söndag 10 april 2016

Hamnarbetarförbundet: LO:s avtal ”ett hån”

Eskil Rönér, ordförande i Svenska Hamnarbetarförbundet.


Hamnarbetarförbundet: LO:s avtal ”ett hån”

Av Dick Emanuelsson

I torsdags förra veckan inledde Transport förhandlingarna om ett nytt avtal för landets omkring 3 000 hamnarbetare. Som bekant är det Transport som har förhandlingsrätten för alla hamnarbetare i Sverige trots att uppskattningsvis drygt hälften är organiserade i Svenska Hamnarbetarförbundet.

Men förhandlingarna kärvar. Motparten, Sveriges Hamnar, kräver flexiblare arbetstider som ställer hamnarbetarna i en komplicerad situation. Facket å andra sidan vill arbeta med trygga anställningar och en reglering för att bromsa missbruket av deltider och mertidsarbete. Det finns ingen entusiasm för Industriavtalets ”märke” på 2,2 procent.

– I delar av hamnen är stämningen väldigt dålig. Där vill gubbarna inget hellre än att vi varslar om stridsåtgärder, så att de kan lägga ner arbetet, säger Patrik Östbjerg, ordförande i stuveriavdelning 2 till sin förbundstidning.

Hamnarbetarförbundets ståndpunkt
Flamman talade med Eskil Runér, Hamnarbetarförbundets ordförande som bara har två ord för avtalet som LO:s arbetsutskott, inte LO:s styrelse, skrev under med Svenskt Näringsliv förra veckan: ”Ett hån”!
– Det är bedrövligt. Det är väl en anledning till varför Hamnarbetarförbundet inte får vara med i LO. Hade jag som förbundsordförande gått ut med Svensk Hamns ordförande och kommit överens om ett avtal, hade jag aldrig kommit undan med ett sådant beslut. Vår demokrati grundar sig på medlemmarnas beslut.
Men trots det pågår samarbete med Transport.
– Till och från har vi samtal med Transport. Det kommer väl när de vill ha hjälp i avtalsrörelsen.
Bakgrunden är att Transport inte ensamma kan driva igenom hamnarbetarnas gemensamma krav om det inte samtidigt finns en organiserad enad hamnarbetarkår bakom till exempel ett strejkvarsel.

Dick Emanuelsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.