De europeiska facken och folken rasar mot TTIP-avtalet. |
Av Dick Emanuelsson
Nyligen tecknades ett
frihandelsavtal mellan EU och Kanada, CETA, som fått kritik från fackligt håll.
Cecilia Fahlberg, Unionens ordförande, säger att det är viktigt att se till att
arbetstagares rättigheter aldrig ses som ett handelshinder, citerar Publikt.
Cecilia Fahlberg |
Hennes ståndpunkter
kontrasterar till vad Guy Standing (se annan artikel), tidigare toppekonom hos
ILO och författare till boken Prekariatet, hävdar. Han menar att facket måste
anpassa sig just till de nya förhållandena som frihandelsavtalen skapar.
Det är
ingen hemlighet att dessa slår sönder arbetsrätt och arbetsmarknadslagar och i
omstruktureringen av de nationella arbetsmarknaderna har skapat en informell jättearmé
av anställda utan tidigare rättigheter.
– Vi behöver verkligen se
till att få bra frihandel. Vi vet att frihandel ökar tillväxten och det gynnar
oss på sikt, menar dock Fahlberg som berättar att de svenska facken inte ens
har tagit ställning till det omtvistade investeringsskyddet.
– Både Karl-Petter
Thorwaldsson (LO), Göran Arrius (Saco) och Eva Nordmark (TCO), var med under
mötet med Bercero och jag känner att det finns en stor gemensamhet där,
summerar Fahlberg en kommande ödesfråga för svensk arbetsmarknad.
Har den svenske LO-bossen Thorwaldsson tolkat sina medlemmar rätt när han blivit alltmer positiv till TTIP? |
Hamnarbetare en maktfaktor
– Trenden går mot färre och
större hamnar, industriella jättenav. Till hamnar som Immingham och Felixstowe
kommer uppåt 25 000 lastbilar per vecka. Det sa Noel Coard från det
engelska hamnarbetarförbundet Unite när han talade hos Svenska
Transportarbetarförbundet förra veckan.
Noel Coard betonade att
världshandeln allt mer kontrolleras av ett fåtal enormt stora och mäktiga
multinationella koncerner. De bygger i sin tur upp transportkedjor som blir
allt viktigare och känsligare för störningar när bolagen inte länge har några
större lager.
– Här har stuveriarbetarna
en nyckelroll. Omkring 95 procent av allt gods går genom våra hamnar. Det är
här vi kan ta upp kampen för bra arbetsvillkor, sa Coard.
Nytt privattåg Stockholm-Göteborg
I lördags fick SJ
konkurrens på sin viktigaste sträcka, den mellan Göteborg och Stockholm. Den första
turen med MTR Express nybyggda tåg startade från Göteborg 08.05. Strax
därefter, klockan 8.36 på lördagsmorgonen, avgick företagets tåg för första
gången från Stockholm, skriver Arbetet.
När MTR sätter in sitt
tredje tåg i sommar kommer företaget att ha 90 avgångar i veckan. Även om ett
annat företag, Skandinaviska Jernbanor, faktiskt redan har viss persontrafik på
sträckan Göteborg – Stockholm – Uppsala, är det första gången SJ utmanas på allvar
på sin lönsammaste sträcka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.