Här finns det HRF:are att rösta in
Hotellrevyn, som är facktidning för Hotell- och
restauranganställda, slår i sitt senaste nummer ett slag för fyra medlemmar som
står på sossarnas och vänsterpartiets riksdagslistor inför valet på söndag. Av
sossarna i HRF sitter sedan tidigare ombudsmannen Börje Vestlund och Helén
Pettersson i riksdagen. Ordföranden för HRF:s avdelning Stockholm-Gotland,
Jenny Bengtsson, välbekant krönikör för Flammans läsare, kandiderar som
riksdagskandidat för första gången. Hon återfinns på sjunde plats på
riksdagslistan för Vänsterpartiet i Stockholm.
Nytt “Wikipedia” om arbetsmiljö
Europeiska arbetsmiljöbyrån lanserar ett uppslagsverk på
nätet för att underlätta kunskapsutbytet på arbetsmiljöområdet, skriver Ingenjören.
Uppslagsverket OSHwiki bygger på samma koncept som Wikipedia, det webbaserade
uppslagsverk på nätet som utvecklas av användarna. En viktig skillnad är dock
att Europeiska arbetsmiljöbyråns “wiki” uppdateras på förhand av ackrediterade
redaktörer från olika arbetsmiljöorganisationer och forskningsinstitut,
berättar tidningen Arbetsliv.
Det webbaserade uppslagsverket syftar till att stötta
både arbetsgivare, fackförbund och myndigheter som sysslar med
arbetsmiljöfrågor. Arbetsmiljöexperter ska kunna dela med sig av sin kunskap
och få återkoppling på sin forskning. Hittills finns ungefär 300 artiklar att
läsa på OSHwiki, som beta-lanserades i maj i år.
Bekämpa övertiden och vi får 150 000 nya jobb
Var femte anställd jobbar i snitt en extra arbetsdag i
veckan. De sammanlagda övertidstimmarna har ökat de senaste tio åren och
motsvarar i dag 150 000 heltidstjänster, skriver tidningen Du & Jobbet,
som citeras av facktidningen Kollega.
Övertidsmängden ökade med 7,5 procent mellan 2005 och
2013. I dag arbetar 750 000 personer sammanlagt drygt 4,7 miljoner timmar
övertid under en vanlig arbetsvecka. Det motsvarar i snitt 6,3 timmar i veckan
per person, eller 150 000 heltidsjobb. Samtidigt är 380 000 personer
arbetslösa.
SJ testar lägre bemanning
SJ testar just nu lägre bemanning och nya arbetssätt på
utvalda snabbtåg och regionaltåg. Snabbtågen går ner från tre till två
tågvärdar och regionaltåg körs med en tågvärd, uppger Sekotidningen på webben.
Förutom lägre bemanning provas ny teknik för visering och en modell där
tågvärdarna utför plockstädning. Som vanligt är syftet är att spara pengar.
– Vi provar en mängd olika idéer som ska utvärderas innan
vi fattar beslut. Vi ser över hela vår produkt för att bli konkurrenskraftiga,
säger Madeleine Raukas, chef för Trafik och Service på SJ.
Om regionaltågen bara har en tågvärd och denne uteblir,
kommer lokföraren då att få köra ensam?
– Det är en del av testet att se hur vi ska lösa den
situationen, säger Madeleine Raukas.
Det är uppenbart att SJ inte har lärt sig av Veolias
läxa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.