lördag 8 juni 2024

Vem och hur många som ska operera Sveriges spion- och radarplan ASC 890 i Ukraina mörkas

 

Spion- och radarplanet innebär att Sveriges regering går in direkt som en ”Högra hand” i USA:s krig mot Ryssland eftersom ASC 890 ska assistera och ge F16-planen koordinater mot de ryska målen. Vad blir det ryska svaret?




Vem och hur många som ska operera Sveriges spion- och radarplan ASC 890 i Ukraina mörkas

Av Dick Emanuelsson

Det tar minst ett (1) år för en ukrainsk pilot att lära upp sig på ett F16-plan `Made in USA´. Hur länge det tar på det svenska spion- och radarplanet ASC 890 och hur många besättningsmän/kvinnor planet ska ha, vill varken det svenska flygvapnet, Saab eller försvarsdepartementet uppge.

– Det är hemligt, säger en av toppcheferna vid namn Luisa (efternamnet hinner jag inte uppfatta) inom flygvapnet, när jag ringer upp henne och hon påpekar stressigt att hon sitter i ett möte.

På Wallenbergdominerande Saabkoncernen, som producerar ASC 890 vill pressekreteraren att jag mejlar frågorna till honom, vilket jag gör omgående. Dagen efter skriver han;

”Hej Dick. Tack för ditt mejl. Vi hänvisar dig och dina frågor till regeringen och/eller Försvarsmakten. Mvh Johan”.


Presskonferensen när regeringen och Pål Jonson presenterade donationen på nätta 13,3 miljarder kronor i form av vapen som levereras till kriget i Ukraina. Ordet "Fred" existerar inte längre i regeringens eller de åtta riksdagspartiernas vokabulär.


Och jag vänder mig då till försvarsminister Pål Jonsons pressekreterare, Johan Hjelmstrand som också får de frågor jag hade mejlat till den andre ”Johan”, pressekreteraren på Saab, och så utspelas följande skriftväxling som är exakt. Förtydligandena inom parenteserna är mina:

Hej Johan

Mina frågor rör besättningen (på ASC 890). För några dagar sedan skrev en kubansk militäranalytiker vid namn ”Wofnon” (förmodligen en alias) som är utbildad militär i det forna Sovjetunionen att besättningen som ska operera planen (enligt regeringens senaste vapenpaket är det två ASC 890) ska enligt hans antagande vara svensk. Han dräper till med att ”den svenska regeringen medvetet beslutar om dennas (d.v.s. besättningen) framtida död”.

1. Är det sant, att besättningen är svensk militär?

2. Om inte, sedan när tränas i så fall den ukrainska besättningen på ASC 890?

3. Hur lång tid tar det att utbilda sig i den avancerade teknologin som ASC 890 innebär?

4. När och vem tog i så fall det politiska beslutet om deras utbildning och var ägde den rum?

5. Om det är två plan, så handlar det om fem operatörer i varje plan, totalt tio personer. Finns det ytterligare militär ukrainsk personal som utbildas på detta plan?

Med vänliga hälsningar
Dick Emanuelsson

 


Wikipedia, bra källa om reportern
inte får svar av de uniformerade . . .


”Luisa”, från ledningen för det svenska flygvapnet säger att antalet
besättningsmedlemmar är hemligt. Men av offentliga uppgifter som jag hittar, framgår det att det rör sig om minst fem (5) militärer; befälhavare, styrman och operatörer. På frågan om hur lång och när utbildningen av den ukrainska besättningen ska genomföras, blir svaret från Jonsons pressekreterare:

Johan:
”Hej Dick:
Just nu är regeringens proposition [1] under behandling i riksdagen. Först därefter kan regeringen fatta nödvändiga beslut för att genomföra donationen, utbilda etc. När Ukraina får flygplanen är det Ukrainas flygvapen som bemannar dem. Ukrainsk personal kommer därmed behöva utbildas. Vi går inte ut med en tidplan men tanken är att det ska passa med tidslinjen för att införa F16 i Ukraina så att radar- och stridsledning [SIC!] tillförs genom ASC 890”. Mvh Johan

Dick:
Stort tack, Johan
för ett snabbt svar.
Bara en sista fråga: hur lång tid tar det för den ukrainska besättningen att bli godkänd som operatörer? Vänligen Dick.

Johan:
Hej,
Det vet jag inte, men låter också som en uppgift vi nog inte går ut med i förväg. Tidigare utbildningar av ukrainare har vi berättat om först i efterhand, av säkerhetsskäl.
Mvh Johan.

 

DET SISTA I HJELMSTRANDS SVAR är intressant eftersom de två planen (av totalt tolv existerande i Sverige är bara två är av militär karaktär) som ska doneras till Ukraina ska levereras i sommar. Nu är vi i praktiken i försommarstadiet. Därför blir det intressant om utbildningen av besättningen redan har ägt rum, utan att politiska- och budgetbeslut har antagits, . . . eller om utbildningen ska genomföras av Försvarsmaktens instruktörer på plats i Ukraina. Vad jag vet blir det i så fall första gången som svensk militär genomför denna formen av militära uppgifter på plats i Ukraina vad det innebär av stormaktspolitiska problem.

För det andra innebär donationen av dessa högteknologiska spion- och radarplan att Sveriges regering går in direkt som en ”Högra hand” till USA:s krig mot Ryssland, eftersom ASC 890 ska vara som ”en hand i handske” som ska assistera och ge F16-planen koordinater över militära mål i Ryssland som ska bombas och/eller fientligt flyg och missiler i luften. Dessa F16-plan kan bära till och med kärnvapenmissiler. Därav hemlighetsmakeriet hos flygvapnet, Rosenbad och Saab.

 


UKRAINA KOMMER INTE ATT KUNNA dra full nytta av F-16-stridsflygplan förrän i slutet av 2025, enligt analytiker vid American Institute for the Study of War, ISW [2]. USA planerar att utbilda endast 12 ukrainska piloter i slutet av september 2024. Det danska träningscentret kommer att utbilda ytterligare åtta soldater fram till november, men det rumänska centret är ännu inte i drift. En full skvadron på 20 jaktplan kräver 40 piloter, som inte kommer att vara tillgängliga i Kiev förrän 2025, det vill säga om tidigast 6-7 månader, förmodligen ännu längre med tanke på tidigare erfarenheter, skriver den kubanske militäranalytikern Wofnon som citerar ISW [3].

Och då blir den logiska frågan som jag i de tre nämnda instanser inte får svar på och som handlar om frågan om hur många ukrainska besättningsmän som ska utbildas på de två svenska spion- och radarplanen ASC 890? För om de två planen ska vara i luften dygnet runt (vi antar att när ett plan är i luften vilar besättningen på det andra planet på marken) så innebär det att det handlar om treskift, det vill säga 5x3 skift/operatörer x 2 plan, totalt 30 personer UTAN ersättare.

 

SÅ HÄR SKREV den anonyme ”Chefsingenjören”, en förmodad militär, aktiv eller pensionerad på sin blogg den 2 november 2009:

”ASC 890 enda nackdel är fortfarande en något för liten plattform i form av Saab 340. En ”riktig” AWACS ska kunna tankas i luften och ha möjlighet till extra besättningar ombord för att köra i skift [4].

I klartext handlar det om att dessa spion- och radarplan måste vara i luften under dygnets 24 timmar, i synnerhet under en krigssituation.

Jag minns när jag bevakade den väpnade konflikten i Colombia och hur det colombianska flygvapnets radar- och spionplan befann sig i luften dygnet runt. De var och är bokstavliga spioncentraler som avlyssnar gerillans kommunikationer och med dagens avancerade teknologi upptäcker gerillaläger trots djungelns vegetation. Sina uppgifter delegeras till såväl det egna strids- och bombflyget som till armébataljonerna på marken.

Trots att de svenska politiska som militära och vapenproducenten Saab inte vill ge mer än den mest nödvändiga informationen, kan vi utgå ifrån att antalet ukrainska besättningsmedlemmar som ska utbildas på de två svenska spion- och radarplanen ska multipliceras med minst två skiftlag, det vill säga cirka 60 militärer.

Men vad som är mycket mer allvarligare, är att Sverige nu går in som en direkt militär högra hand med Pentagon, som är den kraft som ytterst driver kriget i Ukraina via sina ombud, nu också Sverige. Politiskt är Sverige sedan decennier underordnad State Departement.



FAKTA:

1)     REGERINGENS FÖRSLAG: Regeringen bemyndigas att under 2024 för anslaget 1:3 Anskaffning av materiel och anläggningar besluta att till Ukraina skänka försvarsmateriel i form av artilleriammunition, utrustning för satellitkommunikation, pansarbandvagn 302 med ammunition samt stridslednings- och luftbevakningsflygplan ASC 890, som kan avvaras av Försvarsmakten under en begränsad tid, till ett värde om högst 9,681,185,000 kronor.

2)     Sverige överlåter radarspanings- och ledningsflygplan (ASC 890) till Ukraina och därmed stärker Ukraina deras luftförsvarsförmåga. Sverige donerar hela det svenska beståndet av Pansarbandvagn 302 (Pbv 302) för att stötta uppbyggnaden av nya ukrainska armébrigader. Sverige donerar också artilleriammunition, samt tillför resurser för underhåll av tidigare donerad materiel [xxx].

 

FAKTA Spion- och radarplanet ASC 890:

Längd: 20,3 m

Tomvikt: 10 300 kg

Max flyghöjd: 20 000 ft.

Marschhastighet: 300 km/h

Besättning: befälhavare, styrman, operatörer

Den kan flyga på en höjd över 14 000 meter och är tillräckligt hög för att upptäcka hot och sätta in motåtgärder i tid. Dessutom har dess radar en uppskattad räckvidd på 350 till 400 km, vilket gör den mycket användbar för tidig och djup upptäckt. Dessutom är radardetektering inte den enda funktionen hos detta flygplan; den är också kapabel till signalintelligens, vilket innebär att fånga och analysera radio- och kommunikationssignaler mellan utrustning för att lokalisera dem. Detta är särskilt användbart för att upptäcka alla aktiveringar av yta-till-luft-försvar och för att koordinera artillerield mot batterier.

NOTER:

[1] Regeringens proposition: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/proposition/extra-andringsbudget-for-2024-ytterligare_hb03155/html/

[2] American Institute for the Study of War, ISW
https://understandingwar.org/

[3] https://t.me/wofnon/50375

CHEFSINGENJÖREN: ”En fattigmans AWACS”
[4] https://chefsingenjoren.blogspot.com/2009/11/en-fattigmans-awacs.html

 

 

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.