Det finns inga jobb på en död planet. . . |
Världsfacklig front för klimat
Temperaturen på FN:s
klimatmöte i Paris höjdes några grader förra veckan när ett första
kompromissförslag till nytt globalt klimatavtal landade på förhandlarnas bord.
Men Transports utsända hade då redan åkt hem – nöjda med att världsfacket har
skaffat sig en gemensam linje när det gäller att rädda klimatet, skriver Lena
Blomquist på Transportarbetaren.
– Jag har lärt mig en
hel del som jag ska ta upp med förbundsledningen, säger Martin Viredius som var
i Paris för Transports räkning.
Samtidigt som
klimatexperter, toppförhandlare, ministrar och statschefer från hela världen är
på FN-konferensen bubblar Paris av möten, seminarier, workshops och
kulturarrangemang med koppling till klimatet. Lobbyister, företag och
folkrörelser finns på plats, och världsfacket IFS är en tung spelare i
sammanhanget.
– Världsfackets möten
resulterade i ett embryo till strategi och gemensam hållning, säger Martin
Viredius. Och lika viktigt är statementet att klimathotet verkligen är en
facklig angelägenhet.
Fackliga protester mot id-kontroller
Från den 4 januari
införs obligatorisk id-kontroll för alla som reser med tåg, buss och färja till
Sverige från ett annat land. Regeringens syfte med beslutet är att minska
antalet asylsökande. Seko på tåg och färjor anser att kontrollerna inte bör
utföras av de anställda ombord, uppger Sekotidningen på sin webbplats.
Företrädare för
regeringen har sagt att ansvaret för genomförandet vilar på transportörerna,
det vill säga tåg-, färje- och bussbolagen. Om det betyder att personal ombord
ska kontrollera identiteten på passagerarna är ovisst. Sekos klubb på Transdev Öresundståg,
som kör flera tåg över Öresundsbron varje timme, anser att det i varje fall
inte är ombordpersonalens jobb.
– Våra tågvärdar ska
överhuvudtaget inte syssla med id-kontroller som inte är kopplade till
personliga biljetter, det är inte vår uppgift. Om det rent hypotetiskt kommer
ett sådant krav krävs utbildning, säger Lars Holmqvist, Sekos ordförande på
Transdev Öresundståg. Han poängterar att det är en polisiär uppgift att
kontrollera identitetshandlingar.
Psykosocial arbetsmiljö släpar efter
Det systematiska
arbetet med att förbättra och bedöma arbetsmiljön minskar ute i företagen.
Samtidigt skjuter sjuktalen i höjden och problemen med stress och
arbetsbelastning ökar, skriver Jenny Grensman på Ingenjören.
Enligt
Arbetsmiljöbarometern, Unionens årliga undersökning som presenterades vid ett
seminarium förra veckan, finns det en tydlig koppling mellan det systematiska
arbetsmiljöarbetet och den psykosociala arbetsmiljön. På företag som bedöms ha
ett bra arbetsmiljöarbete bedöms också den psykosociala arbetsmiljön som
bättre.
– Arbetsmiljöarbetet
har blivit mycket sämre på senare år, berättar en man från ett stort IT-företag
som ville vara anonym. Arbetsmiljöarbetet har gått från att anses nödvändigt
till att ses som nödvändigt ont och nu bara ont. I dag får man skicka
föreskrifterna till personalavdelningen för de vet inte längre vad det är som
gäller.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.