Freddy Welle. |
Posten och Volvo utnyttjar svältlöner bland utländska chaufförer
Av Dick Emanuelsson
Svenska storföretag, både inom den statliga som
privata sektorn, drar stora ekonomiska fördelar genom att använda sig av
utländska åkeriföretag för transport av sitt gods. De låga priserna på
transporterna betalas via svältlöner till de utländska chaufförerna, säger
transportfacket.
–
Många av ägarna
till lastbilarna som är registrerade i Rumänien bor och lever här i Sverige. Chaufförerna
är till stor del makedonier. Orsaken till att bilarna är registrerade i
Rumänien är att Makedonien inte är EU-medlemmar.
Det säger Freddy Welle, åkerisektionens
ordförande för Transports avdelning 3 i Göteborg, till Flamman. I förra veckan
genomförde han och sektionen en aktion i hamnar och terminaler, på
parkeringsplatser och intill järnvägsspår där de utländska chaufförerna tar ut
sin veckovila. Med 200 frallor och kaffetermosar i händerna inleddes kontakten
med chaffisarna som Freddy sammanfattade som en otroligt bra aktion.
–
Mer
än hälften av dem vi talade med var makedonier med rumänska pass. Ägarna fixar
även pass för sia makedoniska förare, uppger Welle.
–
Via
samtalen fick reda på vilka speditörer de kör för och vilka företag som äger
godset.
Kan du nämna några av åkeriföretagen?
–
Inte
i dagsläget, för vi sammanställer just nu listan. Sedan hänger vi ut dem, men
framför allt bolagen som använder speditörerna och bilarna.
Han räknar
upp en rad kända svenska och utländska speditörer i Sverige.
–
Bland
svenska företag som anlitar speditörerna och bilarna återfinns Post Nord,
svenska och norska staten. Men det finns också privata giganter som Volvo, Ikea
eller Biltema. Alla de här storföretagen använder dessa speditörer och bilarna.
Det enda vi vill är att de betalar skatt och följer svenska avtal.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.