Lastarna på Arlanda blir kvar i SAS. En seger för facket. |
SAS behåller lastarna på storflygplatserna
Av
Dick Emanuelsson
Aviator, som
kontrolleras av riskkapitalfonden Accent Equity, gick bet på att ta över
ramparbetena på Arlanda, Kastrup och Gardemoen. Arbetarna
på dessa flygplatser blir kvar på dessa storflygplatser.
Kenneth Grampe. |
– Vi har
drivit på för att hitta argumenten mot att lägga ut verksamheten på andra
företag. I ett riskkapital som Aviator vet ingen hur framtiden ser ut, säger Kenneth
Grampe, ombudsman på Transports flygavdelning avdelning 46 i Stockholm, till
Flamman.
Han är så
klart besviken att Landvetter i Göteborg och Malmö Airport går över till
Aviator, även om det rådande kollektivavtalet fortsätter att gälla även där.
Men vissa rättigheter som flygresor inom SAS förlorar de.
SAS Ground
handling (SGH) sköter ramparbeten, bagagehantering utanför flygplatsernas
byggnader. I höstas presenterade SAS planer på att låta Aviator ta över dessa
marktjänster på bolagets alla storflygplatser i Norden. Transportavdelningen på
Arlanda utsåg då en liten grupp inom Transport som satte sig ned för att hitta
en framkomlig väg för att undvika att hamna i Aviators garn.
I februari i
år lade Aviator ett bud på SGH:s verksamhet. Men i förra veckan skrev SAS i ett
pressmeddelande att ”det inte finns kommersiella förutsättningar för ett
övertagande av markverksamheten vid huvudflygplatserna”.
Besvikna i Malmö
och Göteborg
– Det
viktiga är att kunderna blir kvar hos SAS, och det gör de med när de får en bra
hantering på rampen.
Transports
medlemmar i Malmö och Göteborg är besvikna och känner sig övergivna.
– Där har vi
inte lyckats, säger Grampe. Ledningen hade bestämt sig från början.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.