lördag 16 augusti 2014

Fackavgiften ska betalas av medlemmen



Möjligheten för Transport medlemmar att betala sin fackavgift till Transport genom löneavdrag är snart ett minne blott, skriver Transportarbetaren. Från den 1 september måste alla medlemmar betala sin avgift genom autogiro, e-faktura eller plusgiro-avi. Enligt Transports förbundssekreterare Markus Pettersson handlar det till exempel om den personliga integriteten. 
– Vi har sett exempel på arbetsgivare som missbrukar informationen om vem som är med i facket för att kartlägga sin personal, säger han.

Kommuntjänsteman dömd till fängelse

Fyra personer dömdes i fredags till fängelsestraff för att ha lurat Stockholms stad på 27,4 miljoner kronor. En av de dömda var anställd på stadens trafikkontor, uppger facktidningen Vision, organ för landets kommunaltjänstemän.
Under 2011-2012 genomförde Stockholms stad en renovering av Söderledstunneln. Sammanlagt fakturerade entreprenören 288,6 miljoner kronor för jobbet vilket enligt åklagaren var 27,4 miljoner för mycket. Enligt åtalet hade de fyra tillsammans genom falska fakturor i flera led lurat kommunen på pengarna. Förutom projektledaren på trafikkontoret var det tre personer på privata byggbolag, en byggledaren och två som representerade underentreprenörer som var inblandade.
Alla fyra döms för grovt bokföringsbrott. De tre anställda på byggbolagen döms även för skattebrott och två av den dessutom för bokföringsbrott. Byggledaren fick hårdast straff, fem års fängelse. Han var enligt åklagaren mest aktiv och det var också på hans konto 19,8 av de 27,4 miljoner kronorna sattes in. De två männen som representerade underleverantörerna dömdes till tre år och sex månader respektive fyra års fängelse. Tjänstemannen på trafikkontoret fick det kortaste straffet, två år och sex månader. I hans fall tog tingsrätten hänsyn till att han även blev avskedad från jobbet.

Fem minuter för bättre arbetsmiljö

Det ska inte behöva ta mer än fem minuter för en chef att sätta sig in i vad som är viktigast att ta tag i för en bättre arbetsmiljö. Det menar Leviprisnominerade Karin Villaume, som har varit med och arbetat fram en särskild metod för detta.
Stora arbetsmiljökartläggningar kan innefatta en mängd information och grafer som behöver läsas igenom, förstås och tolkas. Kartläggningarna ska resultera i handlingsplaner, återkopplas till medarbetarna och sedan resultera i åtgärder, om allt går som det ska göra.
– Många tycker att det är svårt och då riskerar kartläggningen och åtgärderna att hamna i skrivbordslådan i stället, säger Karin Villaume, folkhälsovetare, beteendevetare och doktorand vid Karolinska institutet, säger Karin Villaume till Ingenjören.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.