Andreassons Åkeri i Veddige i Halland gjorde upp om ett
"uppdragsavtal" med den polske lastbilschauffören Radek Rostkowski.
Därmed hade företaget tänkt att de skulle slippa kollektivavtal med arbets- och
sociala avgifter.
Men en enig Arbetsdomstol (AD)
var av en annan uppfattning. Den fällde företaget som den ansåg hade Rostkowski
som anställd. Det enda han gav till företaget var sin egen arbetskraft. Åkeriet
stod för allt annat.
– Ett anställningsavtal är så
speciellt att reglerna är till för att skydda de enskilda arbetstagarna. AD har
många gånger tidigare sagt att det spelar ingen roll vad parterna kallar
avtalet. Man måste se till de faktiska omständigheterna som att man är
personligt arbetsskyldig eller att man inte själv väljer när man kommer och
går. Liknar det ett faktiskt anställningsförhållande så spelar det ingen roll
att man har skrivit under ett så kallat "uppdragsavtal".
125 chaufförer
Det säger till Flamman Anne
Alfredson på LO/TCO:s Rättskydd. Hon driver nu processen mot Andreassons i
Arbetsdomstolen angående de andra 125 chaufförerna. Alfredson har begärt att
åkeriet ska lämna ut dokument som visar hur chaufförerna har arbetat, vilket
företaget har vägrat. Nu är det upp till AD att fatta beslut i frågan.
–
Han (Rostkowski) tjänade kanske inte så dåligt som hälften av kollektivavtalet.
Men han och chaufförerna har i praktiken bott i bilen, har inte haft några
fasta arbetstider för de fick bara
betalt när de arbetade. Till exempel, om du står i en kö till en färja så får
du betalt om de följer kollektivavtalet. Men inte hos Andreassons Åkeri.
När
Rostkowski ifrågasatte dessa förhållanden hotades han fysiskt av två personer
och då lämnade han anställningen hos åkeriet.
Är det här den "flexibla arbetsmarknaden"
som SAF drömde och stred om på 1980- och 90-talet?
–
Ja, det här är den flexibla arbetsmarknaden.
Drabbat andra åkerier
Fackföreningsjuristen
nämner även att en rad andra åkerier har konkurrerats ut av Andreassons Åkeri
just tack vare den hänsynslösa exploatering av de anställda hos Andreassons.
–
Det här åkeriet har vuxit så det knakar de senaste åren samtidigt som andra
åkare som försökt att ge de anställda kollektivavtal och anständiga löner inte
har överlevt. Kollektivavtalen skulle förhindra detta.
Rostkowski och åkeriet konfronterades i januari 2013 i Varbergs tingsrätt.
Det slutade i en förlikning där Rostkowski fick 50.000 kronor i ersättning. I
Arbetsdomstolen, som samlades i oktober och fällde sin dom den 14 december 2013,
hade Transport krävt ett skadestånd till Rostkowski på 168 000 kronor. Men
eftersom han inte var medlem i förbundet
kunde han inte få skadestånd.
Transport hade krävt 400 000
kronor i skadestånd av Andreassons men AD beslutade om 100 000 kronor samt
att åkeriet ska stå för rättegångskostnaderna på knappt 380 000 kronor.
Dick Emanuelsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.