Sava Star vid kaj. Det norska rederiet vägrade acceptera kollektivavtal. |
”Staten arbetsgivarnas beskyddare” i AD-mål
Av Dick Emanuelsson
Facket förlorade ett principiellt viktigt AD-mål i förra veckan. Seko och
Transport satte ett fartyg i blockad 2001 och 2003 för att kräva kollektivavtal
över miniminivå. Rederiet stämde facken och fick rätt i Arbetsdomstolen, som
idag dömde förbunden betala skadestånd till det norska rederiet.
Det var det panamaflaggade Sava Star som sattes i
blockad, först av Transport och sedan av Seko. Fartyget ägdes av det norska
rederiet Foonship. Blockaderna var ett försök att få ägarna att teckna
kollektivavtal. Rederiet tog konflikten till Arbetsdomstolen (AD) och krävde
skadestånd. Efter en lång rättslig process har AD nu avgjort målet, till
rederiets fördel.
Ilska och besvikelse
Dan Holke. |
Dan Holke, chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd säger till
Flamman att han är förvånad och besviken över domen.
– Visserligen slår domen fast att det var rätt att
kräva kollektivavtal, men samtidigt säger AD att det är oskäligt att den norska
redaren ska betala mer än 10.000 kronor månaden (per anställd).
Enligt Dan Holke har staten i och med denna dom tagit
på sig rollen som arbetsgivarnas beskyddare mot det arbetsgivarna ser som höga
lönekrav.
Domstolen lutar sig mot det yttrande som de begärde in
från EU-domstolen och som kort går ut på att fackens krav strider mot den fria
rörligheten. Det var i och för sig inte fel att kräva kollektivavtal, men det
skulle ha varit avtal på branschens lägsta nivå.
Hur är det möjligt att ett Panamaflaggat fartyg omfattas av EU-regler?
– De anställda, polacker och ryssar, var anställda direkt
hos det norska företaget och kan omfattas av särskilda EU-regler trots att
båten är Panamaflaggad. Förutsättningen för dessa regler är att det norska
företaget driver verksamheten, inte bara att det äger båten.
Byggnadsarbetareförbundets viktiga strid mot det lettiska företaget för tio år sedan. |
Parallell till ´Lavaldomen´
Holke menar att domen är ett brott mot den av ILOs
kärnkonventioner som garanterar den fria föreningsrätten. När konflikten genomfördes
var åtgärderna lagliga men nu döms facket till skadestånd för samma åtgärder.
– Det är en parallell till Lavaldomen.
Den öppnade för lönedumping och facken dömdes till
böter men Europarådet konstaterade i efterhand att deras stridsåtgärder var ok
när de ägde rum.
– Nu får facken ta det fulla ansvaret för att svensk
rätt tydligen var fel vid tidpunkten för blockaderna av Sava Star.
– Det här vänder upp och ner på mycket, men för att
vända tillbaka så krävs ändringar i EU-rätten så att den ej står i strid med
föreningsrätten, säger å sin sida Tomas Abrahamsson, vice ordförande i Seko.
Till Sekotidningen säger han att Seko skall diskutera
domen tillsammans med Transport och de juridiska ombuden för att se om det
finns något sätt att driva frågan vidare.
– Det är uppenbart att ekonomisk frihet går före
facklig frihet.
Dagens dom hotar inte direkt kampanjen mot
bekvämlighetsflagg och för justa villkor till sjöss eftersom domen uttryckligen
gäller ett fartyg ägt av en redare inom EU/EES-området som gick i trafik inom
samma område.
Två ledamöter i AD var skiljaktiga, Agneta Lindblom
Hulthén och Ella Niia.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.