Visar inlägg med etikett Vänsterpartiet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vänsterpartiet. Visa alla inlägg

tisdag 31 mars 2026

Den iranskfödda v-ledarens dilemma när kriget mot Iran inte kan nämnas

 



Den iranskfödda v-ledarens dilemma när kriget mot Iran inte kan nämnas

Några subjektiva reflektioner: Dick Emanuelsson

Trump lovar att bomba Iran sönder och samman, massakrerar och lemlästar 178 iranska lågstadieelever i en flickskola. Trump säger pompöst att han premiärbombar och testar nya missiler på krigets första dag, den 28 februari.

Det kanske är fel att påstå att detta inte bekommer Dadgostar, men det avläses varken i uttalanden eller i text.

Trumps terrorist-expert Joe Kent å andra sidan fick nog av hans chefs hyckleri och cynism och livsfarliga spel för världsfredens och sade upp sig. Samtidigt gjorde som han klart att Iran är inte ute efter att skaffa kärnvapen, det var bara Trumps & Netanyahus förevändning för att inleda kriget.

”Jag vill bara ha Irans olja”

Och nu bekräftar Trump sin verkliga avsikt med att avlossa 500 Tomahawkmissiler mot Dadgostars föräldrars hemland (som vi förmodar de föredrog under monarken och den CIA-tillsatte Shahens epok) och säger att hans enda intresse är Irans olja, precis som i Venezuela. Allt annat är bara dimridåer.

När Dadgostar nämner Iran, gör hon det INTE med anledning av Epstein-koalitionens barbariska krig mot Iran, utan för inledningen på “Nowruz (ny dag).

Det är det persiska nyåret som firas i Iran och regioner som påverkats av denna kultur den 20 eller 21 mars, vilket sammanfaller med vårdagjämningen. Med över 3 000 års zoroastrisk tradition symboliserar det återfödelse, ljusets triumf över mörkret och naturens förnyelse”, skriver Wikipedia.

Nooshi Dadgostar har sin tolkning:

För många människor i Iran är detta just nu inte en tid av fest, utan av sorg, oro och ständig rädsla. För familjer i Sverige med rötter i Iran är nouruz också en påminnelse om avstånd, om saknad och om ovissheten kring hur ens nära mår”, skriver hon på sin Facebook [1].

Inte ett ord om varför iranier i landet eller i Sverige känner oro.

Inte ett ord om VEM som skapat denna oro.

Inte ett ord om det som nu Tel Aviv och före detta CIA-chefer öppet erkänner, nämligen att det blodiga kuppförsöket den 8–9 januari var ett försök av Mossad och CIA att initiera en resning mot Teheran men som misslyckades för det fick inte det folkliga stöd som de nämnda underrättelseorganen hade räknat med.

Inte ett ord om imperialismens strategi att lägga under sig Irans och världens strategiska naturtillgångar och är beredda att offra miljoner människor för att uppnå målet, vilket världen nu bevittnar och öppet fördömer och förkastar.

Men inte Dadgostar, v-ledaren. Hon upplever bara, när det persiska nyåret inleds en ovisshet och “tänker på alla som sörjer. På alla som lever i rädsla”.

Men varför gör de det, Dadgostar?

[1] https://www.facebook.com/share/p/18H6pm4tqx/

Läs mer: Iranska kvinnor vill inte bli befriade av väst, än mindre av USA eller Israel

https://dickemamundo.blogspot.com/2026/03/iranska-kvinnor-vill-inte-bli-befriade.html

 

tisdag 3 mars 2026: “Från Gaza till Minab (Iran), 160 små oskyldiga flickor, kallblodigt mördade”

https://dickemamundo.blogspot.com/2026/03/fran-gaza-till-minab-iran-160-sma.html






Krigets och Dödens spekulanter:

Hegseths ‘sprinpojk’ sonderade en investering i det militärindustriella komplexet INNAN attacken mot Iran!

En ‘mäklare’ som arbetade för USA:s försvarsminister Pete Hegseth planerade en stor investering i företag inom det militärindustriella komplexet under veckorna inför det USA-israeliska kriget mot Iran, rapporterar Financial Times, med hänvisning till tre källor som är bekanta med temat.

Enligt tidningen kontaktade Hegseths mäklare Morgan Stanley BlackRock, en av världens mäktigaste ”gamfonder”, i februari, strax före starten av offensiven mot Teheran, för att undersöka en investering på flera miljarder dollar i deras Defense Industrials Active ETF.

Fondens uttalade mål är att identifiera tillväxtmöjligheter i företag som kan dra nytta av ökade försvars- och säkerhetsbudgetar i ett sammanhang av ”geopolitisk fragmentering och ekonomisk konkurrens”. Förfrågan, som gjordes på uppdrag av en potentiell högprofilerad klient, flaggades internt på BlackRock, uppgav källor.

Fondens huvudsakliga innehav inkluderar stora Pentagon-entreprenörer och leverantörer. Bland de största innehaven finns RTX, Lockheed Martin, Northrop Grumman och Palantir, ett företag som specialiserar sig på dataintegration och analys. Den gemensamma nämnaren är deras nära affärsrelation med det amerikanska försvarsdepartementet, som beskrivs som en av deras viktigaste kunder.

Läs mer:
Hegseth om Iran: ”Våra förhandlingskort är bomber”
https://dickemamundo.blogspot.com/2026/03/hegseth-om-iran-vara-forhandlingskort.html

Investeringen blev dock inte av. Enligt Financial Times föll affären igenom eftersom fonden inte var tillgänglig för köp av Morgan Stanleys kunder vid den tidpunkten. Ändå är det oklart om mäklaren undersökte andra alternativ. Det är okänt om mäklaren senare hittade ett annat objekt för krigsministerns investering.

Även om försöket att investera i Defense Industrials Active ETF avbröts, kan det faktum att Hegseth övervägde en investering riktad mot företag som gynnas av militära utgifter medan den avdelning han leder förberedde sig för en militär offensiv, väcker etiska frågor, med tanke på att information eller offentliga beslut utnyttjas för privat vinning.

”Grundlöst förtal”

Pentagons talesperson Sean Parnell kallade för sin del Financial Times-artikeln för en ”falsk och fabricerad” anklagelse.

”Varken minister Hegseth eller någon av hans representanter kontaktade BlackRock angående någon sådan investering. Detta är ytterligare ett grundlöst och oärligt förtal som är utformat för att vilseleda allmänheten”, sa han på X.

Efter att ha krävt ”ett omedelbart återkallande” av artikeln betonade Parnell att Hegseth och försvarsdepartementet ”fortsätter att stå fast vid sitt engagemang för de högsta etiska standarderna och strikt efterlevnad av alla tillämpliga lagar och förordningar”.

Med undantag, naturligtvis för folkrätten och övriga internationella konventioner fastställda av FN.

Men Mr. Trump har ju sin egen moral och intressen, som han själv understryker.

Sammanställning och översättning:
Dick Emanuelsson

Källa: Financial Times, RT, m.fl.

 


fredag 22 augusti 2025

Med Wallenberg som ideologisk mentor utesluter Vänsterpartiet två av dess mest stridbara partimedlemmar!

 

Nej, det är inget 1 aprilskämt. I stället är det det verkliga POLITISKA problemet för Vänsterpartiet och anledningen till varför det utesluter två konsekventa vänsterkrafter, inte en grafik om den sionistiska lobbyns  maktsfär i och utanför Sverige. Lisa Claesson är en av sju i det verkställande utskottet som har hållit i yxan vid uteslutningar av partimedlemmar som Björn Alling, Kristofer Lundberg, och nu Lorena Delgado och Daniel Riazat.


Med Wallenberg som ideologisk mentor utesluter Vänsterpartiet två av dess mest stridbara partimedlemmar!

`Flamman´: ”Wallenberg ska lära V styra landet”, med VU-ledamoten Lisa Claessons tillägg: ”Gynnar oss i längden”, vilket förklarar varför inga ”rebeller” som Lorena och Daniel Riazat har plats i partiet!

Av Dick Emanuelsson

När Lorena Delgado bara var någon eller några veckor i mamma Olivias livmoder, slog general Pinochet och hans militärjunta till. Presidentpalatset La Moneda bombades. Chiles vänsterpresident Salvador Allende och hans närmaste män och kvinnor stred och gjorde motstånd in i det sista mot den militära övermakten. Framför La Moneda radades människor upp med ansiktet mot asfalten och väntade på att en stridsvagn skulle köra över deras kroppar. Men kontraordern i sista sekund blev negativ. De sköts senare på en annan plats i Santiago de Chile.

Lorenas pappa, Daniel Delgado, som tillhörde Chiles Socialistparti gick under jorden och senare in på den argentinska ambassaden undan en säker död. Där förblev han fram tills februari 1974 då han fick fri passage till Argentina. Olivia Varas å sin sida hade på farliga vägar tagit sig till Buenos Aires där Lorena Delgado föddes den 31 maj detta år. Året efter, 1975 anlände familjen till Sverige.



Milisen attackerar Pinochet

Hon är ett av många barn som växte upp i Sverige, men samtidigt som en del av den chilenska exilkolonin. Jag har sett den sedan första stund och kan försäkra att just Lorenas generation kom att in i ryggmärgen präglas av två världar; den innan, under och efter militärkuppens Chile och världen i Sverige, på den andra sidan planeten. Jag förvånas fortfarande över att så många av denna generation återvände under och efter diktaturen för att ta upp kampen där deras föräldrar hade lämnat diktaturens Chile.

Två av dessa var Jose Valenzuela Levi och Ignacio Valenzuela Pohorecky. Jose var högste ledare för milisgruppen ”Patriotiska Fronten Manuel Rodriguez”, FPMR, som var kommunistpartiets väpnade gren under militärdiktaturen. Han ledde en kommandogrupp från FPMR på 20 `milicianos´ som den 7 september 1986 som på ett hår hade likviderat diktatorn i ett bakhåll. Fem elitsoldater dödades och ett 20-tal sårades. Alla `milicianos´ var oskadda.

Jose och Ignacio mördades i den hemliga politiska polisen CNI:s «Operación Albania», tillsammans med fem andra kamrater från FPMR när huset som FPMR förfogade över upptäcktes året efter i Santiago. De två var bara några av många som anlände mycket unga eller som föddes i Sverige och som återvände för att fortsätta kampen för ett Nytt demokratiskt Chile.

Som på ett hår klarade sig tyrannen den 7 september 1986. Men diktaturen var skakad. Bilden från militärjuntan är från 9 september 1983, tio år efter militärkuppen. FOTO: DICK E.


Lorena Delgado återvänder

Med Lorena Delgado var det samma sak. Sin uppväxt tillbringade hon i Skärholmen, där hon fortfarande bor kvar. Men drömde om att bidra till att också den chilenska ungdomen skulle kunna studera som en demokratisk mänsklig rättighet så som hon själv kunde göra i Sverige. Här utbildades hon till kemiingenjör på Tekniska Högskolan. Dessförinnan hade hon, efter gymnasietiden, återvänt och studerade på universitetet i mapuchefolkets centrum i södra Chile, staden Temuco.

Hon deltog i de gigantiska studentdemonstrationerna som i huvudstaden Santiago kunde samla upp till 250,000 studerande som protesterade mot att rätten till utbildning enbart var förunnat de familjer med en solid ekonomi.

Och det är detta rättvisepatos, med drömmen om ett socialistiskt Sverige och en rättvis värld som driver denna kvinna som i dag har uppnått den aktningsvärda åldern av 51 år, men som reser land och rike runt och talar på demonstrationer för Palestina och mot folkmordet. Hon har en erfarenhet av att kombinera riksdagsarbete med utomparlamentariskt arbete som få. Vid hennes sida finns alltid Olivia och Daniel, som kommer varje lördag till Odenplan för att fortsätta sin kamp, denna gång för Palestina. På Odenplan har Lorena talat oräkneliga gånger, helt orädd för att hennes ord ska bandas och synas under luppen av den sionistiska lobbyn. Hon har härdats.

Och denna kämpande kvinna, ett exempel i den politiska kampen vill partiordförande Nooshi Dadgostar och hennes sex kamrater i det verkställande utskottet, kasta ut från vänsterpartiet.




Föräldrarna Dadgostar

Men vilken bakgrund har partiordförandens iranska föräldrar som kom hit som så många andra efter revolutionen 1979 i Iran? På nätet kan man hitta det mesta, men inte en rad om paret Dadgostar. Tillhör de den gamla despotiska förtryckarregimen under Shahen (Mohammad Reza Pahlavi) av Irans 23 år som hölls upp under armarna av USA och Storbritannien?

Shahen besökte Stockholm den 7–11 maj 1960, då han även mottog Serafimerorden och besökte Skoklosters slott samt Bofors [¡SIC!]. Efter shahens hemkomst mottog kung Gustaf VI Adolf följande telegram: ”När jag lämnar Sveriges gästfria stränder vill jag än en gång till Ers Majestät ge uttryck för min djupt kända tacksamhet. De varma känslor mot Persien som kommit till uttryck hos Ert nobla folk kommer alltid att dröja kvar i mitt minne. Jag bär med mig mycket angenäma minnen från mitt besök i Ert fascinerande land och har en känsla av att Vi har nått fram till bättre förståelse och starkare vänskapsband mellan Våra båda länder”, skriver Wikipedia om denne despot om dennes besök i Sverige dit paret Dadgostar anlände efter revolutionen i Iran 1979.

V-ledarens keps

När Dadgostar satte på sig en keps för ett år sedan och blev en bricka i valkampanjen för Kamala Harris i presidentvalet i USA, slog hennes föregångare på posten, Jonas Sjöstedt, i dag ledamot av EU-parlamentet ett slag för att militarisera Östersjön och ”stoppa den ryska skuggflottan”. Han motionerade som ledamot av EU-parlamentet i frågan och var euforisk när han senare kunde konstatera att hans förslag, i allians med den riktiga brunhögern i detta tandlösa parlament hade gått igenom.

Karln besökte i början av detta år en drönarfabrik i Kiev och anklagade samtidigt USA-imperialismens nuvarande representant, Donald Trump för att ”svika Kiev”. Då markerade duon Dadgostar & Sjöstedt att partiet hade passerat både anständighet och de kvarvarande av sitt partis politiska principer.

Det gamla kravet från dåvarande vpk och fredsrörelsen, "Gör Östersjön till ett Fredens Hav", är inget för duon Jonas Sjöstedt och Hanna Gedin, ledamöter för (v) i EU-parlamentet.


Pål Jonsson med högt betyg

När Sjöstedt på fullt allvar säger att högerns och Wallenbergs Pål Jonson får högst betyg för sin uppgift som försvarsminister, bör varje fullt tänkande vänsterpartist ta en funderare vad som är på gång.

När hans parti i riksdagen ”oförbehållsamt” tredubblar den svenska försvarsbudgeten SAMTIDIGT som partiet säger ja till ytterligare 300 miljarder kronor till Natogeneralerna på Lidingövägen 41, då har det partiet gått över den Röda Linjen.

Men därvidlag stannar inte Sjöstedts (och vänsterpartiets?) krigsaktivistiska vandring. För i SvT-programmet ”30 minuter” uppgav samme Sjöstedt att han försvarar, i nuvarande stund, krigsalliansens Natos kärnvapenparaply som ”ett skydd mot Ryssen”!

Wallenberg & Musk, men inte Marx

Att detta partis ledning skickar Marx i soptunnan och i stället ber alla svenska arbetares strategiska huvudfiende Nr. 1, Jacob Wallenberg och den förre finansministern från moderaterna, Anders Borg att fostra detta parti i ideologiska termer, eller, som de skrattretande påstår; lära oss förstå hur det svenska näringslivet fungerar, detta monopolkapital, koncentrerade i 4–5 maktgrupper som äger vårt land. Då blir man fundersam och frågar sig vart tog sunt bondförnuft vägen?

VU-ledamoten och den anställde på Vänsterpartiets skånedistrikt, Lisa Claesson känner sig hedrad när hon får uttala sig i förortbilagan till DN, `Flamman´ där hon säger att vad hon kallar för ”Regeringsskolan” med Jacob Wallenberg som föreläsare, är viktig ”att studera hur makt fungerar i praktiken i en stat utifrån att du sitter i regering”.

Att `Flamman´ påpassligt rubricerar intervjun med denna VU-ledamot ”Wallenberg ska lära V styra landet”, med Claessons tillägg: ”Gynnar oss i längden”, kanske förklarar varför inga ”rebeller” som Lorena och Daniel Riazat har plats i partiet.

Hur tror Vänsterpartiet att metallarbetarna på det strejkande Tesla ska uppfatta det, och det oavsett om Sjöstedt påpassligt tar selfies för att skaffa sig ett slags politiskt ”vänsteralibi” och ber att få gå strejkvakt under ett skift för att ta just denna selfie samtidigt som han hoppar i den ideologiska sängen med den sociala klass som Jacob Wallenberg, Antonia Ax:son Johnsson och Elon Musk, ägare av Tesla, representerar?

Vilken ”feminism”

Att det partiet nu utesluter två av partiets kvarvarande marxister, antiimperialister och fredsvänner är egentligen bara logiskt och följdriktigt. För det finns ett bekymmer för Dadgostar & Sjöstedt. Den krigsaktivistiska duon och partiets verkställande utskott vill inte se en distrikts- och valkonferens i Stockholm där de två med all sannolikhet skulle få förnyat förtroende för en ny mandatperiod i riksdagen. Sista dag för förhandsnominering är 17 oktober 2025. Kontakta valberedningen där den sammankallande är Amanda Möllenhoff (amandamollenhoff@hotmail.com)”, skriver partidistriktet i ett utskick.

Talet om feminism, som Claesson talar mycket om är inte mycket värd nu när hon, trots sina hundratals gulliga selfies håller i yxan mot en verklig frontfigur i kampen för Sveriges och Palestinas kvinnor.

Kanske det beror på att Claesson föredrar tjurar från USA i form av Chicago Bulls.




Barbie-Busch´ och Arons välsignelse

När ”Sjumannagänget” (VU) igångsatte sönderfallet av Vänsterpartiet i maj, genom att fatta beslut och inleda processen om att utesluta Lorena Delgado samlades snabbt in över 1500 namnunderskrifter, av både partimedlemmar, partiorganisationer som sympatisörer. När nu samma VU offentliggör att de två ska uteslutas, där Daniel Riazat inte ens har fått några som helst konkreta anklagelser fastslagna mot honom mer än att VU inte tycks gilla han, har förbittringen och avståndstagandet ökat ännu mer. Det är inte få som deklarerat att de nu lämnar partiet, respektive ”aldrig mer kommer rösta på Vänsterpartiet”.

Som ett brev på posten kom också gratulationerna från den sionistiska lobbyns två förgrundsgestalter i Sverige, Ebba `Barbie´ Busch och det Judiska Centralrådets ordförande Aron Verständig, samme sionist som också är ”utredare för regeringen Kristersson” och den Svenska Riksbanken. Nu säger Verständig, som polisanmälde Lorena Delgado att han kan tänka sig att bjuda in vänsterpartiet till ett samtal med Tel Avivs diskrete man i Sverige.

Ebba Busch är lika nöjd med den kommande uteslutningen:

Äntligen. Tack @dadgostarnooshi, för att ni äntligen agerar och utesluter Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat (…) Den stora frågan är varför Vänsterpartiets ledning väntat så otroligt länge på att agera? Farligt, för att det riskerar att lämna fältet fritt för de aggressiva uttryck som vi sett i sociala medier och i vänsterdominerade demonstrationståg”.

Denna ”bästis” till Carola och pitiyankiesekten `Livets Ord´ tror att ”uteslutningen nu sker, när man betänker att Vänsterns senfärdighet kan vara ett resultat av en oro för att förlora väljare”.



Ovisst val 2026

Men jag tror att det förhåller sig tvärtom. Beslutet att med ett simpelt administrativt beslut utesluta två partimedlemmar handlar i botten om att:

1) undvika en politisk debatt om de för partiet verkligt avgörande politiska frågor som jag har radat upp ovan, samt att:

2) undvika, genom uteslutning att de två får förnyat förtroende på den kommande valkonferensens i oktober/november. Det gör att partiet i stället kommer att gå ett mycket ovisst val till mötes om ett år. För vad som vi kommer se framöver är förmodligen en intern konfrontation som är svår att se konsekvenserna av.

Hur som helst fortsätter Dadgostar & Sjöstedt & Claesson sin ”klassresa” rakt i famnen på Farbror Jacob som ger Trion högsta betyg efter den senaste ideologiska ”regeringskonferensen” och det nu avslutade ”praktikarbetet”.

Men, som Lenin sa, finns det inget revolutionärt parti kommer de bästa krafterna inom arbetarklassen att skapa ett sådant. Till skillnad mot Nooshi, har Lorena ett massivt folkligt stöd på arbetsplatser, bostadsområden, gator och torg. Hon har lyckats, som den förre partiledaren Lars Ohly formulerade saken, förena riksdagsarbete med utomparlamentariskt arbete. Det är en solid grund att stå på.

Och för att citera den legendariske riksdagsmannen (vpk) och läkaren John Takman:

Det finns inte plats för två socialdemokratiska partier i den svenska riksdagen.

V-Stor-Stockholm: Sista dag för förhandsnominering är 17 oktober 2025
https://storstockholm.vansterpartiet.se/wp/files/2025/08/Nomineringsanmodan-riksdagslistan-2026.pdf

 


lördag 7 juni 2025

Än en gång jagas Lorena Delgado av drevet, denna gång av en `DN-bilaga´

Den sionistiska lobbyn i Sverige får nu skjuts av `Flamman´ i sin strategi att misskreditera och svartmåla konsekventa vänner till Palestina, mitt under ett pågående folkmord.

 


Än en gång jagas Lorena Delgado av drevet, denna gång av en `DN-bilaga´

 

NÄR ETT INTERNT MEDLEMSUPPROR i Vänsterpartiet skrinlade v-ledningens planer på att sätta spiken i den omtyckta riksdagskvinnan Lorena Delgados partimedlemskap, tar partiets ministerarkitekter hjälp av den i dag politiskt menlösa `Flamman´, som insinuerar om att bakom en rörelse som kallar sig ”Folkets Röst”, lurar Delgado.

 

Det är halmstrået som ”Champagne-Gänget från Östermalm” fabricerar som bevis där Lorena Delgado anklagas för att få svenska folket att ytterst avstå från att rösta på Vänsterpartiet i nästa val. Det vill säga, skulden för en kommande valförlust ska inte läggas på ministerarkitekterna på Kungsgatan 84 och `Mannen i Bryssel´, utan på Lorena. Bara partiets egna medlemmar kan vrida partiet på rätt kurs, även om det synes vara en ”Mission Imposible”.



MEN ATT DEN BLASKAN i dag är ett subkulturellt organ som i likhet med ETC jagar ”antisemiter” inom partiet där Delgado och Palestinarörelsen har stått som pricktavla, är ingen överraskning. Det handlar ju samtidigt om en jakt på nya presumtiva prenumeranter inom Svenska Kommittén mot Antisemitism och framför allt, bli ett etablerat erkänt medie ”inom den borgerliga statsapparaten som ju ska bekämpas”, ett vanligt myntat uttryck på det `nyleninistiska 70-talet´.

 

Så minns och uttrycker sig liberalerna skräckslaget decenniet av intensifierad klasskamp, med en våg av strejker bland landets gruvarbetare, hamnarbetare, skogsarbetare, fabriksarbetare, med flera samhällssektorer som en blaska av `Flammans´ dignitet och politiska gummiryggrad i dag inte faller på läppen, men där gårdagens autentiska Norrskensflamman fyllde en ovärderlig roll i.






NORRSKENSFLAMMANS `KOLARN´ HENRIKSSON, var den ende journalist som hade tillstånd att närvara när gruvarbetarnas 21-manna-strejkommitté, vald av 5000 gruvarbetare, sammanträdde och planerade strejken som pågick i över två månader december 1969–januari 1970. Den kröntes i en imponerande seger som förändrade den svenska arbetsmarknaden och dåtidens arbetsrätt där ”Paragraf 32” gav arbetarklassens antagonistiska motpart, arbetsköparna rätt att leda och fördela arbetet och kasta ut den knegare som de såg som en uppstudsig fan.


Norrskensflamman var gruvarbetarnas verktyg och många gånger politisk vägvisare som avslöjade försöken såväl från förbundsledningen inom Gruvarbetareförbundet som LO-ledningen och det socialdemokratiska toppskiktet att splittra enigheten bland de strejkande gruvarbetarna. Olle Hultin, en av de 21 inom strejkkommittén, blev senare Norrskensflammans lokalredaktör i Kiruna.


När tidningens existens stod på spel, och det var vid många tillfällen, gick gruvarbetare in och samlade in tiotusentals kronor i tidningens ekonomiska kampanj, "Tusen Fasta Viljor".

 

 

DEN TIDIGARE STOLTA och nu begravda Norrskensflamman leds nu av en liberal med ett grekiskt efternamn, en redaktör från Dagens Nyheter, ni vet den dagstidning som på 1950-talet kampanjerade för 1) en svensk Nato-anslutning och 2) en svensk atombomb.



 



Hur kunde det bli så?

 

Det har sin bakgrund i de manövrar en krets kring ”Paragraf-32-Anna” Herdy genomförde innan hon lämnade sin chefredaktörspost på `Flamman´ och gick över som ”kommunikationschef” till Vänsterpartiet. Där bidrog hon till att sänka partiet en procent i senaste valet och i veckan fick Herdy klä skott i TV när partiordföranden ljög om storleken på den numera famösa ”tabascoflaskan” som en orsak till de höga matpriserna.

 

Pinsamt värre i SvT:s Aktuellt. Kan tänka mig att hennes boss, Nooshi Dadgostar, gav den 41-åriga radhusägarinnan en utskällning.

 

 

NÄR DEN ”RÖDGRÖNA OPPOSITIONEN” (v-cp-s-mp) ökar till ointagliga 55 procent mot Tidöpartierna, redovisar Vänsterpartiet som enda oppositionsparti en förlust på 1,1 procent i den senaste opinionsundersökningen. Jag sätter en hundring på att Lorena Delgado Varas kommer få skulden för den konstanta nedgången på grund av hennes antiimperialistiska hållning.






Jag lutar däremot till att det är ”Paragraf-32-Annas” & VU:s valstrategi som ligger bakom de försämrade opinionssiffrorna. Och ett val till med samma strategi och politik, och damen ifråga kan söka ett `riktigt´ jobb utanför `apparaten´, där hon befunnit sig under sitt vuxna liv. Platsen där klasskampen står som mest konkret, där arbete står mot kapital, det vill säga på Sveriges arbetsplatser, är livet annorlunda än lunket på Kungsgatan 84.

 

Lorena å andra sidan står kvar med hedern i behåll och de folkliga sympatierna, medan Flamman alltmer förvandlas till en subkulturell förortsbilaga till Tel Avivorganet Dagens Nyheter.

 

Dick Emanuelsson,
f.d. reporter (1984–2016) på den autentiska legendariska Norrskensflamman, bildad av gruvarbetare i Norrbotten 1906, som en röst och verktyg i klasskampen i byggandet av ett Socialistiskt Sverige.

 


VIDEO:
Lorena Delgado Varas tillbakavisar Flammans anklagelser.



 

 


torsdag 8 maj 2025

Video: Det första uttalandet från riksdagskvinnan LORENA DELGADO VARAS om krisen i vänsterpartiet


90 palestinska barn massakrerade och mördade av den stat som Kristersson&Stenergard vägrar att utpeka som ansvarig för folkmord och som till och med valde att lägga ned sin röst i oktober 2024 när FN röstade om en vapenvila i Gaza. Det fattiga Jemen vägrar och varnar Netanyahu.




Klicka i bilden för video

 

Det första uttalandet [1] från riksdagskvinnan LORENA DELGADO VARAS efter att partiets VU och partistyrelse beslutade att Delgado inte längre representerar partiet i riksdagen och uppmanade henne att lämna sin riksdagsplats, ett uppdrag hon fick av svenska folket i det senaste valet. Hon uppmanades även att lämna sitt uppdrag i partistyrelsen till vilken hon valdes av partiets ombud på den senaste kongressen, en instans som är Vänsterpartiets högsta instans, en partistyrelse som består av följande ordinarie ledamöter som vi inte vet hur de röstade vid beslutet i fallet Delgado:

VIDEO: Lorena talar ut




Partiordförande:

Nooshi Dadgostar (VU-ledamot)
E-post: nooshi.dadgostar@riksdagen.se
För journalister, se presskontakter


Ledamöter

Marta Aguirre
E-post: marta.aguirre@seko.se

Yekbun Alp
E-post: Yekbun.alp@gmail.comÖppnas i nytt fönster

Hawar Asaiesh
E-post: hawar.asaiesh@vasteras.se

Nina Berggård
E-post: nina.berggard@vansterpartiet.se

Malin Björk
E-post: malinbjork.post@gmail.com

Saga Carlgren
E-post: saga.carlgren@vansterpartiet.se

Lisa Claesson (VU-ledamot)
E-post: lisa.claesson@vansterpartiet.se

Lorena Delgado Varas
E-post: lorena.delgado@riksdagen.se

Maria Forsberg, partisekreterare (VU-ledamot)
E-post: maria.forsberg@vansterpartiet.se

Ida Gabrielsson, vice ordförande (VU-ledamot)
Kontakt genom Åsa-Pia Järliden Bergström, ekonom och skattepolitisk expert
Mobil: 072-723 25 98
E-post: asa-pia.jarliden.bergstrom@riksdagen.se

Samuel Gonzalez Westling
E-post: samuel.gonzalez.westling@riksdagen.se

Ilyas Hassan (VU-ledamot)
E-post: ilyas.hassan@vansterpartiet.se

Gertrud Ingelman
E-post: gertrud.ingelman@gmail.com

Kerstin Joelsson-Wallsby
E-post: kerstin.joelsson-wallsby@vgregion.se

Linda Jonsson
E-post: linda.jonsson@norrbotten.se

Hannah Klang
E-post: hannah.klang@vansterpartiet.se

Jonas Lindberg (VU-ledamot)
E-post: jonas.e.lindberg@regionstockholm.se

Anfal Mahdi
E-post: anfal.mahdi@malmo.se

Isabell Mixter (VU-ledamot)
E-post: isabell.mixter@riksdagen.se

Patrik Strand
E-post: patrik.strand@vansterpartiet.se

Ciczie Weidby
E-post: ciczie.weidby@riksdagen.se

 

 

Jemens houiter bombade Ben Gurion-flygplatsen i Tel Aviv. Nu varnar de Netanyahu för att bomba också ockupationsmaktens tre flygplatser. Klicka i länken för videon.

Se här, Kristersson, det är exemplet att följa!

”INSAFE AIRPORTS”: Houthierna lanserar nya hot mot Israel i en VIDEO [2]
Videon visar de tre främsta flygplatserna i Israel som är militära mål för kommande missiler.

Houthierna i Jemen publicerade på torsdagen en video som måste sända psykologiska elchocker till Netanyahu och hans sionistiska medbrottslingar i Tel Aviv. I videon pekas Israels tre flygplatser ut och är markerade på en karta över landet med titeln: ”INSAFE AIRPORTS”.

Bilderna visar flygplatserna Ben Gurion (i Tel Aviv), Haifa och Ramon (norr om Eilat).

Dessa typer av anläggningar har blivit ett frekvent mål efter eskaleringen mellan Israel och houthierna. Rörelsen varnade i söndags för att den kommer att fortsätta attackera flygplatserna med målet är uppnå en fullständig blockad av israeliskt luftrum.

Houthierna uppmanar alla internationella flygbolag att ”ta hänsyn till innehållet i deklarationen” och rekommenderade dem att ”avboka alla flyg planerade till den kriminella fiendens flygplatser”.

Varningen utfärdades bara fyra dagar efter att houitherna attackerade Ben Gurions flygplats i Tel Aviv och orsakade kaos och panik när en ballistisk missil slog ner bara meter från kontrolltornet.

Regimen Netanyahu skakades och varnade rörelsen att det skulle bli repressalier för dessa fientliga handlingar. Dagen efter bombades Jemen av massiva flyganfall, koordinerade av USA.

I tisdags genomförde det israeliska flyget en massiv attack mot landets huvudstad Sanaa och förstörde den internationella flygplatsen, beläget i staden.

Videon från idag bekräftar att inga bomber från den sionistiska ockupationsmakten i Tel Aviv kan krossa det jemenitiska motståndet och dess stöd till Palestina.

Källa: RT.


VIDEO: Jemen varnar Israel


Sverigedemokraterna om krisen i Vänsterpartiet

Från Aydin Amir:



Hej vänner

Jag tittade på Sverigedemokraternas media och där pratade de om krisen i Vänsterpartiet .

Videon är på 12 minuter ungefär.

Jag ska vara ärlig, jag uppskattade videon faktiskt, inte för att de hyllar Palestinarörelsen, såklart dessa kräk skulle aldrig hylla oss, eller bry sig om Gaza, eller folkrätten.

De pratar dock om ”invandrarvänstern”, i samma andetag pratar de om den ”sansade” Nooshi Dadgostar som försöker ”rensa” partiet från diverse ”icke statsmannamässiga invandraraktivister”.

Rensa ja. Från invandraraktivister inom vänstern.

Är det var du gör?, Nooshi?!

Jag visste inte ens att aktivism bland politiker klassades som något icke statsmannamässigt.

Varenda gång det blir Pride så kommer ALLA politiker ut och dansar och studsar på gator bland halvnakna män och kvinnor och .... Ja.

Jag lägger videon i kommentarsfältet.

Det är rätt så talande när Sverigedemokraternas media pratar varmt om Nooshi och Jonas Sjöstedt.

Ja det är sant, som de säger.

Jonas och Nooshi gick in i EU-valet med Palestina på läpparna.

Ja det är sant, många invandrare röstade vänster då.

Ja det är sant - de blåste oss.

Jonas, Nooshi - nu blåste oss.

Det är ok, ni är regeringsdugliga politiker numera.

Vi får skylla oss själva.

Vi går vidare.

Vi reser oss

Vi slår tillbaka.

Så sluta gnäll när vi håller på slår tillbaka.

Ni äter inga offer.

Ni fyra som sitter och gråter på nätet - ni är inga offer.

Att slå först och därefter spela offer är sedvanlig Israel, inte sedvanlig vänster - men vad vet jag?

Har ni också varit på ”resan”?