10 november 2025

När en önskad verklighet ska konstrueras med eller utan intelligens

https://dickemasve.blogspot.com/2025/11/sverige-insisterar-i-att-forbereda-sig.html

måndag 20 oktober 2025

1) Chockerande nyheter från Estland: Ryska soldater har observerats... i Ryssland! 2) X-box är en sak, kriget en annan: Vem försöker den kortväxte Pål Jonson imponera på?

https://dickemasve.blogspot.com/2025/10/1-chockerande-nyheter-fran-estland.html

torsdag 16 oktober 2025

1983–2025, från kamp för Norden som en kärnvapenfri zon till ett uppmarschområde för USA/Nato

https://dickemasve.blogspot.com/2025/10/19832025-fran-kamp-for-norden-som-en.html

onsdag 15 oktober 2025

Lobbyns senaste dom: Greta Thunberg, ”Guilt by association”!

https://dickemasve.blogspot.com/2025/10/lobbyns-senaste-dom-greta-thunberg.html

torsdag 9 oktober 2025

Säpo och MUST som rekryterare av tjetjenska ”terrorister” till Ukraina!

https://dickemasve.blogspot.com/2025/10/sapo-och-must-som-rekryterare-av.html

torsdag 9 oktober 2025

”I kritiska lägen har verkligheten ändå tagit över juridiken”

https://dickemasve.blogspot.com/2025/10/i-kritiska-lagen-har-verkligheten-anda.html

onsdag 8 oktober 2025

Änglar och drönare, finns de?

https://dickemasve.blogspot.com/2025/10/anglar-och-dronare.html

tisdag 7 oktober 2025

Är kritik av det svenska monopolkapitalets Murdoch “antisemitism”?

https://dickemasve.blogspot.com/2025/10/ar-kritik-av-det-svenska.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


torsdag 16 oktober 2025

1983–2025, från kamp för Norden som en kärnvapenfri zon till ett uppmarschområde för USA/Nato

 

Norrskensflamman den 17 oktober 1987.
Fredsrörelsen markerade att USA:s kärnvapenbestyckade krigsfartyg inte var välkomna.
TRYCK FÖR STORT FORMAT


1983–2025, från kamp för Norden som en kärnvapenfri zon till ett uppmarschområde för USA/Nato

Av Dick Emanuelsson

Det var utplaceringen av euromissiler i hela Västeuropa och 5000 av Natos kryssningsmissiler på Nordsjön riktade mot nordkalottens östra del, som fick 2,5 miljoner människor i Norden år 1983 att kräva ett ”Norden som en kärnvapenfri zon”

STOCKHOLM / 2025-10-16 / För 38 år sedan [1], den 17 oktober 1987 löd rubriken i versaler på Norrskensflammans (den autentiska) 1:a sida: ”FÖRSVINN, här är ni inte välkomna”!”

Det var USA-jagaren USS Hayler som fick beskedet från Sveriges samlade fredsrörelse om att i Sverige var den inte välkommen eftersom den, eller USA vägrade uppge om jagaren anlände med kärnvapen. ”Inga kärnvapen i vår hamn”, var rubriken inne i artikeltexten. På kajen intervjuade jag Agneta Åberg, legendarisk freds- och kvinnokämpe från Kvinnor för fred och flera andra.

Bakgrunden var att 1983 hade fler än 2,5 miljoner svenskar, danskar, norrmän och finländare satt si­na namn under kravet om ett Nor­den utan kärnvapen. Idén hade an­hängare inom skilda partier och i regeringskretsar. Allt fler ansåg att det fanns reella förutsättningar för att göra Norden till en kärnvapenfri zon och att detta kunde ske relativt snabbt, rapporterade Vladimir Zagvozkin från den sovjetiska nyhetsbyrån APN.

Finlands president Uhro Kekkonen och Sveriges statsminister Tage Erlander (s) 1967 i en eka som vi förmodar är på Harpsund. Men det kalla krigets språkrör rasar över alla initiativ till fredlig samlevnad mellan folken med olika politiska och ekonomiska system. Kekkonen begrep bättre och byggde upp Finland till ett utvecklat avancerat industrisamhälle, mycket tack vare de korrrekta relationerna mellan de bägge länderna. Men i dag kan SvD-krönikören Gayer känna sig nöjd. Men är Finland säkrare efter NATO-medlemskapet, med en stor Natobas under svenskt [¡SIC!] befäl vid gränsen mot Ryssland i norr?


Kekkonens förslag

Den hade för­anletts av svenska medier hade publicerat utdrag ur en i Stockholm utarbetad rap­port om en nordisk kärn­vapenfri zon samt av det då ny­ligen hållna mötet i Helsing­fors mellan statsministrarna i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.

Det var faktiskt inga svenska fredsrörelser som hade fört frågan på tal, utan president Uhro Kekkonen som första gången 20 år tidigare, alltså 1963 då han lanserade idén. Då existerade sans och förnuft, ingen, inte minst det finska folket som levt under den tyska arméns stövelklack och stred tillsammans mot Sovjetunionen och Leningrads 900 dagar långa belägring ville krig.

”Allt fler inser det obestridliga faktum att inrättandet av en sådan zon skulle vara ett steg i rätt rikt­ning, särskilt i dagens läge”, menade APN-reportern och tillade att ”allt fler anser att det finns reella förutsättningar för att göra Norden till en kärnvapenfri zon och att detta kan ske relativt snabbt”.

DN:s kampanj för Natomedlemskap

H.Tingsten
Motståndarna till en nordisk kärnvapenfri zon menade att ”Norden är redan fritt från kärnvapen, och därför är det onö­digt att ingå något avtal i denna frå­ga.”

Ett annat och mer sofistikerat argument var att det säkerhets­politiska läget i Norden präglades av lugnt och stabilitet.

Det var då, då Finland och Sverige inte var NATO-medlemmar och principen om neutralitet och alliansfrihet var en grundbult i svensk freds- och utrikespolitik. Men redan på 1950-talet hade Herbert Tingsten, dåtidens främsta pitiyankie, en liberal ideolog och chefredaktör på Dagens Nyheter kampanjat för såväl ett Natomedlemskap som en svensk atombomb. Stockholmsapellen bidrog till att sätta stopp för Washingtons mediakampanj i Sverige.





5000 kryssningsmissiler riktade mot Murmansk

Men hur såg det ut i Västeuropa 1987?

USA hade redan 1974 lanserat neutronbomben, en ”ren” atombomb som bara dödade människor men bevarade byggnader, men aktualiserades med president Ronald Reagan (1981–1989). Han föreslog i början av 1980-talet också ”Stjärnornas krig” och USA pressade Natos västeuropeiska medlemsstater att tillåta utplacering av medeldistansrobotar, de så kallade euromissilerna riktade mot Sovjetunionen. Moskva besvarade naturligtvis upptrappningen och Västeuropas miljoner invånare kände bokstavlig rädsla.

I mitt referat från Stadsgårdskajen citerade jag Jan Wogel från Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen som talade vid demonstrationen på kajen. Han sade bland annat:

USS Hayler är utrustad för att kunna ha kärnvapen. Hur kan en sådan båt få ankra här i Stockholm? Det är otroligt att det här besöket ska ha ett fredsbevarande syfte. (…) USA har en mer offensiv marin strategi och kommer att bygga upp en flottstyrka i Nordsjön med 5000 kryssningsmissiler som skall slå till mot Murmansk, som är en sårbar (sovjetisk) flottbas. Nya Zeeland har sagt nej. Det är den bästa politiken till nedrustning. Sveriges regering har visat undfallenhet som är oansvarig och farlig”.

Zagvozkin menade att den upprustningspolitik USA och vissa av dess närmaste NATO-allierade då bedrev ökade krigsfaran, inte bara i värl­dens ”brännpunkter”, utan också i Norden. Objektivt sett var Nordens folkrättsligt ogaranterade kärnvapenfria status då reellt hotad. Detta hängde ”främst ihop med att Norden intar en sär­skild plats i USA:s och NATO:s militära planer. Vad som primärt uppmärksammas är regionens strategiska läge — närheten till de socialistiska ländernas gränser. Därför försöker USA ständigt öka sin militära närvaro här, skapa ett basområde för luft-, sjö- och land­stridskrafter”.

Precis som rädslan för ett ukrainskt Natomedlemskap i dag, 2025.


Från Försvarsmakten.


Vänsterpartiets politiska ökenvandring

Idag gör USA inte bara kortvariga ”artighetsvisiter”, nu patrullerar både USA-marinen som Natomedlemmarnas marina styrkor minst en gång varje år då de genomför avancerade och allt mer provocerande manövrar vid gränsen mot Rysslands enda utfartshamn, i Sankt Petersburg, eller den strategiska Kalingradregionen.

Att militariseringen av Östersjön och Norden dessutom nu får stöd av det parti som historiskt sett starkast hade motsatt sig Natos/USA:s intrång i Östersjön och Norden, dåvarande skp/vpk och nu (v), är minst sagt obegripligt. Partiets tidigare ledamot i Försvarsberedningen och nu representant i riksdagens Försvarsutskott, Hanna Gunnarsson brukar också lyckönska NATO-marinens manöver när de inleds i Östersjön.

Den upp- och ned(v)ända politiska världen anno 2025

Vi verkade för ”Östersjön som ett Fredens Hav”.
I dag finns det åtta riksdagspartier som vill militarisera Östersjön.




Nordkalotten måste erövras

Den förre brittiske generalen Farrer Hawkley, före detta befälhavare för de förenade NATO-styrkorna i Nordeuropa, sa då att ett krig i Eu­ropa skulle förloras om det inte vanns på nordflanken.

Och i Pentagons och NATO:s farliga planer på den­na flank har Norge och Danmark en särskild roll. Det är ingen över­drift att säga att båda länderna är späckade med militära anläggnin­gar. I Norge och Danmark finns flygfält klara för kärnvapenbäran­de NATO-flygplan. Kärnvapenbä­rande amerikanska ubåtar går in i norska hamnar. På dansk mark finns avfyrningsplatser för kärn­vapenmissiler. På de militära kar­torna har man redan ritat ut de ba­nor genom nordiska länders luft­rum som de nya amerikanska ”euromissilerna” tänks följa — enligt planerna skall de börja placeras ut redan i december”, skrev APN-reportern Zagvozkin.

Året 1987 avslöjades också ett hemligt pentagonprojekt som handlade om att i en ”krissitua­tion” skulle amerikanska marinsoldater med kärnvapen sändas till Norge. Den norska regeringen har tillkännagett att nio nya statio­ner inom NATO:s radionaviga­tionssystem skulle byggas på norskt territorium, förutom de två som re­dan finns. Enligt Dagbladet var det främst USA:s atomubåtar som be­hövde eller behöver dessa stationer.




Moskva: Inkludera också Östersjön

Här har vi bakgrunden till att USA ända från början frenetiskt motsatte sig ett kärnvapen­fritt Norden. En kärnvapenfri zon skulle ju utesluta att de nordiska länderna drogs in i kärnvapen­strategin och bli ett viktigt steg på vägen till att stärka alla europeiska folks säkerhet.

”Varje kärnvapenfri zon är en vä­sentlig komplettering till ickespridnings-fördraget. Att förhindra att kärnvapnen sprids över världen är lika viktigt som att begränsa de to­tala kärnvapenförråden. Särskilt aktuellt är detta för det redan kärnvapenspäckade Europa”, skrev Zagvozkin.

Om USA var mot idén om en kärnvapenfri zon, var Moskva helt för och försäkrade att zonen måste ges garantier för att dess sta­tus skulle komma att respekteras. Sovjetunionen gick så långt att den ville diskutera med de berörda parterna frågan om att ge Östersjöns vat­tenområde kärnvapenfri status.

”Nu kommer det hela an på de nordiska länderna själva. Kommer statsmännen och politikerna i de nordiska länderna, främst då Norge och Danmark, att arbeta mer aktivt för att praktiskt förverkliga idén om en kärnvapenfri zon i Norden”? var Vladimir Zagvozkin sista ord formulerad som en fråga.


Norrskensflamman var en dagstidning och oerhört viktig i kampen för freden och för att avslöja krigsaktivisternas manipulationer, i och utanför Sverige.


I dag, 38 år senare har vi svaret. ”Washingtons Man på DN”, Herbert Tingsten fick till slut igenom ett Natomedlemskap och atombomber finns det säkert ett överflöd av på de 17 USA-baserna som nu stoltserar på det tidigare neutrala och alliansfria Sveriges territorium.

Försvarsmakten å sin sida har öppnat Sverige och dörrarna på vid gavel för Nato som har förlagt sitt kommunikationscentrum i Enköping, 76,2 kilometer från landets huvudstad. Därifrån ska NATOS/USA:s missiler koordineras i sin närmaste bana mot Moskva, Sankt Petersburg och andra ryska städer.

lördag 17 oktober 1987

[1]”Inga kärnvapen i vår hamn”: USS Hayler är inte välkommen

https://dickemasve.blogspot.com/1987/10/inga-karnvapen-i-var-hamn-uss-hayler-ar.html

  

Från Försvarsmakten



fredag 22 augusti 2025

Med Wallenberg som ideologisk mentor utesluter Vänsterpartiet två av dess mest stridbara partimedlemmar!

 

Nej, det är inget 1 aprilskämt. I stället är det det verkliga POLITISKA problemet för Vänsterpartiet och anledningen till varför det utesluter två konsekventa vänsterkrafter, inte en grafik om den sionistiska lobbyns  maktsfär i och utanför Sverige. Lisa Claesson är en av sju i det verkställande utskottet som har hållit i yxan vid uteslutningar av partimedlemmar som Björn Alling, Kristofer Lundberg, och nu Lorena Delgado och Daniel Riazat.


Med Wallenberg som ideologisk mentor utesluter Vänsterpartiet två av dess mest stridbara partimedlemmar!

`Flamman´: ”Wallenberg ska lära V styra landet”, med VU-ledamoten Lisa Claessons tillägg: ”Gynnar oss i längden”, vilket förklarar varför inga ”rebeller” som Lorena och Daniel Riazat har plats i partiet!

Av Dick Emanuelsson

När Lorena Delgado bara var någon eller några veckor i mamma Olivias livmoder, slog general Pinochet och hans militärjunta till. Presidentpalatset La Moneda bombades. Chiles vänsterpresident Salvador Allende och hans närmaste män och kvinnor stred och gjorde motstånd in i det sista mot den militära övermakten. Framför La Moneda radades människor upp med ansiktet mot asfalten och väntade på att en stridsvagn skulle köra över deras kroppar. Men kontraordern i sista sekund blev negativ. De sköts senare på en annan plats i Santiago de Chile.

Lorenas pappa, Daniel Delgado, som tillhörde Chiles Socialistparti gick under jorden och senare in på den argentinska ambassaden undan en säker död. Där förblev han fram tills februari 1974 då han fick fri passage till Argentina. Olivia Varas å sin sida hade på farliga vägar tagit sig till Buenos Aires där Lorena Delgado föddes den 31 maj detta år. Året efter, 1975 anlände familjen till Sverige.



Milisen attackerar Pinochet

Hon är ett av många barn som växte upp i Sverige, men samtidigt som en del av den chilenska exilkolonin. Jag har sett den sedan första stund och kan försäkra att just Lorenas generation kom att in i ryggmärgen präglas av två världar; den innan, under och efter militärkuppens Chile och världen i Sverige, på den andra sidan planeten. Jag förvånas fortfarande över att så många av denna generation återvände under och efter diktaturen för att ta upp kampen där deras föräldrar hade lämnat diktaturens Chile.

Två av dessa var Jose Valenzuela Levi och Ignacio Valenzuela Pohorecky. Jose var högste ledare för milisgruppen ”Patriotiska Fronten Manuel Rodriguez”, FPMR, som var kommunistpartiets väpnade gren under militärdiktaturen. Han ledde en kommandogrupp från FPMR på 20 `milicianos´ som den 7 september 1986 som på ett hår hade likviderat diktatorn i ett bakhåll. Fem elitsoldater dödades och ett 20-tal sårades. Alla `milicianos´ var oskadda.

Jose och Ignacio mördades i den hemliga politiska polisen CNI:s «Operación Albania», tillsammans med fem andra kamrater från FPMR när huset som FPMR förfogade över upptäcktes året efter i Santiago. De två var bara några av många som anlände mycket unga eller som föddes i Sverige och som återvände för att fortsätta kampen för ett Nytt demokratiskt Chile.

Som på ett hår klarade sig tyrannen den 7 september 1986. Men diktaturen var skakad. Bilden från militärjuntan är från 9 september 1983, tio år efter militärkuppen. FOTO: DICK E.


Lorena Delgado återvänder

Med Lorena Delgado var det samma sak. Sin uppväxt tillbringade hon i Skärholmen, där hon fortfarande bor kvar. Men drömde om att bidra till att också den chilenska ungdomen skulle kunna studera som en demokratisk mänsklig rättighet så som hon själv kunde göra i Sverige. Här utbildades hon till kemiingenjör på Tekniska Högskolan. Dessförinnan hade hon, efter gymnasietiden, återvänt och studerade på universitetet i mapuchefolkets centrum i södra Chile, staden Temuco.

Hon deltog i de gigantiska studentdemonstrationerna som i huvudstaden Santiago kunde samla upp till 250,000 studerande som protesterade mot att rätten till utbildning enbart var förunnat de familjer med en solid ekonomi.

Och det är detta rättvisepatos, med drömmen om ett socialistiskt Sverige och en rättvis värld som driver denna kvinna som i dag har uppnått den aktningsvärda åldern av 51 år, men som reser land och rike runt och talar på demonstrationer för Palestina och mot folkmordet. Hon har en erfarenhet av att kombinera riksdagsarbete med utomparlamentariskt arbete som få. Vid hennes sida finns alltid Olivia och Daniel, som kommer varje lördag till Odenplan för att fortsätta sin kamp, denna gång för Palestina. På Odenplan har Lorena talat oräkneliga gånger, helt orädd för att hennes ord ska bandas och synas under luppen av den sionistiska lobbyn. Hon har härdats.

Och denna kämpande kvinna, ett exempel i den politiska kampen vill partiordförande Nooshi Dadgostar och hennes sex kamrater i det verkställande utskottet, kasta ut från vänsterpartiet.




Föräldrarna Dadgostar

Men vilken bakgrund har partiordförandens iranska föräldrar som kom hit som så många andra efter revolutionen 1979 i Iran? På nätet kan man hitta det mesta, men inte en rad om paret Dadgostar. Tillhör de den gamla despotiska förtryckarregimen under Shahen (Mohammad Reza Pahlavi) av Irans 23 år som hölls upp under armarna av USA och Storbritannien?

Shahen besökte Stockholm den 7–11 maj 1960, då han även mottog Serafimerorden och besökte Skoklosters slott samt Bofors [¡SIC!]. Efter shahens hemkomst mottog kung Gustaf VI Adolf följande telegram: ”När jag lämnar Sveriges gästfria stränder vill jag än en gång till Ers Majestät ge uttryck för min djupt kända tacksamhet. De varma känslor mot Persien som kommit till uttryck hos Ert nobla folk kommer alltid att dröja kvar i mitt minne. Jag bär med mig mycket angenäma minnen från mitt besök i Ert fascinerande land och har en känsla av att Vi har nått fram till bättre förståelse och starkare vänskapsband mellan Våra båda länder”, skriver Wikipedia om denne despot om dennes besök i Sverige dit paret Dadgostar anlände efter revolutionen i Iran 1979.

V-ledarens keps

När Dadgostar satte på sig en keps för ett år sedan och blev en bricka i valkampanjen för Kamala Harris i presidentvalet i USA, slog hennes föregångare på posten, Jonas Sjöstedt, i dag ledamot av EU-parlamentet ett slag för att militarisera Östersjön och ”stoppa den ryska skuggflottan”. Han motionerade som ledamot av EU-parlamentet i frågan och var euforisk när han senare kunde konstatera att hans förslag, i allians med den riktiga brunhögern i detta tandlösa parlament hade gått igenom.

Karln besökte i början av detta år en drönarfabrik i Kiev och anklagade samtidigt USA-imperialismens nuvarande representant, Donald Trump för att ”svika Kiev”. Då markerade duon Dadgostar & Sjöstedt att partiet hade passerat både anständighet och de kvarvarande av sitt partis politiska principer.

Det gamla kravet från dåvarande vpk och fredsrörelsen, "Gör Östersjön till ett Fredens Hav", är inget för duon Jonas Sjöstedt och Hanna Gedin, ledamöter för (v) i EU-parlamentet.


Pål Jonsson med högt betyg

När Sjöstedt på fullt allvar säger att högerns och Wallenbergs Pål Jonson får högst betyg för sin uppgift som försvarsminister, bör varje fullt tänkande vänsterpartist ta en funderare vad som är på gång.

När hans parti i riksdagen ”oförbehållsamt” tredubblar den svenska försvarsbudgeten SAMTIDIGT som partiet säger ja till ytterligare 300 miljarder kronor till Natogeneralerna på Lidingövägen 41, då har det partiet gått över den Röda Linjen.

Men därvidlag stannar inte Sjöstedts (och vänsterpartiets?) krigsaktivistiska vandring. För i SvT-programmet ”30 minuter” uppgav samme Sjöstedt att han försvarar, i nuvarande stund, krigsalliansens Natos kärnvapenparaply som ”ett skydd mot Ryssen”!

Wallenberg & Musk, men inte Marx

Att detta partis ledning skickar Marx i soptunnan och i stället ber alla svenska arbetares strategiska huvudfiende Nr. 1, Jacob Wallenberg och den förre finansministern från moderaterna, Anders Borg att fostra detta parti i ideologiska termer, eller, som de skrattretande påstår; lära oss förstå hur det svenska näringslivet fungerar, detta monopolkapital, koncentrerade i 4–5 maktgrupper som äger vårt land. Då blir man fundersam och frågar sig vart tog sunt bondförnuft vägen?

VU-ledamoten och den anställde på Vänsterpartiets skånedistrikt, Lisa Claesson känner sig hedrad när hon får uttala sig i förortbilagan till DN, `Flamman´ där hon säger att vad hon kallar för ”Regeringsskolan” med Jacob Wallenberg som föreläsare, är viktig ”att studera hur makt fungerar i praktiken i en stat utifrån att du sitter i regering”.

Att `Flamman´ påpassligt rubricerar intervjun med denna VU-ledamot ”Wallenberg ska lära V styra landet”, med Claessons tillägg: ”Gynnar oss i längden”, kanske förklarar varför inga ”rebeller” som Lorena och Daniel Riazat har plats i partiet.

Hur tror Vänsterpartiet att metallarbetarna på det strejkande Tesla ska uppfatta det, och det oavsett om Sjöstedt påpassligt tar selfies för att skaffa sig ett slags politiskt ”vänsteralibi” och ber att få gå strejkvakt under ett skift för att ta just denna selfie samtidigt som han hoppar i den ideologiska sängen med den sociala klass som Jacob Wallenberg, Antonia Ax:son Johnsson och Elon Musk, ägare av Tesla, representerar?

Vilken ”feminism”

Att det partiet nu utesluter två av partiets kvarvarande marxister, antiimperialister och fredsvänner är egentligen bara logiskt och följdriktigt. För det finns ett bekymmer för Dadgostar & Sjöstedt. Den krigsaktivistiska duon och partiets verkställande utskott vill inte se en distrikts- och valkonferens i Stockholm där de två med all sannolikhet skulle få förnyat förtroende för en ny mandatperiod i riksdagen. Sista dag för förhandsnominering är 17 oktober 2025. Kontakta valberedningen där den sammankallande är Amanda Möllenhoff (amandamollenhoff@hotmail.com)”, skriver partidistriktet i ett utskick.

Talet om feminism, som Claesson talar mycket om är inte mycket värd nu när hon, trots sina hundratals gulliga selfies håller i yxan mot en verklig frontfigur i kampen för Sveriges och Palestinas kvinnor.

Kanske det beror på att Claesson föredrar tjurar från USA i form av Chicago Bulls.




Barbie-Busch´ och Arons välsignelse

När ”Sjumannagänget” (VU) igångsatte sönderfallet av Vänsterpartiet i maj, genom att fatta beslut och inleda processen om att utesluta Lorena Delgado samlades snabbt in över 1500 namnunderskrifter, av både partimedlemmar, partiorganisationer som sympatisörer. När nu samma VU offentliggör att de två ska uteslutas, där Daniel Riazat inte ens har fått några som helst konkreta anklagelser fastslagna mot honom mer än att VU inte tycks gilla han, har förbittringen och avståndstagandet ökat ännu mer. Det är inte få som deklarerat att de nu lämnar partiet, respektive ”aldrig mer kommer rösta på Vänsterpartiet”.

Som ett brev på posten kom också gratulationerna från den sionistiska lobbyns två förgrundsgestalter i Sverige, Ebba `Barbie´ Busch och det Judiska Centralrådets ordförande Aron Verständig, samme sionist som också är ”utredare för regeringen Kristersson” och den Svenska Riksbanken. Nu säger Verständig, som polisanmälde Lorena Delgado att han kan tänka sig att bjuda in vänsterpartiet till ett samtal med Tel Avivs diskrete man i Sverige.

Ebba Busch är lika nöjd med den kommande uteslutningen:

Äntligen. Tack @dadgostarnooshi, för att ni äntligen agerar och utesluter Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat (…) Den stora frågan är varför Vänsterpartiets ledning väntat så otroligt länge på att agera? Farligt, för att det riskerar att lämna fältet fritt för de aggressiva uttryck som vi sett i sociala medier och i vänsterdominerade demonstrationståg”.

Denna ”bästis” till Carola och pitiyankiesekten `Livets Ord´ tror att ”uteslutningen nu sker, när man betänker att Vänsterns senfärdighet kan vara ett resultat av en oro för att förlora väljare”.



Ovisst val 2026

Men jag tror att det förhåller sig tvärtom. Beslutet att med ett simpelt administrativt beslut utesluta två partimedlemmar handlar i botten om att:

1) undvika en politisk debatt om de för partiet verkligt avgörande politiska frågor som jag har radat upp ovan, samt att:

2) undvika, genom uteslutning att de två får förnyat förtroende på den kommande valkonferensens i oktober/november. Det gör att partiet i stället kommer att gå ett mycket ovisst val till mötes om ett år. För vad som vi kommer se framöver är förmodligen en intern konfrontation som är svår att se konsekvenserna av.

Hur som helst fortsätter Dadgostar & Sjöstedt & Claesson sin ”klassresa” rakt i famnen på Farbror Jacob som ger Trion högsta betyg efter den senaste ideologiska ”regeringskonferensen” och det nu avslutade ”praktikarbetet”.

Men, som Lenin sa, finns det inget revolutionärt parti kommer de bästa krafterna inom arbetarklassen att skapa ett sådant. Till skillnad mot Nooshi, har Lorena ett massivt folkligt stöd på arbetsplatser, bostadsområden, gator och torg. Hon har lyckats, som den förre partiledaren Lars Ohly formulerade saken, förena riksdagsarbete med utomparlamentariskt arbete. Det är en solid grund att stå på.

Och för att citera den legendariske riksdagsmannen (vpk) och läkaren John Takman:

Det finns inte plats för två socialdemokratiska partier i den svenska riksdagen.

V-Stor-Stockholm: Sista dag för förhandsnominering är 17 oktober 2025
https://storstockholm.vansterpartiet.se/wp/files/2025/08/Nomineringsanmodan-riksdagslistan-2026.pdf