Visar inlägg med etikett Ryssland. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Ryssland. Visa alla inlägg

måndag 10 november 2025

När en önskad verklighet ska konstrueras med eller utan intelligens

”Sverige insisterar i att förbereda sig för en utdragen isolering av Ryssland”, hävdar Kristersson under träffen med sin motsvarighet i Estland, enligt RT. Okey, intressant. Och sen då?



När en önskad verklighet ska konstrueras med eller utan intelligens

Några subjektiva funderingar på deklarationer hos huvudkrymparna på Marieberg, Rosenbad och från ett samtal på högsta nivå i en baltisk Chihuahua-stat:

1) Nu har de det inte lätt, Huvudkrymparna på Marieberg. Huvudrubriker på ”1:an” igår, för det senaste lokala skvallret i en rysk stad, vidarebefordrat i något ”socialt” skvallermedie blir nästan huvudrubrik på DN.

2) En grinig påstådd rysk dissident i Bryssel säger, som ett indirekt stöd till ”Daddy” RUTTE att vi (vilka vi?) att vi får förbereda oss på ett långt (kallt) krig mot Ryssland. ”Bullshit”, säger hans föregångare på posten som Natos generalsekreterare, Jens Stoltenberg (som vi naturligtvis inte läser i DN utan i RT).

3) Dräparen på DN dräper sedan klippan i rysk utrikespolitik, Sergej Lavrov och flippar över och påstår att den ryske utrikesministern inte tillhör Putins innersta krets. Tala om en banbrytande vetenskaplig upptäckt.

4) Varför inte i stället analysera Sveriges största politiska stolpskott, statsminister Ulf Kristersson som har sammanstrålat med sin motsvarighet, Kristen Michal, i ”chihuahua-staten” Estlands huvudstad Tallinn, rapporterar det i EU totalt förbjudna mediet RT, som vi läser ”underground”, via den utmärkta applikationen VPN.



5) Dessa två krigsaktivister och besatta rysshatare fick något fuktigt i blicken när de sög på varje ord som om de vore en karamell i munnen på ett barn när de stolt förkunnade att de är på väg att uppfylla Trumps krav på ”5%” i varje Natostats försvarsbudget. Jo, Jo, ”Vem betalar fakturan?”, är en formidabel film som borde läggas på SVT:s tablå. Men Säpo och den Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (Must) lägger väl in sitt veto.

6) Vad vanliga ester anser, bekommer inte dessa arroganta individer. Esterna betalar nu tre gånger högre elräkningar efter att samma statschefer i de tre Tredje-Riket-staterna med pompa och ståt och all världens västmedier på plats, ringde upp Kreml och sa: ”härmed säger vi upp kontraktet med företaget som sålt oss världens billigaste gas och importerar i stället (förmodligen) demokratisk men jäv-t dyr gas från the United States of America”.



7) Och ”Bullen” MIKAEL CLAESSON, underställd den verklige 'svenske' ÖB:n, Donald 'Monroe' Trump, ”tar kommandot” och skickar 600 unga svenska killar och tjejer som en första strids/frontlinje för Nato, vid den lettisk-ryska gränsen. Men lyd ett gott råd; gör inte som jänkarna! De laddade med det tunga artilleriet mot ryssarna, så tungt att ett amerikanskt pansarfordon gick ner sig i ett träsk i Lettland, med fordon och manskap och det tog två veckor innan jänkarna flögs hem, i svarta säckar INNAN ens 'Daddy' Rutte hade hunnit deklarera ryssarna krig.




Ja, ja, det är inte lätt för kollegorna på Marieberg, att formulera texten och beskriva de politiska skeendena, här som där, med eller utan verklighetsförankring.

Dick Emanuelsson
F.d. infanterist på I17 och I1.

Läs mer:

Chockerande nyheter från Estland: Ryska soldater har observerats... i Ryssland!


fredag 26 september 2025

1) ”Drönarsyndromet”: Vem blåljuger vem i ansiktet? 2) Och om det hade varit ryssen...? 3) ”Säg mig vem du är och jag ska säga dig vem DU är”!

[Video] ”Säg mig vem du är och jag ska säga dig vem DU är”!

Såta vänner som stöter på varandra i New York; al-Qaida-medlemmen som högg av huvudet av sina offer och sedan spelade fotboll med dem, i stil med en paramilitär dödsskvadron i Colombia, som kallade sig ”Los Mochacabezas”, Halshuggarna. I allmänhet använde colombianerna motorsåg om inte macheten klarade ”biffen”!

Al-Golanis nya strategiska allierade är komikern från Kiev. Ett vackert par i en vacker värld. Allt som saknas är ”Daddy” Trump, Sveriges nye överbefälhavare, och hans boss, Benjamin ”Polacken” Netanyahu.


 

Världens sämsta säkerhetspolis och militära underrättelsetjänst. Snart två år och inte ett spår. Under tiden står två polispiketer dygnet runt vid den tomma israeliska ambassaden på Strandvägen 56. Har Stenergard hört talas om Wienkonventionen?
Tryck för stort format.


”Drönarsyndromet”:
Vem blåljuger vem i ansiktet?

Av Dick Emanuelsson

STOCKHOLM / 2025-09-25 / I det 19:e sanktionspaketet från Ursula von der `Kriegens´ Bryssel ingår en blockering av ytterligare fartyg ur den så kallade ”skuggflottan” i Östersjön.

Därför är den psykologiska krigföringens operatörer i toppform och skickar nu ut drönare över Köpenhamn, Ålborg, i min ungdom favoritstaden för att hålla-i-gång på diskoteken till klockan 05,00, andra danska städer och Oslo. Och jag sätter en hundring på att i landet med 17 USA-baser får vi snart påhälsning av dessa operatörers ”arbetsverktyg”.

Låt oss kallt ta en titt på den senaste ”händelser”:

1) När den iskalla tyskan von der 'Kriegen' var ute och flög för en månad sedan alarmerades Nato och EU för ”ryssarna styrde hennes GPS”! Men den visade sig vara helt okey.

2) Den polska villan som fick sitt tak decimerat av en missil kom från en polsk gammal sovjetisk MIG och ingen vet varifrån de okända drönarna kom ifrån.

3) Estland och kravet på internationellt vatten upp på finskt fastland:
Nu visar det sig att de tre ryska MIG-31:orna gick helt efter den linje de ska följa i Östersjön, enligt internationella lagar och konventioner.

Men i SvT sitter journalisten Anders Holmberg och tappar alla journalistiska konceptet och anklagar den inbjudna personen han ska intervjua, den ryske lugne ambassadören; ”DU LJUGER”! (Hans monumentala fiasko kritiserades i vår förbundstidning Journalisten i förrgår).

Men nu vet vi vem som har blåljugit det svenska folket rakt in i kameran sedan februari 2022.

Tryck för stort format.


Ha lite is i magen”

På ”UFO Sverige” avfärdar observationerna och ber svenska folket ta, om inte ett valium så åtminstone sansa lite grand. I samma eländiga SvT säger Clas Svahn, ordförande i UFO Sverige, efter att polisen har blivit tipsad om att drönare synts till i Malmö, Lund och över Öresundsbron efter drönarlarmen vid Kastrup. Men UFO Sverige avfärdar drönarobservationerna. Det låter likt spektaklet med de sovjetiska miniubåtarna i Hårsfjärden och skär och kobbar i början av 1980-talet.

– Det är inte särskilt sannolikt att det är det. Man ska ha lite is i magen tycker jag. De flesta grejerna man ser på himlen är naturliga fenomen och föremål.

UFO Sverige som undersöker och kartlägger oförklarliga fenomen på himlen var även skeptiska till drönarlarmen vid Arlanda för ett år sedan.

– Det har blivit så att folk idag ringer till UFO Sverige och säger att de sett en drönare, inte att de sett ett UFO. De förstår inte vad det var och gissar på att det är en drönare. Det kan vara en ljusstark stjärna, en planet eller till och med ett landande flygplan, säger Clas Svahn.

Kiev: ”Amazon.com” för drönare

På den ryska ambassaden sitter de säkert och har svårt för att hålla sig när de gapskrattar åt spektaklet när de ser ”nyheter” kablas ut medan ”Daddy” Rutte, Natochefen kallar till möte för att dryfta hans ”4:e Artikel”.

Under tiden står Zelinski står i FN och inför en häpen Generalförsamling saluför Ukraina som den nya ”Amazon.com” var det gäller försäljning och fortbildning på drönare. Kanske det är från Kiev de påstådda drönarna kom, de som påståtts ha flugit över polackerna men som vi ännu inte har sett något av.

Det påminner om skräcken i USA under det kalla kriget och den politiske psykopaten och kallakriget-krigaren Joseph McCharty varnade för "den Gula Faran". Eller vår egen Hårsfjärden på 1980-talet. Var slutade det?


Sänk lönen eller sparka Säpochefen

Eller drönarna som under snart två år varje månad har bombat den ryska ambassaden i Stockholm. Hon borde få löneavdrag, landets säpochef, von Otter. Hur är det möjligt att inte kunna lokalisera en enda drönare under två år? Sämre chef för den hemliga politiska polisen i Sverige får man leta efter.

Eller är det säpoagenter i trenchcoat som på uppdrag av Sverige nya ÖB, Donald Trump försöker skapa ett nytt ”11:e september 2001” med sina nya ”lekverktyg”???





Och om det hade varit ryssen...?

Den bitske kubanske militäranalytikern Wofnon kommenterar Trumps senaste nio månaders utspel och vad de är värda. Denne ”Daddy” som använder Europa och i synnerhet dess för folken så skadliga överstatliga organ som EU som en bokstavlig dörrmatta:

Donald Trumps prestationer under sina första 9 månader...

a) Han tog kontroll över Panamakanalen...

b) Han tog kontroll över Grönland; Yankee-flaggan vajar på ön.

c) Kanada gick med i USA och blev den 51:a staten i unionen.

d) Han ”minskade” USA:s utlandsskuld med 1,2 biljoner på... mer.

e) 98 posttjänster runt om i världen skickar inte längre paket till USA på grund av tullar.

f) Han stoppade sju krig, när han i verkligheten inte stoppade något, inklusive ett som Egypten till och med uppfann mot Etiopien. Senare, i detalj, eftersom han igår ljög igen i FN:s generalförsamling.

g) Det ekonomiska kriget har gått perfekt för honom: underskottet ökar, BNP faller, inflationen skjuter i höjden och de förmodade ”miljarderna” som han påstår kommer in syns inte till någonstans.

h) Han tvingade Starbucks ut ur Kina, och de två kinesiska kaffeföretagen, som inte hade någon aning om vad kaffe är eller hur man gör det, har nu ersatt Starbucks i Kina, men har också massivt gått in i USA.

i) Det orsakade att världens största sojabönsproducenter, USA, vars huvudmarknad var Kina, ”har en snara (för sojabönor) runt halsen” idag, eftersom Kina nu köper all sin produktion från Brasilien och ingenting från USA. Ah, det första steget Kina tog, efter den högljudda idiotens första försök, var att svara med samma tull, och – här är detaljen som många förbiser – det var att förbjuda import av trä från USA.

j) Nästan två miljarder i europeiska, japanska, koreanska och schweiziska investeringar, som ALDRIG existerade, och det fanns inte heller något avtal om att de skulle existera. Förnekat av alla inblandade.



k) Han lyckades stänga ner Jimmy Kimmels program... i 24 timmar. Han är kapabel att göra vad som helst på 24 timmar. Förresten, han var väldigt glad för två dagar sedan; detta var hans reaktion när han såg programmet i sändning: ”Låt honom ruttna i h-e”: Trump attackerar Jimmy Kimmel efter att hans program återvänt. ”Jimmy Kimmel Live!” ställdes in på obestämd tid på grund av programledarens ”stötande och okänsliga” kommentarer om mordet på den konservative aktivisten Charlie Kirk.

”Jag tror att vi kommer att sätta ABC på prov efter detta”, meddelade presidenten och erinrade sig att förra gången han stred mot nätverket i domstol fick han 16 miljoner dollar. ”Den här låter ännu mer lukrativ. Ett riktigt gäng av förlorare! Låt Jimmy Kimmel ruttna med sina dåliga tittarsiffror”, avslutade han.

Det verkar som att Trump inte vet vad etymologi betyder: ”Ordens ursprung, anledningen till deras existens, deras betydelse och deras form.”

På obestämd tid sa ABC: ”På obestämd tid”, vilket betyder att det kan vara en dag, en vecka, ett år, för alltid. Nu vet vi.

Detaljerna om vad högljudde Trump säger:

Mellan diplomati och propaganda: krigen som Trump påstår sig ha löst på rekordtid

USA:s president Donald Trump har intensifierat sin framställning som en fredsmäklare mitt i en diplomatisk offensiv för att främja fred mellan Ryssland och Ukraina. I detta sammanhang har han gjort ett uttalande som är lika ambitiöst som kontroversiellt: han påstår sig ha ”avslutat sex krig på sex månader” och att han undertecknar ”ett fredsavtal per månad” sedan han återvände till Vita huset i januari.

Men uttalandet slutar inte där. Vita Huset försåg media med en lista med sju konflikter som påstås ha lösts tack vare hans medling”.

Skriver kubanen och drar en djup suck, kan vi ana, som resten av mänskligheten.

Frågan är vem som är värst, dem förre sengångaren i Vita Huset eller den här nya högmodige arrogante typen som har en inre konflikt i USA som kan sluta riktigt illa.

Och det fanskapet är till råga på allt den man som nu bestämmer över 17 militära baser och installationer i Sverige, vår nye ÖB och Michael Persson ställer sig i givakt och drar in magen så fort han hör namnet TRUMP!

 


Tjugosju (27) legoknektar som flyger hem i svarta säckar

Av Dick Emanuelsson

Under en enda dag kom rapporter om 20 colombianska legosoldater som passerat till andra dimensioner. De registreras åtminstone som döda och befinner sig förmodligen i de ryska ”leveranserna” av döda soldater till Kiev som strider med ukrainska uniformer och emblem. Som tack var denna officiella registrering (av ryssarna) får deras anhöriga ut något av den livförsäkring som legosoldaten bör komma i åtnjutande enligt det kontrakt han har skrivit. Annars har Zelinski inte velat ta emot varken legosoldaters som ukrainska kroppar eftersom det ”tär” på krigskassan. Och Zelinski behöver stålarna för missiler och framför allt drönare, som han skicka en och annan över det polska territoriet.

I dag kommer, vid sidan av de 20 colombianerna, också en polack, två brasilianare, en est, en gringo, en tjeck och en spanjor. Totalt 27 legosoldater, som hade behövts bättre hos sina familjer, i stället för att bedriva Natos krig i Europa.

  1. Jonatan Grzegorz Hryć, alias Opos from Lublin, Polen
  2. Bruno de Paula Carvalho Fernandes alias Lopes from Barra de São Francisco, Brasilien
  3. Weverton Miranda Santos alias Miranda from Goiânia, Brasilien
  4. Sakala from Kilingi-Nõmme, Estland
  5. Alan Douglas Brown Jr. from Massachusetts, USA
  6. Tadeáš Kubina from Brno, Czech Republic
  7. Juan Luis Amador Matias from Villapalacios, Albacete, Spanien

Tjugo (20) colombianer tillbaka i svarta säckar:

  1. Alejandro Arango Henao Diaz alias Aky from Medellín
  2. Jose Antonio Silvia Camacho alias Gato from Piedecuesta
  3. Jhon Faiber Caquimbo Lozano from Neiva,
  4. Jaime Adolfo Paez Garcia from Chaparral,
  5. John Eduardo Villarreal Rayo from Chaparral,
  6. Fernando Ramirez from Pasto, Narino, 
  7. Edwar Rubio Briñez alias Pia from Ocaña
  8. Juan Andres Rivera Muñoz alias Cauquita from Pitalito
  9. Duvan Felipe Carvajal Esquivel from Bogotá,
  10. Carlos Arturo Sanchez Patiño alias Cajuche from San Martín,
  11. Juan Carlos Large Martinez from Ocaña,
  12. Juan Carlos Aguilar Bernal alias Mohicano from Bogota,
  13. Jhon Janer Guaza Gonzales alias Conunu from Santiago de Cali,
  14. Juan Camilo Arias Velasco alias Tayson from Bogotá,
  15. Diego Losada Cardozo alias Pillo from Bogotá,
  16. Jefferson Andres Ortega from Putumayo,
  17. Jhonatan de la Hoz from Medellín,
  18. Juan Carlos Peña alias Puma from Bogotá,
  19. Jhon Edison Linares Mora alias Brandon from Garzon
  20. Jhoban Leonardo Murillo Nemes alias Gladiador from Medellín.


torsdag 15 maj 2025

Sverige det nya militära målet!

 



Sverige det nya militära målet!

Av Dick Emanuelsson

Steg för steg utkristalliseras Sverige som ett logiskt militärt mål som ett resultat av nationens inlemmande i USA/Natos strategiska mål att ringa in och försvaga och slå sönder den ryska federationen. Det är ett sedan gammalt ett mål, utarbetat bland annat av den till Pentagon närstående ”tankesmedjan” RAND. Regering och riksdag har bäddat vägen.

Chefen för USA:s Nordkommando, NORTHCOM, general Gregory Guillot, säger att han anser en direkt konfrontation mellan USA och Ryssland kan bli möjlig i händelse av en eskalering av den ukrainska krisen.

United States Northern Command etablerades 2002 efter vad många anser var en egenproducerad terroristattack den 11 september 2001. NORTHCOM:s primära uppdrag är att försvara det kontinentala USA.

DET ÄR I DET SCENARIOT Sverige är en strategisk bricka för USA och Nato efter att borgare och sossar begick en juridisk statskupp när de drog in oss i krigsalliansen NATO.

Nu ska Sverige ansvara för framskjutna militära posteringar vid den ryska gränsen i Lettland dit Rosenbad och Försvarsmakten har skickat 600 svenska militärer, samt ansvaret för en Natobas vid den ryska gränsen i norra Finland. Gissa om Sverige automatiskt har förvandlats till ett militärt mål!


Video: Oreshnik-missilerna slår

ner i Dnepropropetrovsk (Donbass)



Det tar fem minuters färd för Oreshnik-missilerna att slå ut de 17 USA-baserna på svenskt territorium, fem minuters färd att slå ut MUST, Försvarsdepartementet, Försvarsmakten på Lidingövägen 41. Inget Patriot-luftvärnssystem i världen stoppar missilen.

Har han tur, Karl den 16:e, så skonas Slottet.

Vad var det de sa? Att vi skulle vara ”säkrare med Natomedlemskapet”?


När det begav sig, innan den juridiska statskuppen. . .



Halsskäraren i Syrien är nu rumsren




Sanktioner mot en SEKULÄR regering som avlöstes av en HALSSKÄRANDE regim som slipper sanktioner: VÄSTDEMOKRATI, vilket STENERGARD (m) nu tar efter!



Se video: Till vänster, al-Qaida-terroristen Al-Jolani som spelar fotboll med människohuvuden, och till höger välkomnas han av Emmanuel Macron i Elyséepalatset.

FOTOT: USA:s president Donald Trump mötte i Riyadh den i Saudiarabien födde ledaren för terroristgruppen HTS, Abu Muhammad al-Julani, som tog makten i Syrien.




I västvärlden anses han vara Syriens nya president under namnet Ahmed al-Sharaa.

Dagen innan tillkännagav Trump att USA:s sanktioner mot Syrien skulle hävas, och Damaskus uttryckte sin vilja att underteckna ett resursavtal med USA, liknande det med Ukraina.

👉 ”Ser du hur det här går till? - Syriska civila som tidigare utsattes för sanktioner ”förtjänade” det under den sekulära regeringen Assad... men med den halsskärande al-Julani ”förskonas syrierna sanktioner”.... Det perfekta exemplet på hur den sionistiska-imperialistiska eliten hanterar terrorism, bekämpar den framför kameran och i Hollywood, men i verkligheten är de ”snåla och avskyvärda”, sammanfattar den kubanske militäranalytikern Wofnon på sin Telegramkanal.

 


söndag 4 maj 2025

Expressens egen ”Säporeporter” registrerar ryssar i Sverige och migrationsministern (m) förbereder deporteringar(?)

 

Att hedra sina anhöriga som gav sina liv för att rädda mänskligheten från Hitlerfascismen, 27 miljoner sovjetmedborgare, blir föremål för Expressens och Sveriges migrationsministers uppmärksamhet. Vart är Sverige på väg?



Expressens egen ”Säporeporter” registrerar ryssar i Sverige och migrationsministern (m) förbereder deporteringar(?)

En gradvis fascistisk utveckling, i USA och Sverige

Av Dick Emanuelsson

USA:s representanthus kommer i morgon måndag den 5 maj 2025 att rösta om ett kontroversiellt lagförslag som föreslår böter eller fängelsestraff för USA-medborgare som deltar i bojkotter av Israel eller israeliska bosättningar, vilket förespråkas av internationella tandlösa organisationer som FN och EU.

Straffa amerikanska medborgare med böter på upp till 1 miljon dollar eller fängelsestraff på upp till 20 år för "brottet" att bojkotta den israeliska regimen blir följden, skriver Dominic Michael på sitt X-konto.




Inget förvånar längre.

I Sverige går det samma väg.

Expressens säporeporter

I Expressen säger migrationsministern att invandrare som tycker att galoscherna i Sverige inte passar, kan komma att få sina asylansökningar avslagna. Politiska krafter gör även gällande att de som redan har permanent uppehållstillstånd eventuellt kan komma att deporteras tillbaka till sina hemländer.

Som i fallet med ryska migranter i Sverige som genom en bilkaravan vill hylla de 27 miljonerna landsvänner som stupade, respektive dödades i kriget mot Hitlerfascismen.

En svensk fascism är i antågande.

Expressen har satt den bulgariskfödda reportern Maria Georgieva att ge Säpo en extra skjuts för att i "mediala" former registrera de som vill hedra de sina som föll i kampen för att krossa den tyska nazismens egen hydra.

Under rubriken ”Här hyllar de Putin” [1], har hon kartlagt ett antal ryska migranter som i likhet med sin historiska tradition de senaste 80 åren, hedrar de miljoner sovjetmedborgare och familjeanhöriga som mördades eller stupade under kriget mot Hitler.

Stimulerar ett folkhat

Men i dagens russofobiska klimat blir Expressenjournalisten en bricka i folkhatet som skoningslöst drabbar de 24 800 (2022) migranterna från Ryssland som lever i Sverige. För min del kväljer det när jag läser Georgievas drapa i Expressen. Den sänder ut en varning till ryssar och svenskar att delta i bilkaravanen den 9 maj är förenat med risken att bli deporterad.

En av de som pekas ut säger till mig att mycket av det Expressen publicerade om henne är förvrängt. Hon påpekade det för reportern, skrev och krävde att det inte skulle publiceras. Hon uppger till mig att under det Stora Fosterländska Kriget undgick inte en enda sovjetisk familj att drabbas. Och det har präglat alla familjer i Ryssland.

”Hälften av min familj dödades eller stupade i kampen mot Hitler”. Bonniersfärens Expressen publicerade åtminstone dessa ord, uppger hon.

Det är en Bonnier med judisk bakgrund som vet att den avgörande rollen i krossandet av Hitlerfascismen stod Röda Armén för, som räddade hundratusentals judar från de tyska koncentrationslägren som Auschwitz. Och att hedra de som omöjliggjorde för Hitler att förvandla Europa till en filial till den tyska fascismen, det gör sig inte i Sverige.




Uppmanar till angiveri

Reportern Maria Georgieva sänder därför ut en varning till svenskarna att delta i bilkaravanen den 9 maj och uppmanar. Läsarna uppmanas till och med att vara särskilt vaksamma, och de som kan tänkas ha upplysningar eller information om ryssarna i Sverige, uppmanas lämna in uppgifterna till Expressen via hennes e-postadress:

”Om någon vill lämna tips inför eller under årets bilkaravan, mejla mig”: mariageorgieva@protonmail.com.

Det skulle vara intressant hur denna form av journalistik skulle behandlas på fakulteterna på landets universitetsfakulteter och stämma av det med vårt Journalistförbunds kommitté för etiska frågor samt våra stadgar.




Säpoarbete

Expressen har granskat filmer från de ryska bilkaravanerna de senaste två åren. Vi har lyckats identifiera och kartlägga personerna i ett 20-tal bilar från 2023 och ett 50-tal från våren 2024. Vi har också kartlagt nätforum för ryskspråkiga deltagare i kortegerna och fått unik tillgång till deras interna chattar”, skriver reportern Georgevia.

För att få stuns och kraft bakom sin redaktionsuppgift om att konvertera varje rysk bildemonstrerande migrant till en potentiell ”Putinagent i Sverige”, använder hon sig av den sedvanliga bottenlösa kloaken av ”experter” från militär, universitet och olika militära- och statliga säkerhetsorgan.

”Deltagarna menar att de deltar i harmlösa hyllningar till historien, men experter från Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) och Lunds universitet varnar för att de utnyttjas av den ryska staten.

– Detta är en diffus grupp som potentiellt kan användas av främmande makt mot Sverige. Med tanke på det ni har undersökt och belagt i granskningen blir människor användbara på ett lättillgängligt sätt, vilket är problematiskt, säger Maria Engqvist, analytiker och biträdande projektledare i Rysslandsprojektet på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)”, citerar Expressenreportern.

”En krigshetsande Telegram-kanal”

Den bulgarfödda journalisten har suttit och gått igenom de tusentals inläggen och kommentarerna som finns på ”en krigshetsande Telegram-kanal”, som publicerar det som Expressen eller Bonnier anser är politiskt ofördelaktigt för sina läsare, det vill säga en ren censur.

Den ökände antikommunisten och antisovjeten Kristian Gerner, professor emeritus i historia med inriktning på Ryssland och Östeuropa och docent vid Lunds universitet, säger till Expressen att segerdagsfirandet inte går att frikoppla från Kremls informationskrigföring.

– Medverkar man i sådana manifestationer utanför Ryssland i vår tid tar man aktivt avstånd från värdlandet man bor i [¡SIC!]. Det är den raka motsatsen till integration, säger han.

Under kriget spärrades hundratals kommunister in i de svenska "Arbetskompanierna", där bara tortyren och avrättningarna saknades för att komplettera de svenska lägren. I dag är det inte omöjligt att andra former av läger upprättas.


Hemlighetsstämplade dokument

Expressens Georgevia fortsätter leta i mediekloaken och konfronterar Bilkaravanens feminina organisatör än en gång med Maria Engqvist på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI.

– Man behöver inte vara rysk diplomat under täckmantel för att vara en aktör, säger Maria Engqvist på FOI, kort.

Men ingen av de två damerna lyckas leda i bevis att kvinnan i Sverige skulle vara det ena eller det andra.

Att Expressen aldrig har haft problem med att få ut dokument eller hemlighetsstämplade uppgifter från Säpo, är en offentlig hemlighet. Journalister i Stockholm har alltid hävdar, lite avundsjukt att ”det finns raka rör mellan Säpo och redaktionen på Expressen”.

Nu stoltserar den bulgarfödda reportern med dokument från Invandrarverket som naturligtvis är officiellt hemlighetsstämplade. Dokumenten härrör från den ryska kvinnans uppgifter när hon ansökte om uppehållstillstånd i Sverige. Det publicerade i Expressen syftar naturligtvis till att riva upp hennes asylansökan.

Högerns migrationsminister hotar

Och det får mig att osökt komma in på vad den moderate migrationsministern skrev den 2 maj i en kommentar på X till ovanstående Expressendrapa:

”Samröre med extremistiska rörelser är exempel på en omständighet som kan täckas in under det nya vandelskravet för uppehållstillstånd. Vi har ingen som helst skyldighet att visa gästfrihet till personer som hotar vår allmänna ordning eller säkerhet”.

Sakta men säkert dras snaran för det demokratiska utrymmet åt av den fascistoida högerregeringen i Rosenbad. Att det inte finns någon större gradskillnad mellan de åtta partierna i riksdagen, är också uppenbart. Att nämna ord som ”fred” är som att svära i kyrkan.




Zelinskis hot mot paraden

Om Expressen, Säpo, Musk eller FOI bevakar och registrerar en bilmanifestation i Stockholm för att hedra de miljoner som gav sina liv i kampen mot Hitlerfascismen, har Volodomiro Zelinski sänt ut en bokstavlig varning till de statschefer som kommer vara på plats i Moskva den 9 maj för att göra samma hyllning, på Segerns 80-årsjubileum till offren.

Det underliggande budskapet och hotet lyder:

”För alla länder som har rest för att delta den 9 maj, är vår position mycket enkel: vi kan inte vara ansvariga för vad som händer på Rysslands territorium. ”De (Ryssland) svarar för er säkerhet och därför kommer vi inte att ge er någon garanti”.

Vad vi kan vänta oss nästa fredag är en svärm på flera hundra drönare från Kiev i riktning mot Moskva.

Den före detta ryske presidenten Medvedev försäkrar Zelinski, om han gör allvar i sitt hot, kommer Kiev inte längre uppleva den 10 maj.

[1] https://www.expressen.se/nyheter/sverige/de-doljer-sig-i-bilarna-hyllar-putin-i-sverige/




ESPAÑOL:

La Cámara de Representantes de EE. UU. votará el lunes un controvertido proyecto de ley que propone multas o penas de prisión para los estadounidenses que participen en boicots a Israel o a los asentamientos israelíes, promovidos por organizaciones gubernamentales internacionales como la ONU o la UE.

La Cámara votará el lunes sobre la polémica ley antiboicot, que busca penalizar a los ciudadanos estadounidenses con multas de hasta un millón de dólares o penas de prisión de hasta 20 años por boicotear al régimen israelí.

Dominic Michael Tripi@D.

H.R.867-IGO - Ley Antiboicot


tisdag 8 april 2025

Avstampet inlett för en offensiv kamp för FREDEN i Sverige

 

Mario Sousa slår ett slag för freden i ett mycket kylslaget Stockholm i lördags.



Avstampet inlett för en offensiv kamp för freden i Sverige

Av Dick Emanuelsson

STOCKHOLM / 2025-04-08 / Lördagen den 5 april 2025 genomfördes det första stora fredsmötet på Medborgarplatsen där inte mindre 17 freds- och folkrörelser och partier deltog. Enigheten om att nu intensifiera arbetet för freden, upphäva Natomedlemskapet och DCA-avtalet är stort, liksom kampen för stopp för vansinnesupprustningen som förblöder ekonomin, såväl i Sverige som inom EU. Nu gäller det att konkretisera den rörelsen.

Utgångspunkterna är inte de bästa i det bistra politiska och krigspsykologiska klimat vid upplever i dag. Och trots polarkyla på Medborgplatsen i lördags underströk talare efter talare behovet att bredda och utveckla fredsrörelsen.

Eva Myrdal
– Överbefälhavare Michael Claesson har berättat för oss att en hel
generation svenska officerare har fostrats under Natos ”rules of engagement” under befäl av en US-amerikansk general under de nästan 20 år Sverige krigade i Afghanistan. Officerarna talar inte svenska med sina trupper. Kommandospråket är engelska, sa Eva Myrdal, från Folket i Bild/Kulturfront i sitt tal och tillade:

– Och vi talar inte bara dåtid – vi talar nutid och framtid. Sverige står nu under Natos krigsplanering. Den 11 mars (2025) eskorterade svenska JAS-plan US-amerikanska kärnvapenkapabla B52 när de dök ner över Sveriges riksdag för att påminna oss om svenskt Nato-medlemskap. Bombplanen flög vidare till övningsområdet Vidsel i Norrbotten där de släppte bomber. Vidsel är en av de baser som USA har fri tillgång till, enligt DCA-avtalet mellan Sverige och USA.

– Åtta svenska JAS-plan deltar nu i Natos luftförsvarsoperation i Polen. Styrkan är underställd Natobefäl, det är Natos insatsregler som gäller och besluten om graden av våldsanvändning tas inte av Sverige. Försvarsministern har deklarerat att svensk militär skall bemanna krigsfartyg i Östasien. Dessa krigsmål pekade Nato ut på toppmötet 2022. Vi blir en spelbricka i stormakternas konfrontation och eftersom vi låtit oss göras till uppmarschområde för USA och Nato, blir svenskt territorium förstahands(militär)mål.

[TALET I VIDEO]


Foto: Försvarsmaktens pressavdelning



Mario Sousa, kp
MARIO SOUSA från Kommunistiska Partiet tog upp den ekonomiska konsekvensen av både NATO-medlemskapet som medlemskapet i EU, där Bryssel har aviserat att 9000 miljarder kronor ska satsas på militär upprustning.

– Låt oss vara aktiva och bekämpa krigsivrarna och krigsprofitörerna. Våra skattepengar går nu från hälso- och sjukvården samt allt det vi alla behöver för ett hyggligt liv till att kastas till inköp av mängder av vapen till ett krig mot Ryssland som ingen i detta land vill ha. Det är viktigt att känna till dessa ohyggliga förändringar i den svenska statsbudgeten som sällan visas upp eller kommenteras i tidningarna, radio och Tv.

Sousa berättade att sedan 2022, innan Magdalena Andersson (s) lämnade in ansökan om medlemskapet i NATO, till 2025 och tills Natomedlemskapet blev fullbordat ”har budgeten för försvaret ökat från 77 till 170 miljarder kronor! En ökning på hela 93 miljarder kronor”!

Han numrerade därefter upp departementen som får lägre anslag i budgeten, och värre blir det när ”extra-anslaget” på 300 miljarder till Försvarsmakten ska betalas:

  • Minskade bidrag till de svenska kommunerna, minus 9 miljarder kronor.
  • Miljö- och naturvård, minus 10 miljarder,
  • Internationellt bistånd, minus 18 miljarder.
  • Regionalutveckling, minus 2 miljarder,
  • Bostadsförsörjning, byggande och konsumentpolitik, minus 5 miljarder,
  • Kultur, media och fritid, minus 5 miljarder,
  • Utbildning och universitet, minus 10 miljarder,
  • Arbetsmarknaden, minus 19 miljarder,

– 100 miljarder kronor av våra skattepengar tog Regeringen och politikerna i Riksdagen från allt vi behöver för ett hyggligt liv till att köpa mera vapen, tanks, kanoner och mera krig.  

[TALET I VIDEO]


 

JEANETTE ESCANILLA, välkänd som ordförande för Ship to Gaza, före detta riksdagskvinna för vänsterpartiet och nu som språkrör för partiet Solidaritet, sa att ”fascismens gift sprider sig över världen. Makthavarna skakar hand och trycker på för att rusta upp för krig, det fria ordet får fängelse som när den svenske journalisten som skrivit sanningar om Benjamin Netanyahu. Hyckleriet når oanade höjder, mina vänner! Västvärldens regeringar har visat upp en historisk känslokyla och empatilöshet inför människors lidande. Inte minst inför det pågående folkmordet i Gaza”.

– Vi har åsett denna utveckling, och Sverige är inget undantag. Vi har en sällsynt ryggradslös regering och en Riksdag där samtliga partier ställer sig på krigshetsarnas sida. Mer vapen till dödande och mord på civila. Mer propaganda för att se till att krigsindustrin gör ännu mer vinster. Wallenberg gnuggar händerna hela vägen till banken!

Det Sverige som existerade när Escanilla anlände till Sverige, bort från den fascistiska diktaturen i Chile efter militärkuppen 1973, finns inte längre. Då var Sverige ett alliansfritt land och den dåvarande socialdemokratiska regeringen under Olof Palmes ledning var mot kolonialism och upprustning och ledde ett Sverige som vågade ta ställning mot den horribla kapprustningen när USA under flera USA-presidenter vill skapa både neutronbomber, som bevarade byggnader intakt men dödade människor.

– Ebba Busch, Ulf Kristensson, Jonas Sjöstedt, för att nämna några krigshetsandes retorik i fredens och demokratins namn är avskyvärd, vidrig och en skam. De oansvariga krigshetsarna som inte tar ansvar för de kommande generationer, för vår planet, för livet, utan göder i stället den fria marknaden, fascismen och livnär ett projekt som bygger på rasism och död. 

Tänk vilka livsmöjligheter alla dessa miljarder som nu går till vapen och massförstörelse i stället skulle kunna göra för världen! För Gaza som idag förintas av bomberna, bomber som också bär våra politikers tystnad.

[TALET I VIDEO]


Talar gör Jan-Erik Gustavsson i Folkrörelsen Nej till EU


Clara Siveland, Ung Vänster
CLARA SIVELAND representerade Ung Vänster där hon är ledamot i distriktsstyrelsen. Hon skrädde inte på orden utan naglade fast krigsaktivisterna i såväl USA som sina egna föreläsare på universitetet:

– I veckan hade jag en föreläsning med en amerikansk professor. Han berättade för oss att världen blir säkrare om USA har en hand i alla konflikter i hela världen. Han har också sagt, att om alla länder har kärnvapen, då blir alla säkrare för då vågar ingen attackera varandra, vilket är det sjukaste jag har hört.

– Jag har haft professorer som inte tror på feminism. Jag har haft en som har varit med i ett av mina program (på universitetet) och som har avbrutit mig när jag har pratat om hos fred, och i stället tycker att det är kul med krig, och att det är därför de föreläser.

Den unga fredsaktivisten drog ned stora applåder och menade att trots att det är ”jättejobbigt att gå den här kursen”, där hon umgås med så mycket människor ”som lever på tron om att krig är i vår mänskliga natur och att vi vill utrota varandra”.

– För krig det är någonting vi har konstruerat. Det är inte vårt
natursystem. Vapen, det är en mänsklig uppfinning. Jorden kom inte till med kulsprutor och bomber. Och säkerhet, det som vi pratar så mycket om, är det som regeringen definierar som upprustning. Jag vägrar definiera säkerhet som kärnvapen hos USA.

Ung Vänsters Clara Siveland går sin kurs på universitetet för att hon tror på fred, som hon sa och avslutade:

– Jag tror att människor är goda. Jag vägrar låta folk dö i mitt lands namn. Och fredskampen, det är den kamp som jag håller allra närmast mitt hjärta. Och varje dag tänker jag på alla de som står upp för det som alltid har förlöjligats och ständiga optimism och tro på människors godhet.

– Fredskamp, det är femenism, socialism, det är antirasism. Det är klimaträttvisa och medmänsklighet. För just nu är det vi som står här som medmänskligheten. Och jag är så oerhört tacksam att se så många av er här idag. Och så tacksam att få prata med er. Skål, goda människor! Upp till fred!

[Talet i video]

Och ett stort tack till det svåra jobbet i polarkylan fick också mötets konferencier, poeten Håkan Julin som skötte uppgiften galant.