Hamnarbetsgivarna i Göteborgs hamn provocerar Hamnarbetarförbundet till strejk
Av Dick Emanuelsson
TEGUCIGALPA-GÖTEBORG / Arbetsgivarsidan
i Göteborgs hamn har provocerat och tvingat fram hamnkonflikten och punktstrejkerna
som bröt ut i tisdags, vid denna pressläggning. Det menar Eskil Rönér,
ordförande för Svenska Hamnarbetarförbundet när Flamman ringer upp honom.
Hamnarbetarförbundets
avdelning 4 genomförde under hela förra veckan en blockad mot övertid,
inhyrning och nyanställning på APM-terminalen. Ett strejkvarsel lades också vilket
träder i kraft sju dagar senare, alltså som i tisdags. Under 28 timmar
fördelade på tre dagar kommer hamnarna i Sverige att paralyseras.
Eskil Rönér,
ordförande för Svenska Hamnarbetarförbundet. |
Det
är terminalbolaget APMT som ägs av det transnationella mäktiga Maersk som sedan
ett halvår har gått till en aggressiv offensiv mot Hamnarbetarförbundets Avd. 4
i Göteborgs hamn. Förevändningarna är flera och tar sig i uttryck att APMT har
delegerat hamnjobb till andra yrkesgrupper, krävt att förhandlingar ska ske
under fredsplikt eller vägrar att kalla ”4:an” till förhandlingar.
Hamnarbetarna tror att målet är att krossa Hamnarbetarförbundet.
–
Frågan är om de är så korkade att de tror kunna göra det, säger Eskil Runér.
Men man vet aldrig.
–
Som förbund sluter vi upp i en sympatiblockad mot omdirigerat gods. Den drar vi
igång den 15 november (i tisdags) i alla hamnar där vi har medlemmar så som
Helsingborg, Halmstad, Malmö, norrlandshamnarna, kort sagt nästan hela Sverige.
Blandade sig i medlemsomröstning
När
Hamn4:an i demokratisk ordning genomförde en intern hemlig medlemsomröstning
(till skillnad mot LO-förbunden) om att varsla eller inte för strejk, skrev
APMT till alla medlemmar för att påverka omröstningen, en helt obegriplig åtgärd
på arbetsmarknaden i Sverige. Men en förkrossande majoritet i Göteborgs hamn
röstade för konflikten.
–
Det unika är också att Transportarbetarförbundets ordförande Lars Lindgren och
ITF stöder arbetsgivarsidan. Det är organisationsegoism på hög nivå, menar Runér.
Internationellt stöd
Hamnarbetarförbundet
har dock en stor majoritet av världens hamnarbetarfackföreningar på sin sida
som är medlemmar i samma international, IDC, International Dockers Council med cirka 90.000 medlemmar.
– De
är bara hamnarbetare till skillnad mot ITF som har allt från
bensinmackspersonal till lastbilschaufförer. IDC grundades inte som konkurrents
till ITF utan uppstod efter katastrofen i Liverpool på 1990-talet. Då slängde Margret
Thatcher ut alla hamnarbetare. ITF var då lite lamslaget och hamnarbetarna blev mer eller
mindre bortglömda. Då bildades IDC där bland annat Svenska Hamnarbetarförbundet
var drivande för att dra igång den här internationalen. Vi har ett otroligt
internationellt stöd. Många står på tårna nu och är beredda att hoppa in.
AUDIO-Intervju med Eskil Runér:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.