Det råder ingen tevekan om vilken är den politiska linjen i arbetsköparnas nya organ på nätet. |
Svenskt Näringsliv i ny mediaoffensiv
Svenskt Näringsliv startade i
förra veckan en ny sajt med inriktningen att påverka avtalsrörelsen 2016. Utrymmet
i avtalsrörelsen 2016 är starkt begränsat, är budskapet.
Flamman har talat med Anders
Edholm, avdelningschef för strategisk kommunikation inom Svenskt Näringsliv:
Vad är motivet för en ny sajt?
Duger inte organisationens egen webb?
– Avtalsrörelsen 2016 är en av
de viktigare avtalsrörelserna på länge. En majoritet av medarbetarna på svensk
arbetsmarknad kommer att omfattas av de kollektivavtal som förhandlas fram.
Genom arbetsmarknadsnytt.se
vill vi sätta extra fokus på Avtal16 men också skapa möjlighet för externa
debattörer att bidra med nya perspektiv på svensk arbetsmarknad.
Mitt subjektiva intryck av sajten
är att den andas samma offensiva kampanjande som SAF:s kampanj under andra
hälften av 1970-talet som leddes av SAF:s ordförande Curt Nicolin. Ska den ses
och bli som en debattpunkt för den politiska företagshögern?
– Vi strävar efter att vara
offensiva i vår kommunikation och arbetsmarknadsnytt.se är ett viktigt verktyg för att nå ut
till opinionsbildare och andra som är intresserade av arbetsmarknadsfrågor. Jag
tycker att du ska se den som en debattpunkt för företagsamma människor som
jobbar för att stärka svenska företags konkurrenskraft och som därmed kan skapa
fler jobb.
På vilka andra områden inom den
digitala världen kommer Svenskt Näringsliv att agera?
– Vi har en omfattande
kommunikationsplanering inför avtalsrörelsen med både offensiva och reaktiva
delar. Större delen av det vi gör kommer att gå digitalt. Du kommer säkert att
märka när vi växlar upp inför Avtal16 till hösten.
Dick Emanuelsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.