Löneklyftan tjänstemän-arbetare ökar
Av Dick Emanuelsson
Tjänstemännens löner drar ifrån arbetarnas, skriver Lisa
Castilla på Hotellrevyn. Förra året ökade hotell- och restaurangtjänstemännens
löner med 3,6 procent, medan arbetarnas ökade med 1,2 procent. Siffrorna kommer
från Medlingsinstitutets konjunkturlönestatistik och är ett genomsnitt för
löneökningen mellan januari och november 2015. För arbetare i privat sektor
steg lönerna med 1,8 procent under perioden. För tjänstemän i samma
sektor var ökningen 2,5 procent.
I hotell- och restaurangbranschen var klyftan ännu
större. Medan arbetarna registrerade en löneökning under snittet, på 1,2
procent steg lönerna för branschens tjänstemän med mer än snittet, 3,6 procent.
Kommunala Renova lönedumpar med lågbetalda östförare
Lågbetalda chaufförer från Rumänien och Slovakien kör
dagligen stora mängder importerat avfall från Göteborgs hamn till kommunala
bolaget Renova, där soporna förbränns. Transporterna utförs av Skaraslättens
transport. Förarna finns hos inhyrda åkare, bolag som vägrar teckna
kollektivavtal med Transport, skriver kollegan Jan Lindqvist på
Transportarbetaren.
– Vi har noterat att det är utländska chaufförer som
levererar avfallet till vår mottagning. Men jag känner inte till deras villkor.
Det är vår engelska kund som handlat upp transporterna. Vi är inte ansvariga,
säger Peter Ericsson, försäljningschef på Renova.
Renova är ett helägt kommunalt bolag med 800 anställda
och en omsättning på över en miljard kronor. I verksamheten ingår ett stort
värmekraftverk som eldas med avfall. Bland annat från England.
Skaraslättens transport är ett företag som för några år
sedan figurerade i en omfattande ekobrottshärva där vd:n fick fyra års fängelse
för ekobrott. I dag har bolaget nya företrädare. En av de rumänska chaufförerna
berättar för Lindqvist att han är anställd av Skaraslättens transport och kör
sopor för 18 000
kronor i lön och traktamente, mindre än hälften av avtalsenlig lön.
Transport har gjort en framstöt och begärt kollektivavtal
med TD Åkeri. Företaget har avvisat kravet.
Skyddsombud anmäler Green cargo
Skyddsombuden på Green cargo i Borlänge anser att
företaget lägger omänskliga scheman. Sjuktalen har gått från 5 till 15 procent
och folk har svårt att planera sina liv. Därför har de lämnat en anmälan till
Arbetsmiljöverket, enligt Mattias Dahlgren, reporter på Sekotidningen.
De anställda får nya scheman varje månad, med 14 dagars
varsel.
– Det säger sig självt att det blir oerhört svårt för
till exempel småbarnsföräldrar att planera sina liv med så kort
framförhållning, säger Tony Norell, ett av skyddsombuden bakom anmälan.
– Man kan jobba förmiddag, sedan vara ledig och gå på
igen på nattskiftet. Då är man inte så pigg klockan sex på morgonen efter det
nattpasset. Vi ser en koppling till de ökade sjuktalen. Nu ligger de på 15
procent och förr omkring 5.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.