Av Dick Emanuelsson
Arbetsmiljöverket gick på “Veolias
uppgifter om att företaget arbetar aktivt för att minska ensamarbetet”. Verket
upphäver därmed förbudet mot ensamarbete på den franske operatörens tåg.
Veolia har inte bara bytt namn till Transdev. Nu ges företaget rätt att i
stor utsträckning operera med en (1) tågförare på flera sträckor.
Skyddsstopp
Flamman har talat med Sekos huvudskyddsombud på Veolia som förra sommaren
lade ett skyddsstopp på lokförarnas ensamarbete sedan antalet ensamma turer
ökat dramatiskt. Stoppet hävdes dock snabbt av Arbetsmiljöverket. Tony Gezelius
inte bara stoppade vad facket betraktade som farlig trafik för både hans
medlemmar som passagerare. Han var också bland den grupp som sades upp av
Veolia som ville införa en “Deltidsorganisation”, som den döptes till av
facket.
– Man behandlar inte alls den här psykiska stressen som det handlar om. I
tidigare fall, då verket har stoppat ensamarbetet, hänvisar man till en “oönskad
händelse”. Nyligen hade vi en kollega som svimmade när han körde tåget i
Blekinge. Tågvärden befann sig som tur var i ett tjänsteärende hos tågföraren
och nödbromsade tåget.
Gezelius gör tankeexperimentet om det inte hade funnits någon tågvärd på
tåget, vad hade då hänt? Han tror att företaget resonerar som så att det blir
passagerarna som bryter sig in hos lokföraren, som ropar i högtalaren efter en
läkare eller sjuksköterska och kallar efter brandkår och trafikledning.
– Det blir ett helt annat scenario, tillägger Gezelius.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.