Visar inlägg med etikett USA. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett USA. Visa alla inlägg

fredag 26 september 2025

1) ”Drönarsyndromet”: Vem blåljuger vem i ansiktet? 2) Och om det hade varit ryssen...? 3) ”Säg mig vem du är och jag ska säga dig vem DU är”!

[Video] ”Säg mig vem du är och jag ska säga dig vem DU är”!

Såta vänner som stöter på varandra i New York; al-Qaida-medlemmen som högg av huvudet av sina offer och sedan spelade fotboll med dem, i stil med en paramilitär dödsskvadron i Colombia, som kallade sig ”Los Mochacabezas”, Halshuggarna. I allmänhet använde colombianerna motorsåg om inte macheten klarade ”biffen”!

Al-Golanis nya strategiska allierade är komikern från Kiev. Ett vackert par i en vacker värld. Allt som saknas är ”Daddy” Trump, Sveriges nye överbefälhavare, och hans boss, Benjamin ”Polacken” Netanyahu.


 

Världens sämsta säkerhetspolis och militära underrättelsetjänst. Snart två år och inte ett spår. Under tiden står två polispiketer dygnet runt vid den tomma israeliska ambassaden på Strandvägen 56. Har Stenergard hört talas om Wienkonventionen?
Tryck för stort format.


”Drönarsyndromet”:
Vem blåljuger vem i ansiktet?

Av Dick Emanuelsson

STOCKHOLM / 2025-09-25 / I det 19:e sanktionspaketet från Ursula von der `Kriegens´ Bryssel ingår en blockering av ytterligare fartyg ur den så kallade ”skuggflottan” i Östersjön.

Därför är den psykologiska krigföringens operatörer i toppform och skickar nu ut drönare över Köpenhamn, Ålborg, i min ungdom favoritstaden för att hålla-i-gång på diskoteken till klockan 05,00, andra danska städer och Oslo. Och jag sätter en hundring på att i landet med 17 USA-baser får vi snart påhälsning av dessa operatörers ”arbetsverktyg”.

Låt oss kallt ta en titt på den senaste ”händelser”:

1) När den iskalla tyskan von der 'Kriegen' var ute och flög för en månad sedan alarmerades Nato och EU för ”ryssarna styrde hennes GPS”! Men den visade sig vara helt okey.

2) Den polska villan som fick sitt tak decimerat av en missil kom från en polsk gammal sovjetisk MIG och ingen vet varifrån de okända drönarna kom ifrån.

3) Estland och kravet på internationellt vatten upp på finskt fastland:
Nu visar det sig att de tre ryska MIG-31:orna gick helt efter den linje de ska följa i Östersjön, enligt internationella lagar och konventioner.

Men i SvT sitter journalisten Anders Holmberg och tappar alla journalistiska konceptet och anklagar den inbjudna personen han ska intervjua, den ryske lugne ambassadören; ”DU LJUGER”! (Hans monumentala fiasko kritiserades i vår förbundstidning Journalisten i förrgår).

Men nu vet vi vem som har blåljugit det svenska folket rakt in i kameran sedan februari 2022.

Tryck för stort format.


Ha lite is i magen”

På ”UFO Sverige” avfärdar observationerna och ber svenska folket ta, om inte ett valium så åtminstone sansa lite grand. I samma eländiga SvT säger Clas Svahn, ordförande i UFO Sverige, efter att polisen har blivit tipsad om att drönare synts till i Malmö, Lund och över Öresundsbron efter drönarlarmen vid Kastrup. Men UFO Sverige avfärdar drönarobservationerna. Det låter likt spektaklet med de sovjetiska miniubåtarna i Hårsfjärden och skär och kobbar i början av 1980-talet.

– Det är inte särskilt sannolikt att det är det. Man ska ha lite is i magen tycker jag. De flesta grejerna man ser på himlen är naturliga fenomen och föremål.

UFO Sverige som undersöker och kartlägger oförklarliga fenomen på himlen var även skeptiska till drönarlarmen vid Arlanda för ett år sedan.

– Det har blivit så att folk idag ringer till UFO Sverige och säger att de sett en drönare, inte att de sett ett UFO. De förstår inte vad det var och gissar på att det är en drönare. Det kan vara en ljusstark stjärna, en planet eller till och med ett landande flygplan, säger Clas Svahn.

Kiev: ”Amazon.com” för drönare

På den ryska ambassaden sitter de säkert och har svårt för att hålla sig när de gapskrattar åt spektaklet när de ser ”nyheter” kablas ut medan ”Daddy” Rutte, Natochefen kallar till möte för att dryfta hans ”4:e Artikel”.

Under tiden står Zelinski står i FN och inför en häpen Generalförsamling saluför Ukraina som den nya ”Amazon.com” var det gäller försäljning och fortbildning på drönare. Kanske det är från Kiev de påstådda drönarna kom, de som påståtts ha flugit över polackerna men som vi ännu inte har sett något av.

Det påminner om skräcken i USA under det kalla kriget och den politiske psykopaten och kallakriget-krigaren Joseph McCharty varnade för "den Gula Faran". Eller vår egen Hårsfjärden på 1980-talet. Var slutade det?


Sänk lönen eller sparka Säpochefen

Eller drönarna som under snart två år varje månad har bombat den ryska ambassaden i Stockholm. Hon borde få löneavdrag, landets säpochef, von Otter. Hur är det möjligt att inte kunna lokalisera en enda drönare under två år? Sämre chef för den hemliga politiska polisen i Sverige får man leta efter.

Eller är det säpoagenter i trenchcoat som på uppdrag av Sverige nya ÖB, Donald Trump försöker skapa ett nytt ”11:e september 2001” med sina nya ”lekverktyg”???





Och om det hade varit ryssen...?

Den bitske kubanske militäranalytikern Wofnon kommenterar Trumps senaste nio månaders utspel och vad de är värda. Denne ”Daddy” som använder Europa och i synnerhet dess för folken så skadliga överstatliga organ som EU som en bokstavlig dörrmatta:

Donald Trumps prestationer under sina första 9 månader...

a) Han tog kontroll över Panamakanalen...

b) Han tog kontroll över Grönland; Yankee-flaggan vajar på ön.

c) Kanada gick med i USA och blev den 51:a staten i unionen.

d) Han ”minskade” USA:s utlandsskuld med 1,2 biljoner på... mer.

e) 98 posttjänster runt om i världen skickar inte längre paket till USA på grund av tullar.

f) Han stoppade sju krig, när han i verkligheten inte stoppade något, inklusive ett som Egypten till och med uppfann mot Etiopien. Senare, i detalj, eftersom han igår ljög igen i FN:s generalförsamling.

g) Det ekonomiska kriget har gått perfekt för honom: underskottet ökar, BNP faller, inflationen skjuter i höjden och de förmodade ”miljarderna” som han påstår kommer in syns inte till någonstans.

h) Han tvingade Starbucks ut ur Kina, och de två kinesiska kaffeföretagen, som inte hade någon aning om vad kaffe är eller hur man gör det, har nu ersatt Starbucks i Kina, men har också massivt gått in i USA.

i) Det orsakade att världens största sojabönsproducenter, USA, vars huvudmarknad var Kina, ”har en snara (för sojabönor) runt halsen” idag, eftersom Kina nu köper all sin produktion från Brasilien och ingenting från USA. Ah, det första steget Kina tog, efter den högljudda idiotens första försök, var att svara med samma tull, och – här är detaljen som många förbiser – det var att förbjuda import av trä från USA.

j) Nästan två miljarder i europeiska, japanska, koreanska och schweiziska investeringar, som ALDRIG existerade, och det fanns inte heller något avtal om att de skulle existera. Förnekat av alla inblandade.



k) Han lyckades stänga ner Jimmy Kimmels program... i 24 timmar. Han är kapabel att göra vad som helst på 24 timmar. Förresten, han var väldigt glad för två dagar sedan; detta var hans reaktion när han såg programmet i sändning: ”Låt honom ruttna i h-e”: Trump attackerar Jimmy Kimmel efter att hans program återvänt. ”Jimmy Kimmel Live!” ställdes in på obestämd tid på grund av programledarens ”stötande och okänsliga” kommentarer om mordet på den konservative aktivisten Charlie Kirk.

”Jag tror att vi kommer att sätta ABC på prov efter detta”, meddelade presidenten och erinrade sig att förra gången han stred mot nätverket i domstol fick han 16 miljoner dollar. ”Den här låter ännu mer lukrativ. Ett riktigt gäng av förlorare! Låt Jimmy Kimmel ruttna med sina dåliga tittarsiffror”, avslutade han.

Det verkar som att Trump inte vet vad etymologi betyder: ”Ordens ursprung, anledningen till deras existens, deras betydelse och deras form.”

På obestämd tid sa ABC: ”På obestämd tid”, vilket betyder att det kan vara en dag, en vecka, ett år, för alltid. Nu vet vi.

Detaljerna om vad högljudde Trump säger:

Mellan diplomati och propaganda: krigen som Trump påstår sig ha löst på rekordtid

USA:s president Donald Trump har intensifierat sin framställning som en fredsmäklare mitt i en diplomatisk offensiv för att främja fred mellan Ryssland och Ukraina. I detta sammanhang har han gjort ett uttalande som är lika ambitiöst som kontroversiellt: han påstår sig ha ”avslutat sex krig på sex månader” och att han undertecknar ”ett fredsavtal per månad” sedan han återvände till Vita huset i januari.

Men uttalandet slutar inte där. Vita Huset försåg media med en lista med sju konflikter som påstås ha lösts tack vare hans medling”.

Skriver kubanen och drar en djup suck, kan vi ana, som resten av mänskligheten.

Frågan är vem som är värst, dem förre sengångaren i Vita Huset eller den här nya högmodige arrogante typen som har en inre konflikt i USA som kan sluta riktigt illa.

Och det fanskapet är till råga på allt den man som nu bestämmer över 17 militära baser och installationer i Sverige, vår nye ÖB och Michael Persson ställer sig i givakt och drar in magen så fort han hör namnet TRUMP!

 


Tjugosju (27) legoknektar som flyger hem i svarta säckar

Av Dick Emanuelsson

Under en enda dag kom rapporter om 20 colombianska legosoldater som passerat till andra dimensioner. De registreras åtminstone som döda och befinner sig förmodligen i de ryska ”leveranserna” av döda soldater till Kiev som strider med ukrainska uniformer och emblem. Som tack var denna officiella registrering (av ryssarna) får deras anhöriga ut något av den livförsäkring som legosoldaten bör komma i åtnjutande enligt det kontrakt han har skrivit. Annars har Zelinski inte velat ta emot varken legosoldaters som ukrainska kroppar eftersom det ”tär” på krigskassan. Och Zelinski behöver stålarna för missiler och framför allt drönare, som han skicka en och annan över det polska territoriet.

I dag kommer, vid sidan av de 20 colombianerna, också en polack, två brasilianare, en est, en gringo, en tjeck och en spanjor. Totalt 27 legosoldater, som hade behövts bättre hos sina familjer, i stället för att bedriva Natos krig i Europa.

  1. Jonatan Grzegorz Hryć, alias Opos from Lublin, Polen
  2. Bruno de Paula Carvalho Fernandes alias Lopes from Barra de São Francisco, Brasilien
  3. Weverton Miranda Santos alias Miranda from Goiânia, Brasilien
  4. Sakala from Kilingi-Nõmme, Estland
  5. Alan Douglas Brown Jr. from Massachusetts, USA
  6. Tadeáš Kubina from Brno, Czech Republic
  7. Juan Luis Amador Matias from Villapalacios, Albacete, Spanien

Tjugo (20) colombianer tillbaka i svarta säckar:

  1. Alejandro Arango Henao Diaz alias Aky from Medellín
  2. Jose Antonio Silvia Camacho alias Gato from Piedecuesta
  3. Jhon Faiber Caquimbo Lozano from Neiva,
  4. Jaime Adolfo Paez Garcia from Chaparral,
  5. John Eduardo Villarreal Rayo from Chaparral,
  6. Fernando Ramirez from Pasto, Narino, 
  7. Edwar Rubio Briñez alias Pia from Ocaña
  8. Juan Andres Rivera Muñoz alias Cauquita from Pitalito
  9. Duvan Felipe Carvajal Esquivel from Bogotá,
  10. Carlos Arturo Sanchez Patiño alias Cajuche from San Martín,
  11. Juan Carlos Large Martinez from Ocaña,
  12. Juan Carlos Aguilar Bernal alias Mohicano from Bogota,
  13. Jhon Janer Guaza Gonzales alias Conunu from Santiago de Cali,
  14. Juan Camilo Arias Velasco alias Tayson from Bogotá,
  15. Diego Losada Cardozo alias Pillo from Bogotá,
  16. Jefferson Andres Ortega from Putumayo,
  17. Jhonatan de la Hoz from Medellín,
  18. Juan Carlos Peña alias Puma from Bogotá,
  19. Jhon Edison Linares Mora alias Brandon from Garzon
  20. Jhoban Leonardo Murillo Nemes alias Gladiador from Medellín.


tisdag 27 maj 2025

En 27-åring på SvT som mästrar oss om Vietnamkriget. . .

 




En 27-åring på SvT som mästrar oss om Vietnamkriget. . .

Av Dick Emanuelsson

I dagens historielösa epok, när censur, kombinerad med en bred journalistisk likriktning och självcensur och en rädsla om att få olika etiketter påklistrade om du avviker från den nästan institutionaliserade ”Linjen”, publicerar SvT [1] en historisk tillbakablick till Vietnam, som för vår generation innebar ett politiskt uppvaknande.

DANIEL WYSER, 27-åring och journalist på statskontrollerade SvT skrev en medellång text om vad han kallade för den ”Vietnamesiska propaganda-rösten Hanoi Hannah”. Hans sublima underton om ”propagandaröst på TikTok” är, medvetet eller ej att placera in läsaren i fållan om att ”de kommunistiska nordvietnameserna” idag använder TikTok, med kineser som lurar i faggorna.

”Propagandarösten” tillhörde Trinh Thi Ngo, som avled 2016, 85 år gammal. Hon var den röst som USA-soldaterna ofta lyssnade på. Därmed fyllde hon naturligtvis en viktig del i den politiska uppgiften för det vietnamesiska motståndet mot den brutala ockupationsmakten.

”Kalla krigets” krig?

Wyser pekar inte ut angriparen USA utan påstår på fullt allvar att ”Kriget var en del av kalla krigets globala maktkamp mellan kommunism och väst”. Här finns inget om det hjältemodiga vietnamesiska motståndet mot den japanska fascismens angrepp på 1930-40-talet som avlöstes av den franska kolonialmakten som besegrades vid slaget vid Dien Phu, 1954. Nationen Vietnam var befriad och skulle förenas. Men Frankrike och senare USA stod i vägen. De måste först besegras för att Vietnams enhet inte skulle cementeras.

Och hur beskriver SvT:s 27-åring bakgrunden till kriget?

”Vietnamkriget syftar på den konflikt mellan kommunistiska Nordvietnam och Sydvietnam (det senare) som stöddes av USA. Kriget var en del av kalla krigets globala maktkamp mellan kommunism och väst. Under 1960-talet trappade USA upp sin militära närvaro men mötte motstånd från Viet Cong- gerillan. USA förlorade då folkligt stöd både hemma och utomlands. Trots massiv krigsinsats drog sig USA tillbaka 1973 utan att ha uppnått sina mål, 1975 föll Saigon till Nordvietnam. (…) Mellan 1,5 och 3,8 miljoner människor dog i Vietnamkriget. Av dessa var 58 220 amerikanska soldater. Kriget var en av de mest förödande konflikterna under 1900-talet”.

”Viet Cong” var en klassisk nedvärderande benämning från CIA och Vita Huset av det väpnade motståndet som i den södra delen av Vietnam leddes av FNL (National Liberation Front). Men ingenstans i Wysers text nämns detta organiserade politiska och väpnade motstånd som den 30 april 1975 sprängde portarna till USA-ambassaden i dåtida Saigon med en sovjetisk T54-stridsvagn.

”Mellan 1,5 och 3,8 miljoner människor dog”.

”Dog”?

Hur ”dog” de?


SvT 27 maj 2025



Vem angriper vem och vad?

Wyser pekar inte ut angriparen USA som ansvarig för det värsta folkmordskriget efter 1945. De dog inte, de massakrerades, slets i slamsor eller brändes ihjäl av napalmen som klistrade sig fast på kropparna av de 4000 ton bomber som USA:s B52-plan spydde ut i genomsnitt varje dygn när kriget var som värst och som förvandlade Vietnam till ett enda förgiftat territorium av växt- och andra kemiska gifter.

Att kräva av en 27-åring att han ska kunna elementära fakta om Vietnam i allmänhet och kriget i synnerhet, det gör sig kanske inte. Men är han en ”social kommunikatör” på ett medie som dessutom betalas av skattebetalare, då bör vederbörande vara försiktig med sina källor.

Och vilka är de? Det står inte.

SvT:s AI-app?

Men jag gjorde en test på Wysers faktaruta med rubriken ”VIETNAMKRIGET” i AI-appen ”ARIA” som har dräpande likheter med Wysers text:

”Konflikten hade sina rötter i det så kallade Indokinakriget (1946–1954), vilket ledde till att Vietnam blev självständigt från fransk kolonialism. Vietnamkriget inleddes i ett ideologiskt landskap präglat av kalla kriget, där USA och dess allierade stödde den sydvietnamesiska regeringen mot den kommunistiska Nordvietnam. (…) Vietnamkriget resulterade i betydande förluster av liv och resurser. Det uppskattas att mellan 1,5 och 3,6 miljoner vietnameser dog, tillsammans med över 58 000 amerikanska soldater”.


Klicka i bild för större format.


Väst frihet och diktaturens kommunism

Med reservation för mindre nyanser är den politiska GRUNDTONEN den samma i de bägge skrivningarna, Wysers ”read-writing av ARIAS AI; kriget var ett resultat av det kalla kriget, kampen mellan kommunism och kapitalism, som Wyser kallar ”väst”. Och slutsatsen för läsaren blir då att det var en kamp mellan kommunism, som i dagens terminologi är liktydigt med diktatur visavi väst´ frihet och demokrati.

Nordvietnam var angriparen av ”Syd” där USA kom till undsättning. För ”Trots massiv krigsinsats drog sig USA tillbaka 1973 utan att ha uppnått sina mål, 1975 föll Saigon till Nordvietnam”.

Inte ”uppnått sina mål”!

Vilka var de, bäste Wyser?

”. . . . föll Saigon till Nordvietnam”.

Det vill säga, demokratin och friheten besegrades av det ”kommunistiska Nordvietnam”, trots att USA hade försökt komma till undsättning till ”Sydvietnam, som stöddes av USA”.


”Den vietnamesiska folkarmén krossar USA-imperialismen”! Portarna till USA-ambassaden forceras med en sovjetisk stridsvagn T-54 den 30 april 1975.



Försök med DeepSeek

Har man inget textarkiv eller annan backup att gå till än de USA-producerade AI-apparna, så ska man be redaktionschefen att få en annan redaktionell uppgift.

Även från vår generation finns det expertis som kan ge Wyser lite substans.

Eller varför inte jämföra med vad den andra AI-appen, den kinesiska DeepSeek, vad den kommer fram till? Vem vet, det kanske för SvT kan bli en intressant analys, om inte Säpochefen med det adliga aristokratiska efternamnet Charlotte von Essen lägger in sitt veto. SvT är ju statskontrollerat.


[1https://www.svt.se/kultur/vietnamesiska-propaganda-rosten-hanoi-hannah-sprids-pa-tiktok



lördag 17 maj 2025

Säpo, en död ”toppdiplomat/spion” och mystiska ”skogsmullar” i lettiska skogar

https://dickemasve.blogspot.com/2025/05/sapo-en-dod-toppdiplomatspion-och.html

torsdag 15 maj 2025

Sverige det nya militära målet!

https://dickemasve.blogspot.com/2025/05/sverige-det-nya-militara-malet.html

 


torsdag 15 maj 2025

Sverige det nya militära målet!

 



Sverige det nya militära målet!

Av Dick Emanuelsson

Steg för steg utkristalliseras Sverige som ett logiskt militärt mål som ett resultat av nationens inlemmande i USA/Natos strategiska mål att ringa in och försvaga och slå sönder den ryska federationen. Det är ett sedan gammalt ett mål, utarbetat bland annat av den till Pentagon närstående ”tankesmedjan” RAND. Regering och riksdag har bäddat vägen.

Chefen för USA:s Nordkommando, NORTHCOM, general Gregory Guillot, säger att han anser en direkt konfrontation mellan USA och Ryssland kan bli möjlig i händelse av en eskalering av den ukrainska krisen.

United States Northern Command etablerades 2002 efter vad många anser var en egenproducerad terroristattack den 11 september 2001. NORTHCOM:s primära uppdrag är att försvara det kontinentala USA.

DET ÄR I DET SCENARIOT Sverige är en strategisk bricka för USA och Nato efter att borgare och sossar begick en juridisk statskupp när de drog in oss i krigsalliansen NATO.

Nu ska Sverige ansvara för framskjutna militära posteringar vid den ryska gränsen i Lettland dit Rosenbad och Försvarsmakten har skickat 600 svenska militärer, samt ansvaret för en Natobas vid den ryska gränsen i norra Finland. Gissa om Sverige automatiskt har förvandlats till ett militärt mål!


Video: Oreshnik-missilerna slår

ner i Dnepropropetrovsk (Donbass)



Det tar fem minuters färd för Oreshnik-missilerna att slå ut de 17 USA-baserna på svenskt territorium, fem minuters färd att slå ut MUST, Försvarsdepartementet, Försvarsmakten på Lidingövägen 41. Inget Patriot-luftvärnssystem i världen stoppar missilen.

Har han tur, Karl den 16:e, så skonas Slottet.

Vad var det de sa? Att vi skulle vara ”säkrare med Natomedlemskapet”?


När det begav sig, innan den juridiska statskuppen. . .



Halsskäraren i Syrien är nu rumsren




Sanktioner mot en SEKULÄR regering som avlöstes av en HALSSKÄRANDE regim som slipper sanktioner: VÄSTDEMOKRATI, vilket STENERGARD (m) nu tar efter!



Se video: Till vänster, al-Qaida-terroristen Al-Jolani som spelar fotboll med människohuvuden, och till höger välkomnas han av Emmanuel Macron i Elyséepalatset.

FOTOT: USA:s president Donald Trump mötte i Riyadh den i Saudiarabien födde ledaren för terroristgruppen HTS, Abu Muhammad al-Julani, som tog makten i Syrien.




I västvärlden anses han vara Syriens nya president under namnet Ahmed al-Sharaa.

Dagen innan tillkännagav Trump att USA:s sanktioner mot Syrien skulle hävas, och Damaskus uttryckte sin vilja att underteckna ett resursavtal med USA, liknande det med Ukraina.

👉 ”Ser du hur det här går till? - Syriska civila som tidigare utsattes för sanktioner ”förtjänade” det under den sekulära regeringen Assad... men med den halsskärande al-Julani ”förskonas syrierna sanktioner”.... Det perfekta exemplet på hur den sionistiska-imperialistiska eliten hanterar terrorism, bekämpar den framför kameran och i Hollywood, men i verkligheten är de ”snåla och avskyvärda”, sammanfattar den kubanske militäranalytikern Wofnon på sin Telegramkanal.

 


måndag 5 maj 2025

1 Maj 2025: ”Idag måste vi bekämpa USA:s imperialism på hemmaplan”!

 

Nadja Al-Malki Gunnarsson, från Alliansfrihet och fred.
VIDEO



1 Maj 2025: ”Idag måste vi bekämpa USA:s imperialism på hemmaplan”!

”Sverige ut ur NATO, NATO ut ur Sverige och USA ut ur våra 17 baser”!

Av Dick Emanuelsson

Årets Första Maj präglades av kampen mot dyrtiden, solidaritet med det kämpande palestinska folket och mot den politiska parlamentarismens utförsäljning av Sveriges nationella oberoende till USA och krigsalliansen Nato.

Bland de mest framträdande talen på Odenplan, där en allians av Röd Front, Palestina och flera olika rörelser hade samlats för vidare demonstration mot Sergels Torg, talade bland annat Nadja Al-Malki Gunnarsson, från Alliansfrihet och fred.

– Vi har sedan våren 2022 jobbat för att stoppa det svenska NATO-inträdet och opinionsbilda om DCA-avtalet. Exakt 50 år sedan har gått sedan Vietnams folk gick ut som segrare, i det totalt meningslösa och förödande krig USA hade fört i mer än 19 år i Vietnam. Vietnams folk kunde med hjälp av internationell solidaritet besegra USA-imperialismen, underströk Nadja och drog starka applåder.

 

I SITT TAL REDOGJORDE hon för hur den förenade solidaritetsrörelsen för Vietnam lyckades mobilisera det svenska folket och kräva att USA skulle lämna Vietnam, vilket fullbordades när de vietnamesiska befrielsestyrkorna besegrade världens största militärmakt militärt och politiskt den 30 april 1975.

– Idag måste vi bekämpa USA:s imperialism på hemmaplan. Det är en stor skillnad. Vi är med i NATO och jag vet att många av er har deltagit i kampen för att stoppa det svenska NATO-inträdet. Jag vet att många av er har samlats på gator och torg och opinionsbildat för att förhindra att bli en del av en bricka i USA-imperialismen här på hemmaplan. Det förväntas att vi kommer att föra krig världen över, mot fattiga människor, mot människor i det globala syd. Krig som inte är våra. Och även om 1 Maj i vanliga fall är en högtidsdag, känns det ändå som att vi har vaknat. USA måste ut ur våra 17 baser i Sverige!

 

NADJA OCH RÖRELSEN för Alliansfrihet och fred uppmanar alla i Sverige att delta i en förstärkning och intensifiering av kampen mot att militära USA-stövlar nu har fritt tillträde till svenskt territorium.

– Därför är den absolut viktigaste kampen i dag att driva frågan om att få USA lämnar våra 17 (svenska militär)baser. Det kräver att vi arbetar enträget här på hemmaplan. Det är inte bara där borta någonstans det pågår hemskheter, också här är vi en bricka i spelet.

– Vi har ingen aning om vad som händer inne på de 17 baserna. Vi vet inte vilken folkmordsplanering som pågår. Vi vet inte vilka vapen som lagras där. Så därför behöver vi gå samman. Vi behöver även gå samman med folk som kanske inte nödvändigtvis delar vår ideologi med oss. Under enkla paroller ”USA ut ur Sverige, Sverige ut ur NATO, NATO ut ur Sverige och USA ut ur våra 17 baser”!

Video: https://vimeo.com/1081056619

 

MOT SERGELS TORG. Foto: D.E.



Mot krigsaktivism och klasspolitik på 1 maj 2025

Artister på 1 maj för Palestina och Röd Front i Stockholm, Sergels Torg:

Roberto, (Italien) Pepe och Mari (Chile), Charlotta Huldt-Rahmberg (Opera) och kören sjunger den italienska partisanssången `Bella Ciao´ på Sergels Torg, och Röd Fronts egen formidabla Blåsorkester avslutade 1 Maj-firandet 2025 med Internationalen.

Video: https://vimeo.com/1080892290

 


Varje arbetare- och 1 Majdemonstration har sin egen blåsorkester, så också Röd Front.



1 maj 2025, Odenplan–Sergels Torg, Stockholm

”Sverige ut ur NATO, NATO ut ur Sverige och USA ut ur våra 17 baser!

Tal av Nadja Al-Malki Gunnarsson, Alliansfrihet och fred på Odenplan, 1 maj 2025.

– Idag måste vi bekämpa USA:s imperialism på hemmaplan

Video: https://vimeo.com/1081056619

Nadja Al-Malki GunnarssonAlliansfrihet och fred.

 


Tal av Svensk-kubanska föreningens representant Marcela Moraga.

Video: https://dai.ly/x9ivqbq

Marcela Moraga, Svensk-kubanska föreningen.

 


Gunnar Magnusson, RKU, Revolutionär Kommunistisk Ungdom:

”Europa rustar för krig, riksdagspartierna både från höger till vänster har öppet tagit sida för krigshetsen och säger att fred inte längre är ett alternativ”

Video: https://dai.ly/x9ivqbo

Gunnar Magnusson, RKU



Navid Momeni, Kommunistiska Partiet (K), och ytterligare tal på Sergels Torg.

Video: https://dai.ly/x9iv4ha












tisdag 8 april 2025

Avstampet inlett för en offensiv kamp för FREDEN i Sverige

 

Mario Sousa slår ett slag för freden i ett mycket kylslaget Stockholm i lördags.



Avstampet inlett för en offensiv kamp för freden i Sverige

Av Dick Emanuelsson

STOCKHOLM / 2025-04-08 / Lördagen den 5 april 2025 genomfördes det första stora fredsmötet på Medborgarplatsen där inte mindre 17 freds- och folkrörelser och partier deltog. Enigheten om att nu intensifiera arbetet för freden, upphäva Natomedlemskapet och DCA-avtalet är stort, liksom kampen för stopp för vansinnesupprustningen som förblöder ekonomin, såväl i Sverige som inom EU. Nu gäller det att konkretisera den rörelsen.

Utgångspunkterna är inte de bästa i det bistra politiska och krigspsykologiska klimat vid upplever i dag. Och trots polarkyla på Medborgplatsen i lördags underströk talare efter talare behovet att bredda och utveckla fredsrörelsen.

Eva Myrdal
– Överbefälhavare Michael Claesson har berättat för oss att en hel
generation svenska officerare har fostrats under Natos ”rules of engagement” under befäl av en US-amerikansk general under de nästan 20 år Sverige krigade i Afghanistan. Officerarna talar inte svenska med sina trupper. Kommandospråket är engelska, sa Eva Myrdal, från Folket i Bild/Kulturfront i sitt tal och tillade:

– Och vi talar inte bara dåtid – vi talar nutid och framtid. Sverige står nu under Natos krigsplanering. Den 11 mars (2025) eskorterade svenska JAS-plan US-amerikanska kärnvapenkapabla B52 när de dök ner över Sveriges riksdag för att påminna oss om svenskt Nato-medlemskap. Bombplanen flög vidare till övningsområdet Vidsel i Norrbotten där de släppte bomber. Vidsel är en av de baser som USA har fri tillgång till, enligt DCA-avtalet mellan Sverige och USA.

– Åtta svenska JAS-plan deltar nu i Natos luftförsvarsoperation i Polen. Styrkan är underställd Natobefäl, det är Natos insatsregler som gäller och besluten om graden av våldsanvändning tas inte av Sverige. Försvarsministern har deklarerat att svensk militär skall bemanna krigsfartyg i Östasien. Dessa krigsmål pekade Nato ut på toppmötet 2022. Vi blir en spelbricka i stormakternas konfrontation och eftersom vi låtit oss göras till uppmarschområde för USA och Nato, blir svenskt territorium förstahands(militär)mål.

[TALET I VIDEO]


Foto: Försvarsmaktens pressavdelning



Mario Sousa, kp
MARIO SOUSA från Kommunistiska Partiet tog upp den ekonomiska konsekvensen av både NATO-medlemskapet som medlemskapet i EU, där Bryssel har aviserat att 9000 miljarder kronor ska satsas på militär upprustning.

– Låt oss vara aktiva och bekämpa krigsivrarna och krigsprofitörerna. Våra skattepengar går nu från hälso- och sjukvården samt allt det vi alla behöver för ett hyggligt liv till att kastas till inköp av mängder av vapen till ett krig mot Ryssland som ingen i detta land vill ha. Det är viktigt att känna till dessa ohyggliga förändringar i den svenska statsbudgeten som sällan visas upp eller kommenteras i tidningarna, radio och Tv.

Sousa berättade att sedan 2022, innan Magdalena Andersson (s) lämnade in ansökan om medlemskapet i NATO, till 2025 och tills Natomedlemskapet blev fullbordat ”har budgeten för försvaret ökat från 77 till 170 miljarder kronor! En ökning på hela 93 miljarder kronor”!

Han numrerade därefter upp departementen som får lägre anslag i budgeten, och värre blir det när ”extra-anslaget” på 300 miljarder till Försvarsmakten ska betalas:

  • Minskade bidrag till de svenska kommunerna, minus 9 miljarder kronor.
  • Miljö- och naturvård, minus 10 miljarder,
  • Internationellt bistånd, minus 18 miljarder.
  • Regionalutveckling, minus 2 miljarder,
  • Bostadsförsörjning, byggande och konsumentpolitik, minus 5 miljarder,
  • Kultur, media och fritid, minus 5 miljarder,
  • Utbildning och universitet, minus 10 miljarder,
  • Arbetsmarknaden, minus 19 miljarder,

– 100 miljarder kronor av våra skattepengar tog Regeringen och politikerna i Riksdagen från allt vi behöver för ett hyggligt liv till att köpa mera vapen, tanks, kanoner och mera krig.  

[TALET I VIDEO]


 

JEANETTE ESCANILLA, välkänd som ordförande för Ship to Gaza, före detta riksdagskvinna för vänsterpartiet och nu som språkrör för partiet Solidaritet, sa att ”fascismens gift sprider sig över världen. Makthavarna skakar hand och trycker på för att rusta upp för krig, det fria ordet får fängelse som när den svenske journalisten som skrivit sanningar om Benjamin Netanyahu. Hyckleriet når oanade höjder, mina vänner! Västvärldens regeringar har visat upp en historisk känslokyla och empatilöshet inför människors lidande. Inte minst inför det pågående folkmordet i Gaza”.

– Vi har åsett denna utveckling, och Sverige är inget undantag. Vi har en sällsynt ryggradslös regering och en Riksdag där samtliga partier ställer sig på krigshetsarnas sida. Mer vapen till dödande och mord på civila. Mer propaganda för att se till att krigsindustrin gör ännu mer vinster. Wallenberg gnuggar händerna hela vägen till banken!

Det Sverige som existerade när Escanilla anlände till Sverige, bort från den fascistiska diktaturen i Chile efter militärkuppen 1973, finns inte längre. Då var Sverige ett alliansfritt land och den dåvarande socialdemokratiska regeringen under Olof Palmes ledning var mot kolonialism och upprustning och ledde ett Sverige som vågade ta ställning mot den horribla kapprustningen när USA under flera USA-presidenter vill skapa både neutronbomber, som bevarade byggnader intakt men dödade människor.

– Ebba Busch, Ulf Kristensson, Jonas Sjöstedt, för att nämna några krigshetsandes retorik i fredens och demokratins namn är avskyvärd, vidrig och en skam. De oansvariga krigshetsarna som inte tar ansvar för de kommande generationer, för vår planet, för livet, utan göder i stället den fria marknaden, fascismen och livnär ett projekt som bygger på rasism och död. 

Tänk vilka livsmöjligheter alla dessa miljarder som nu går till vapen och massförstörelse i stället skulle kunna göra för världen! För Gaza som idag förintas av bomberna, bomber som också bär våra politikers tystnad.

[TALET I VIDEO]


Talar gör Jan-Erik Gustavsson i Folkrörelsen Nej till EU


Clara Siveland, Ung Vänster
CLARA SIVELAND representerade Ung Vänster där hon är ledamot i distriktsstyrelsen. Hon skrädde inte på orden utan naglade fast krigsaktivisterna i såväl USA som sina egna föreläsare på universitetet:

– I veckan hade jag en föreläsning med en amerikansk professor. Han berättade för oss att världen blir säkrare om USA har en hand i alla konflikter i hela världen. Han har också sagt, att om alla länder har kärnvapen, då blir alla säkrare för då vågar ingen attackera varandra, vilket är det sjukaste jag har hört.

– Jag har haft professorer som inte tror på feminism. Jag har haft en som har varit med i ett av mina program (på universitetet) och som har avbrutit mig när jag har pratat om hos fred, och i stället tycker att det är kul med krig, och att det är därför de föreläser.

Den unga fredsaktivisten drog ned stora applåder och menade att trots att det är ”jättejobbigt att gå den här kursen”, där hon umgås med så mycket människor ”som lever på tron om att krig är i vår mänskliga natur och att vi vill utrota varandra”.

– För krig det är någonting vi har konstruerat. Det är inte vårt
natursystem. Vapen, det är en mänsklig uppfinning. Jorden kom inte till med kulsprutor och bomber. Och säkerhet, det som vi pratar så mycket om, är det som regeringen definierar som upprustning. Jag vägrar definiera säkerhet som kärnvapen hos USA.

Ung Vänsters Clara Siveland går sin kurs på universitetet för att hon tror på fred, som hon sa och avslutade:

– Jag tror att människor är goda. Jag vägrar låta folk dö i mitt lands namn. Och fredskampen, det är den kamp som jag håller allra närmast mitt hjärta. Och varje dag tänker jag på alla de som står upp för det som alltid har förlöjligats och ständiga optimism och tro på människors godhet.

– Fredskamp, det är femenism, socialism, det är antirasism. Det är klimaträttvisa och medmänsklighet. För just nu är det vi som står här som medmänskligheten. Och jag är så oerhört tacksam att se så många av er här idag. Och så tacksam att få prata med er. Skål, goda människor! Upp till fred!

[Talet i video]

Och ett stort tack till det svåra jobbet i polarkylan fick också mötets konferencier, poeten Håkan Julin som skötte uppgiften galant.