”Fallande
löneandel kan dämpa efterfrågan”
Norden har en fungerande
löneutveckling och god konkurrenskraft, men den internationella trenden där löner utgör en allt mindre del av
företagens inkomster och vinster en allt större, leder till låg efterfrågan.
Den låga efterfrågan i Europa drabbar sedan svensk export.
Steinar Holden |
Det
menar professor Steinar Holden från Oslo universitet, som förra veckan var
inbjuden till Sverige för att ge ett nordiskt perspektiv på svensk
löneutveckling. Han kommenterade bland annat Medlingsinstitutets rapport om
2016 års löneutveckling.
− Arbetsmarknadsreformer och avregleringar har försvagat fackföreningarna. Arbetsgivarna
är tuffare i förhandlingar och har större fokus på lönsamhet.
Enligt Steinar Holden är det alltså en kombination av svagare
fackföreningar och större fokus på lönsamhet som lett till en svagare löneandel
i OECD, vilket kan hota efterfrågan. I Sverige har `märket´ varit legio och i
året avtalsrörelse bjuder industriarbetsgivarna 1,5 procent (se annan artikel).
Tjugosju arbetsdagar utan vila blir skadestånd
Sommarvikarien
jobbade 27 arbetsdagar i sträck på Iggesunds bruk. Det var brott mot veckovilan. Andra anställda jobbade dubbelskift (16
timmar) tre dagar i rad. Nu
lyfts striden om tiden på Iggesunds bruk upp till central förhandling, skriver
Dagens Arbete.
– Företaget har erkänt att de gjort fel, men vi är oense om skadeståndets storlek, säger Pappers lokale ordförande Christer Johansson.
– Företaget har erkänt att de gjort fel, men vi är oense om skadeståndets storlek, säger Pappers lokale ordförande Christer Johansson.
Företagsledningen har lovat att ”se
över rutinerna” samt ge berörda chefer ”utbildning i de regler som gäller”. Från
fackets sida har man dock satt en prislapp på de begångna brotten på runt 150
000 kronor, och den frågan är än så länge olöst.
”Gör kollektivavtal till lag”
Det finns branscher i Sverige där facken är så försvagade att de inte kan
skydda villkor enligt kollektivavtal. Nu behövs en lag som
allmängiltigförklarar avtal i branscher där läget är kritiskt, anser Transports
ordförande Lars Lindgren i en
debattartikel i Dagens Nyheter. I åkeri- och taxibranscherna kan företag som
tillämpar kollektivavtal inte längre konkurrera på en dumpad marknad, hävdar
han. Liknande tendenser finns inom exempelvis fastighetsskötsel, handel,
restaurang, byggande och jordbruk.
Ingen sida i den politiska debatten har en hållbar lösning, anser
han. De borgerliga öppnar med sina förslag om ”enkla jobb” för ett
låglöneproletariat med löner som inte går att leva på, och regeringens
fasthållande vid den traditionella svenska modellen är inte längre realistisk.
Lars Lindgren rekommenderar regeringen att utreda en lagstiftning
liknande den som finns i Norge. Där beslutades 1994 om en lag som upphöjer
kollektivavtal till lag i branscher som drabbats av lönedumpning. Ett liknande
system finns i Finland sedan 1970-talet.
ST-medlem friad fyra år efter olyckan
Den rangerare och ST-medlem som under flera år varit misstänkt för grovt
arbetsmiljöbrott i samband med en olycka på Saltsjöbanan är inte längre
misstänkt. Förundersökningen mot honom har lagts ned och tågoperatören Arriva
har tagit på sig skulden, uppger Publikt.
– Nu slipper vår medlem leva med det hot om åtal som han levt med
i tre år, säger en lättad Anette Brogren, ombudsman för ST.
15 januari 2013 kom ett av Saltsjöbanans tåg i
rullning från depån. Det allt mer skenande tåget passerade flera obevakade
övergångar och brakade till slut igenom en stoppbock vid ändhållplatsen i
Saltsjöbaden och in i ett flerfamiljshus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.