fredag 20 mars 2015

Svenska facken och TTIP

De europeiska facken och folken rasar mot TTIP-avtalet.


Av Dick Emanuelsson



Nyligen tecknades ett frihandelsavtal mellan EU och Kanada, CETA, som fått kritik från fackligt håll. Cecilia Fahlberg, Unionens ordförande, säger att det är viktigt att se till att arbetstagares rättigheter aldrig ses som ett handelshinder, citerar Publikt.

Cecilia Fahlberg
Hennes ståndpunkter kontrasterar till vad Guy Standing (se annan artikel), tidigare toppekonom hos ILO och författare till boken Prekariatet, hävdar. Han menar att facket måste anpassa sig just till de nya förhållandena som frihandelsavtalen skapar.

Det är ingen hemlighet att dessa slår sönder arbetsrätt och arbetsmarknadslagar och i omstruktureringen av de nationella arbetsmarknaderna har skapat en informell jättearmé av anställda utan tidigare rättigheter.

– Vi behöver verkligen se till att få bra frihandel. Vi vet att frihandel ökar tillväxten och det gynnar oss på sikt, menar dock Fahlberg som berättar att de svenska facken inte ens har tagit ställning till det omtvistade investeringsskyddet. 

– Både Karl-Petter Thorwaldsson (LO), Göran Arrius (Saco) och Eva Nordmark (TCO), var med under mötet med Bercero och jag känner att det finns en stor gemensamhet där, summerar Fahlberg en kommande ödesfråga för svensk arbetsmarknad.

Har den svenske LO-bossen Thorwaldsson tolkat sina medlemmar rätt när han blivit alltmer positiv till TTIP?
 
 


 

Hamnarbetare en maktfaktor

– Trenden går mot färre och större hamnar, industriella jättenav. Till hamnar som Immingham och Felixstowe kommer uppåt 25 000 lastbilar per vecka. Det sa Noel Coard från det engelska hamnarbetarförbundet Unite när han talade hos Svenska Transportarbetarförbundet förra veckan.

Noel Coard betonade att världshandeln allt mer kontrolleras av ett fåtal enormt stora och mäktiga multinationella koncerner. De bygger i sin tur upp transportkedjor som blir allt viktigare och känsligare för störningar när bolagen inte länge har några större lager.

– Här har stuveriarbetarna en nyckelroll. Omkring 95 procent av allt gods går genom våra hamnar. Det är här vi kan ta upp kampen för bra arbetsvillkor, sa Coard.

Nytt privattåg Stockholm-Göteborg

I lördags fick SJ konkurrens på sin viktigaste sträcka, den mellan Göteborg och Stockholm. Den första turen med MTR Express nybyggda tåg startade från Göteborg 08.05. Strax därefter, klockan 8.36 på lördagsmorgonen, avgick företagets tåg för första gången från Stockholm, skriver Arbetet.

När MTR sätter in sitt tredje tåg i sommar kommer företaget att ha 90 avgångar i veckan. Även om ett annat företag, Skandinaviska Jernbanor, faktiskt redan har viss persontrafik på sträckan Göteborg – Stockholm – Uppsala, är det första gången SJ utmanas på allvar på sin lönsammaste sträcka.

Fackförbundet Seko som organiserar de anställda säger sig överraskande se ”fördelar med flera operatörer inom tågtrafiken”. Sekos kritik har i huvudsak riktats mot konsekvenserna av järnvägens avreglering, det bristande järnvägsunderhållet, inte det kaos som fragmenteringen av SJ har skapat. Nu aviserar SJ ytterligare nedskärningar i personal och service.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.