Möjligheten för Transport medlemmar att betala sin
fackavgift till Transport genom löneavdrag är snart ett minne blott, skriver
Transportarbetaren. Från den 1 september måste alla medlemmar betala sin avgift
genom autogiro, e-faktura eller plusgiro-avi. Enligt Transports
förbundssekreterare Markus Pettersson handlar det till exempel om den
personliga integriteten.
– Vi har sett exempel på arbetsgivare som missbrukar
informationen om vem som är med i facket för att kartlägga sin personal, säger
han.
Kommuntjänsteman dömd till fängelse
Fyra personer dömdes i fredags till fängelsestraff för
att ha lurat Stockholms stad på 27,4 miljoner kronor. En av de dömda var
anställd på stadens trafikkontor, uppger facktidningen Vision, organ för
landets kommunaltjänstemän.
Under 2011-2012 genomförde Stockholms stad en renovering
av Söderledstunneln. Sammanlagt fakturerade entreprenören 288,6 miljoner kronor
för jobbet vilket enligt åklagaren var 27,4 miljoner för mycket. Enligt åtalet hade
de fyra tillsammans genom falska fakturor i flera led lurat kommunen på
pengarna. Förutom projektledaren på trafikkontoret var det tre personer på
privata byggbolag, en byggledaren och två som representerade underentreprenörer
som var inblandade.
Alla fyra döms för grovt bokföringsbrott. De tre
anställda på byggbolagen döms även för skattebrott och två av den dessutom för
bokföringsbrott. Byggledaren fick hårdast straff, fem års fängelse. Han var
enligt åklagaren mest aktiv och det var också på hans konto 19,8 av de 27,4
miljoner kronorna sattes in. De två männen som representerade
underleverantörerna dömdes till tre år och sex månader respektive fyra års
fängelse. Tjänstemannen på trafikkontoret fick det kortaste straffet, två år
och sex månader. I hans fall tog tingsrätten hänsyn till att han även blev
avskedad från jobbet.
Fem minuter för bättre arbetsmiljö
Det ska inte behöva ta mer än fem minuter för en chef att
sätta sig in i vad som är viktigast att ta tag i för en bättre arbetsmiljö. Det
menar Leviprisnominerade Karin Villaume, som har varit med och arbetat fram en
särskild metod för detta.
Stora arbetsmiljökartläggningar kan innefatta en mängd
information och grafer som behöver läsas igenom, förstås och tolkas.
Kartläggningarna ska resultera i handlingsplaner, återkopplas till medarbetarna
och sedan resultera i åtgärder, om allt går som det ska göra.
– Många tycker att det är svårt och då riskerar
kartläggningen och åtgärderna att hamna i skrivbordslådan i stället, säger
Karin Villaume, folkhälsovetare, beteendevetare och doktorand vid Karolinska
institutet, säger Karin Villaume till Ingenjören.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.