lördag 12 november 2016

Hamnarbetsgivarna i Göteborgs hamn provocerar Hamnarbetarförbundet till strejk





Hamnarbetsgivarna i Göteborgs hamn provocerar Hamnarbetarförbundet till strejk

Av Dick Emanuelsson

TEGUCIGALPA-GÖTEBORG / Arbetsgivarsidan i Göteborgs hamn har provocerat och tvingat fram hamnkonflikten och punktstrejkerna som bröt ut i tisdags, vid denna pressläggning. Det menar Eskil Rönér, ordförande för Svenska Hamnarbetarförbundet när Flamman ringer upp honom.

Hamnarbetarförbundets avdelning 4 genomförde under hela förra veckan en blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning på APM-terminalen. Ett strejkvarsel lades också vilket träder i kraft sju dagar senare, alltså som i tisdags. Under 28 timmar fördelade på tre dagar kommer hamnarna i Sverige att paralyseras.

Eskil Rönér, ordförande för
Svenska Hamnarbetarförbundet.
Det är terminalbolaget APMT som ägs av det transnationella mäktiga Maersk som sedan ett halvår har gått till en aggressiv offensiv mot Hamnarbetarförbundets Avd. 4 i Göteborgs hamn. Förevändningarna är flera och tar sig i uttryck att APMT har delegerat hamnjobb till andra yrkesgrupper, krävt att förhandlingar ska ske under fredsplikt eller vägrar att kalla ”4:an” till förhandlingar. Hamnarbetarna tror att målet är att krossa Hamnarbetarförbundet.

– Frågan är om de är så korkade att de tror kunna göra det, säger Eskil Runér. Men man vet aldrig.

– Som förbund sluter vi upp i en sympatiblockad mot omdirigerat gods. Den drar vi igång den 15 november (i tisdags) i alla hamnar där vi har medlemmar så som Helsingborg, Halmstad, Malmö, norrlandshamnarna, kort sagt nästan hela Sverige.

Blandade sig i medlemsomröstning

När Hamn4:an i demokratisk ordning genomförde en intern hemlig medlemsomröstning (till skillnad mot LO-förbunden) om att varsla eller inte för strejk, skrev APMT till alla medlemmar för att påverka omröstningen, en helt obegriplig åtgärd på arbetsmarknaden i Sverige. Men en förkrossande majoritet i Göteborgs hamn röstade för konflikten.

– Det unika är också att Transportarbetarförbundets ordförande Lars Lindgren och ITF stöder arbetsgivarsidan. Det är organisationsegoism på hög nivå, menar Runér.

Internationellt stöd

Hamnarbetarförbundet har dock en stor majoritet av världens hamnarbetarfackföreningar på sin sida som är medlemmar i samma international, IDC, International Dockers Council med cirka 90.000 medlemmar.

– De är bara hamnarbetare till skillnad mot ITF som har allt från bensinmackspersonal till lastbilschaufförer. IDC grundades inte som konkurrents till ITF utan uppstod efter katastrofen i Liverpool på 1990-talet. Då slängde Margret Thatcher ut alla hamnarbetare. ITF var då lite lamslaget och hamnarbetarna blev mer eller mindre bortglömda. Då bildades IDC där bland annat Svenska Hamnarbetarförbundet var drivande för att dra igång den här internationalen. Vi har ett otroligt internationellt stöd. Många står på tårna nu och är beredda att hoppa in.

AUDIO-Intervju med Eskil Runér:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.