Eskil Rönér, ordförande i Svenska Hamnarbetarförbundet. |
Hamnarbetarförbundet: LO:s avtal ”ett hån”
Av Dick
Emanuelsson
I torsdags förra veckan inledde Transport
förhandlingarna om ett nytt avtal för landets omkring 3 000 hamnarbetare. Som
bekant är det Transport som har förhandlingsrätten för alla hamnarbetare i
Sverige trots att uppskattningsvis drygt hälften är organiserade i Svenska Hamnarbetarförbundet.
Men
förhandlingarna kärvar. Motparten, Sveriges Hamnar, kräver flexiblare
arbetstider som ställer hamnarbetarna i en komplicerad situation. Facket å
andra sidan vill arbeta med trygga anställningar och en reglering för att
bromsa missbruket av deltider och mertidsarbete. Det finns ingen entusiasm för Industriavtalets
”märke” på 2,2 procent.
–
I delar av hamnen är stämningen väldigt dålig. Där vill gubbarna inget hellre
än att vi varslar om stridsåtgärder, så att de kan lägga ner arbetet, säger
Patrik Östbjerg, ordförande i stuveriavdelning 2 till sin förbundstidning.
Hamnarbetarförbundets ståndpunkt
Flamman
talade med Eskil Runér, Hamnarbetarförbundets ordförande som bara har två ord
för avtalet som LO:s arbetsutskott, inte LO:s styrelse, skrev under med Svenskt
Näringsliv förra veckan: ”Ett hån”!
–
Det är bedrövligt. Det är väl en anledning till varför Hamnarbetarförbundet
inte får vara med i LO. Hade jag som förbundsordförande gått ut med Svensk
Hamns ordförande och kommit överens om ett avtal, hade jag aldrig kommit undan
med ett sådant beslut. Vår demokrati grundar sig på medlemmarnas beslut.
Men
trots det pågår samarbete med Transport.
–
Till och från har vi samtal med Transport. Det kommer väl när de vill ha hjälp
i avtalsrörelsen.
Bakgrunden
är att Transport inte ensamma kan driva igenom hamnarbetarnas gemensamma krav om
det inte samtidigt finns en organiserad enad hamnarbetarkår bakom till exempel
ett strejkvarsel.
Dick Emanuelsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.