Mario Sousa bakom ratten. Foto: Proletären |
Bussförarnas schemaläggning
gör att hälften av de bussförare som kör kollektivtrafik och som undersökts i
en forskningsstudie, upplever att de vid minst två tillfällen i månaden har
svårt att hålla sig vakna på jobbet. En av fem uppger att de har varit med om
en incident på grund av trötthet de senaste tio åren.
Dessa oroväckande uppgifter har tagits fram Statens väg
och transportforskningsinstitut (VTI) och Stressforsningsinstitutet vid
Stockholms universitet och de presenterades förra veckan. Arbetsgivarna anser att
det kan finnas andra orsaker ”som har med privatlivet att göra”.
I Haverikommissionens utredning av den svåra olyckan i
februari 2007 på länsväg 288 där sex unga människor avled, konstaterar kommissionen
att väglaget visserligen var dåligt men att förarna troligen varit trötta
också. Det var två linjebussar som körde mellan Uppsala och Östhammar som
kolliderade med varandra på en raksträcka. Ingen av förarna hade fått någon
utbildning eller information om riskerna med att köra trött
”Går att minska ramtiden”
Mario Sousa är chaufför sedan mer än 25 år på
Uppsala-buss och säger till Flamman att det går att minska ”ramtiden”. Men det
är bara med en organiserad facklig kamp som de 350 chaufförerna kan sätta sig i
respekt hos sin motpart, säger han.
– I ett bra företag med bra planering går det att få ner
de delade turerna men de måste öppna kassan. Vi ställer krav på både företaget
och kommunen i Uppsala. Vi hade många delade turer tidigare i Uppsala-Buss, men
vi tvingade att planera bort det. Det var inte så j-a svårt eller kostsamt,
understryker Sousa.
Han säger att det i kollektivavtalet finns inskrivet 13
timmars ramtid, det vill säga när du börjar på morgonen och stänger av bussen
på kvällen.
– Vi är de enda i Sverige som har tio timmars ramtid. Det
visar att det går att sänka ramtiden betydligt. Det finns en speciell lista och
en begränsade grupp som jobbar tre dagar och är lediga två dagar. De har inte
tio utan elva timmar det är men ändå två timmar under kollektivavtalet.
Egentligen vill vi komma ner till nio timmar, men det är lite komplicerat. Men
nu ska vi i alla fall gå ner till 9,45 timmar, säger Sousa.
Dick Emanuelsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.