Konflikten
fortsätter i Göteborgs hamn
Av Dick Emanuelsson
Medlemmarna i containerterminalen i Göteborgs hamn beslöt
enhälligt på ett medlemsmöte förra tisdagen att varsla om nya stridsåtgärder.
Beslutet ska ses mot bakgrund av att motsidan, APM Terminals inte har gett
efter på en enda punkt trots endagarsstrejken, säger Erik Helgesson från Hamnarbetarförbundets
avdelning 4 till Flamman.
APM är ett
dotterbolag till containerhamnens största kund; Maersk. Detta i sin tur är dotterbolag i den internationella
sjöfartsgiganten AP Möller-Maersk. Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla äger Maersk och
innehade förra året en lön på 946 miljoner kronor. Det motsvarar mer än en
årslön för Sveriges alla 2800 registrerade hamnarbetare tillsammans. Ane Mærsk
har en förmögenhet på 32 miljarder svenska kronor, gift med officeren Peder
Uggla och bor på Östermalm i Stockholm.
Maersk köpte terminalen i Göteborg 2012
för sju miljarder kronor och det väckte oro bland hamnens kunder. Året efter
aviserade APM om höjda tariffer vilket fick till följd att många av
exportföretagen började titta efter andra hamnar. Det kan vara bra att ha detta
i åtanke när nu APM beskyller Hamn-Fyran för att genom strejk eller
övertidsblockader skrämma bort kunder från hamnen.
Erik Helgesson, från Hamnarbetarförbundets avdelning 4 i Göteborg. Foto: Kristofer Lundberg |
Ökar
”blixtanställda”
APM har, som Flamman tidigare
rapporterat, utestängt Hamn-4-an från alla förhandlingar trots att ”4-an”
organiserar 85 procent av de cirka 300 arbetarna på terminalen. Hamnarbetarförbundet
har föreslagit ett Trepartsavtal mellan Hamn, Transoort och APM som Transport
vägrar gå med på, trots att de bara har 15 procent av de anställda som
medlemmar på terminalen.
Nu säger APM dessutom upp den s.k. ”80/20-uppgörelsen”
från mitten av april och det slår mot anställningstryggheten.
– ”80/20”
är ett ramavtal för att reglera de tillfälliga ”blixtanställningarna” så att
dessa inte sticker iväg. Nu är ambitionen från APM:s sida att öka osäkert
anställda. De har en ambition att skära ned bemanningen på alla nivåer.
Enigheten hos ”4-ans”
medlemmar om att stå emot APM:s försök att slå sönder hamnfacket är total,
uppger Helgesson. Nya aktioner är att vänta i Nordens största containerhamn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.