Ännu en avtalsrörelse med ”märket” som kompass
Av Dick Emanuelsson
LO:s representantskap beslutade förra veckan enhälligt att samordna sina
förhandlingar i avtalsrörelsen 2017. Den så kallade industrinormen ska också
nästa år vara ”märket” för avtalsförhandlingarna.
Kenneth Grampe, Transports avd. 46 |
– Det är statlig inkomstpolitik på högsta nivå och den
blockerar all lönekamp. Vill du ha en ökade kronor på ett område så ska det
dras av på ”märket”, sammanfattar Kenneth Grampe, ombudsman på Transports
flygavdelning avdelning 46 i Stockholm, i en kommentar till Flamman.
Grampe, som precis har avslutat förhandlingarna för 2016
års avtalsrörelse för flygteknikerna, är riktigt pessimistisk över framtiden. Han
fnyser resignerat när Flamman frågar om det var emblematiskt att LO-ordföranden
Karl-Petter Thorwaldsson var en av fyra fackliga ledare i världen som bjöds in
till det ekonomiska toppmötet i Davos? Där samlades världens ledare och 2500
direktörer som fick höra när LO-ledaren förklarade den svenska modellen.
Thorwaldsson tolkade inbjudan som att ”svensk lönepolitik är en succé”.
– Det är för sorgligt.
Statlig inkomstpolitik
De 14 LO-förbunden är överens om att gå fram i
samordnade förhandlingar om lön i procent och krontal som sätts efter
industrins konkurrenskraft. Målet är ett ettårsavtal. Övriga frågor, som
exempelvis anställningsskyddet, rätten till heltid, minskad användning av
visstider och bemanning, ska utredas i en gemensam arbetsgrupp.
Är det fortsatt statlig inkomstpolitik?
– Ja, absolut! Nu kan vi inte som tidigare förhandla
med en kravlista som överlämnas till motparten. Rekommendationen är att listan
bara ska innehålla fyra punkter. Allt annat hänvisas till arbetsgrupper. Den
lokala löneglidningen existerar inte längre i de flesta förbund. Därför ville
Almega införa fast lön för Byggnads som har ackord och kan förbättra sina löner
lokalt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.