Tingsrätten i Sundsvall frikände för några veckor sedan en makedonsk chaufför med falskt körkort och pass som körde för ICA. Dokumenten misstänks han ha mutat sig till i Bulgarien. |
En miljon namn mot EU:s vägpolitik
Av Dick Emanuelsson
Europas transportfack går nu på offensiv för att kräva stopp för hur EU:s
nyliberala transportpolitik slår mot förare och åkerier. En miljon
namnunderskrifter ska samlas in i vad som kallas för “Fair Transport Europe”.
Medborgarinitiativet, som EU motvilligt godkände
2012, handlar om att privatpersoner som vill förändra något kan starta en
namninsamling. Minimikravet är att minst en miljon medborgare och i minst sju
olika EU-länder, skriver på. Då tvingas EU-kommissionen att ta upp frågan. Av
de 45 initiativ som tagits har bara tre fått ihop antalet namn. Det är det som representanter
för transportfacken i främst Tyskland, Holland, Sverige och Danmark nu kommer
att kampanja för.
Folkrörelse?
Jag talar med Magnus Falk som är
utredare på Transportarbetareförbundet och kampanjledare i Sverige. Kommer
Transport att dra in andra än förbundets medlemmar?
Magnus Falk. Foto: Transport |
– Målet för oss är att samla in 15.000
namn, det är vår kvot beroende på folkmängden. Vi kommer ta fram ett väldigt
konkret handlingsprogram som är förändringar i befintlig lagstiftning som vi
menar leder till social dumping. När det blir mer folkrörelse (av frågan) kommer
vi att gå ut mer konkret. Då finns det ingen begränsning, alla goda krafter som
är intresserade kan naturligtvis vara med.
Politisk strejk möjlig
Tingsrätten i Sundsvall frikände för några
veckor sedan en makedonsk chaufför med falskt körkort och pass som körde för
ICA. Tusentals chaufförer och åkare inledde protestaktionen Här stannar Sverige! Men Transport kan
inte stödja aktionen på grund av fredsplikten, uppger Falk.
Men
det är en ju politisk fråga och rätten att utlysa politiska strejker under avtalsperioden
existerar.
– Det är vi fullt medvetna om. I dagsläget
säger vi som så här; vi har full förståelse för aktionen. Vi respekterar den
här aktionen och tycker den är bra. Men vi uppmanar inte våra medlemmar att
ställa sina bilar för vi är inte intresserade av att ta den diskussionen just
nu. Vi får se lite längre fram. Vårt europeiska upplägg rimmar väl med
kampanjen “Här stannar Sverige”.
Johan Kullgren och tusentals andra åkare och chaufförer stannade sina bilar efter att Tingsrätten i Sundsvall frikände den makedoniske chauffören med falskt körkort och pass. |
Främjar
laglösheten på vägarna partier som Sverigedemokraterna?
– Det är väl en bild som man i viss mån
kan säga att det gör. Som branschen ser ut i dag med allt fler utländska fordon
och utländska chaufförer i svenska fordon, så ser och reagerar folk. Men det är
en väldig enkel slutsats att rösta på Sverigedemokraterna.
Vilka
kontakter har ni med facken i Östeuropa?
– De är medlemmar i ETF, den europeiska
fackliga federationen.
Och
hur går resonemanget där?
– Vi är rörande överens om att situationen
är ohållbar. På europanivå är vi till och med överens med arbetsgivarorganisationerna
(IRU) att det är en situation som inte håller. I en gemensam deklaration kräver
vi stopp för all avreglering av cabotaget. Med undantag för någon
arbetsgivarorganisation i Bulgarien eller Rumänien som motsatte sig deklarationen,
så var vi rörande överens.
Vem
är det då som är “korken” i systemet som motsätter sig förändringen för de
ekonomiska och slavliknande arbetsförhållandena för de som verkar inom
transportsektorn?
– Det är inte olagligt. Jag ser det mer
som ett systemfel. Problemet är att det
finns en stor svensk transportköpare
som har betalat för den tjänsten och den kvalitén.
EU-utträde?
Lillemor Arvidsson. |
Inför folkomröstningen om eventuellt EU-inträde
1994 sa Handels och Transport nej medan Kommunal ställde sig neutrala. Lillemor
Arvidsson, ordförande för 600.000 kommunalare bröt mot förbundets ”neutralitet”
och sa personligen ja dagarna innan EU-omröstningen. Det var förmodligen det
som fällde avgörandet för inträdet.
Med
tanke på EU:s utveckling sedan dess och situationen om lönedumpning, bör
frågan om EU-utträde återigen ställas inom arbetarrörelsen?
– Jag tror inte det är rimligt. Det finns
inga fungerande mekanismer för att gå ur.
En
gång inne så är vi fast där?
– Man brukar skoja och säga att “vad vore
vi utan EU? Som ett Norge utan olja”? Vi har monterat ned massvis av funktioner
som vi har lagt över på EU-nivå under 20 års tid. Då skulle vi behöva bygga upp
en massa strukturer igen. Jag tror att kostnaderna för att gå ur är extremt
stora.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.